Δεδομένου ότι πολλοί τείνουνε να λησμονούν την πραγματικότητα του ότι ο νεώτερος δανείζεται από τον παλαιότερο, να ξεκαθαρίσουμε εκ προοιμίου ότι Ο ΖΩΡΟΑΣΤΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΗΓΕΙΤΑΙ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑ 500 ΧΡΟΝΙΑ.Ιδρυτής του υπήρξε ο Ζωροάστρης, ο οποίος καταγόταν από την πόλη Ραγά κοντά στην Τεχεράνη. Γεννήθηκε το 650π.χ. και πέθανε το 573π.χ. Θεωρείται ως ο δημιουργός μιας κοσμογονικοθρησκευτικής διδασκαλίας που στηρίζεται στη διανοητική, την πρόνοια, τη σοφία του Θεού.
Στη διδασκαλία αυτή ο κετεξοχήν διανοητικός χαρακτήρας του υπερτάτου Όντος ταυτίζεται στο όνομα «Αχούρα Μάζδα». Ο Αχούρα Μάζδα είναι ο Ένας και μοναδικός Θεός, ο δημιουργός των πάντων.
Κοινά σημεία: Άγγελοι-Διάβολος-Παράδεισος-Κόλαση-Μυστήρια
Ως σκεπτόμενος και ενεργών υπέρτατος Θεός, ενεργεί δια του Αγίου Πνεύματος, δια του Σπάντα Μανίου. Το Σπάντα Μανίου είναι το πνεύμα το αγαθό, το πνεύμα της αλήθειας, ο χορηγός των αγαθών και ο τα πάντα πληρών. Αντίθετο προς το άγιο πνεύμα είναι το πνεύμα του κακού, το Άντρα Μανίου.
Η θέση του ανθρώπου στον Ζωροαστρισμό είναι περίοπτος. Εξαίρεται η πνευματική ουσία, η ψυχή του, της οποίας η θέση βρίσκεται «έν τη διανοητική ζωή» του Αχούρα Μάζδα, έτσι ώστε αν ο εν ζωή βίος του ανθρώπου υπήρξε άκλινής προς το θείον πνεύμα, τότε η ψυχή του μετά θάνατον επιστρέφει κοντά στον Αχούρα Μάζδα. Όμως παραμένει πανελεύθερος να ακολουθήσει είτε το πνεύμα της αλήθειας είτε το πνεύμα του ψεύδους.
Οι ψυχές των δικαίων θα καταλάβουν τόπο προκαθορισμένο από καταβολής κόσμου («..δεύτε οι ευλογημένοι του πατρός μου, κληρονομήσατε την ητοιμασμένην υμίν βασιλείαν από καταβολής κόσμου» Ματθαίος 25,34). Όποιος ακολουθεί τα έργα του Αντρα Μάνιου (του διαβόλου) στο τέλος με δική του υπαιτιότητα θα μείνει μακριά από τον Κύριο και η ψυχή του θα τρέμει γυμνή από το φόβο των αιωνίων βασάνων («…έκβληθήσονται είς το σκότος το εξώτερον, εκεί έσται ο κλαυθμός και ο βρυγμός των οδόντων..» Ματθαίος 8,12 και Λουκάς 13,28)
Στον αγώνα κατά του κακού παίρνει μέρος, ΜΕ ΘΕΣΗ ΙΣΗΣ ΑΞΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΑΧΟΥΡΑ ΜΑΖΔΑ, Ο ΜΙΘΡΑΣ. Το όνομα Μίθρας σημαίνει «συμφωνία, συνθήκη, διαθήκη» («…τούτο εστι το αίμα μου το της καινής διαθήκης…» Ματθαίος 26.28).
Ο Μίθρας είναι Ο ΥΙΟΣ ΤΟΥ ΠΑΤΡΟΣ ΑΧΟΥΡΑ ΜΑΖΔΑ ΚΑΙ Ο ΘΕΟΣ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ. Είναι ο μεσάζων, ο μεταξύ Θεού και ανθρώπου. Είναι Ο ΚΡΙΤΗΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ («..κρίναι ζώντας και νεκρούς…»), Ο ΟΠΟΙΟΣ ΤΟΥΣ ΔΙΚΑΙΟΥΣ ΑΠΟΣΤΕΛΛΕΙ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΔΙΚΟΥΣ ΣΤΗΝ ΚΟΛΑΣΗ.
Ο Μίθρας υπήρξε μυστηριακός Θεός και οι μυημένοι του ΒΑΠΤΙΖΟΝΤΑΝ. Άλλη μυστηριακή τελετή ήταν το θείο «συμπόσιο» (όμοιο με την θεία ευχαριστία των μετέπειτα χριστιανών) όπου χρησιμοποιούσαν «άρτος και ποτήριον ύδατος μετ’επιλογών τινών» (ιστορικές πηγές: Ιουστίνου, «Απολογία», Α’66).
Η λατρεία του Μίθρα είχε διάδοση μεταξύ ΤΩΝ ΠΑΡΑΚΑΤΙΑΝΩΝ, προπαντός των δούλων και των κατατρεγμένων («των αδελφών μου των ελαχίστων…» Ματθ.25,40)
Ο Πλούταρχος μας πληροφορεί ότι τα μυστήρια του Μίθρα μεταδόθηκαν στη Δύση γύρω στα 67π.χ. και τον πρώτο μ.Χ. αιώνα είχαν ριζώσει μέσα στην Ρώμη (βλέπε Μέγα Κωνσταντίνο και το "όραμα" του ΕΝ ΤΟΥΤΟ ΝΙΚΑ...)
«Μετενσαρκώθηκε» λοιπόν ο Μίθρας στο Χριστό ή ο Χριστός στο Μίθρα? Διότι, κατά τον Ζωροαστρισμό υπάρχει ένας Θεός, ο Αχούρα Μάζδα, ο οποίος ΔΙΑ ΤΟΥ ΥΙΟΥ ΤΟΥ ΜΙΘΡΑ-ΣΩΤΗΡΟΣ ΕΣΩΣΕ ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΓΕΝΟΣ. Υπάρχει και το Σπάντα Μάνιου ως «Άγιο πνεύμα». Υπάρχει επίσης ένα βάπτισμα και ο δια του βαπτίσματος πιστός θεωρείται στρατευμένος του Μίθρα (παράβαλε το με το «συντάσση τω Χριστώ? Συντάσσομαι. Συνετάξω τω Χριστώ? Συνεταξάμην»). Ακόμη, υπάρχει και ένας μυστηριακός «δείπνος» ως θεία ευχαριστία.
Περιττό να επαναλάβουμε ότι σύμφωνα με την παράδοση, ο Μίθρας γεννήθηκε από Παρθένο μητέρα (άμωμος σύλληψη) σε φτωχική καλύβα και αφού τον σταυρώσανε με τα από τρεις ημέρες αναστήθηκε……….