Παγκόσμιο ΧΑΟΣ στην ενεργειακη πολιτική... διαβάστε το παρακάτω άρθρο και εφαρμόστε τις προφητείες σας πάνω σε αυτό και θα βγάλετε τα συμπεράσματα σας για το που οδηγούμεθα..Είναι λίγο μεγαλούτσικο αλλά αξίζει τον κόπο για να κατανοήσουμε το παιχνίδι που παίζετε.
-------------------------------------------------------------------
1.Α.3.9. Πετρελαϊκοί αγωγοί στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή
Οι εξελίξεις στο χώρο της ενέργειας αναδεικνύουν ολοένα και περισσότερο την Ελλάδα και συνολικά την Νοτιοανατολική Ευρώπη σε συνδετικό κρίκο μεταξύ των παραγωγών ενεργειακών πρώτων υλών και των καταναλωτών ενέργειας, καθιστώντας την αρχιτεκτονική των ενεργειακών δικτύων την σημαντικότερη ίσως συνιστώσα των γεωπολιτικών συμφερόντων των μεγάλων δυνάμεων.
Η αρχιτεκτονική της κατασκευής (εκπόνηση, κατασκευή, διαχείριση) των ενεργειακών δικτύων, κύρια του πετρελαίου αλλά και του φυσικού αερίου, ηλεκτρικής ενέργειας, που προσδίδει εξάλλου στην ευρύτερη περιοχή τον παραπάνω ρόλο, αποτελεί την κύρια συνιστώσα των στρατηγικών δράσεων των ΗΠΑ αλλά και της ΕΕ αφού διαμέσου αυτής εξασφαλίζεται όχι μόνο ο ενεργειακός εφοδιασμός τους αλλά και ο οικονομικός και πολιτικός έλεγχος της ευρύτερης περιοχής (νοτιοανατολική Ευρώπη - κεντρική Ασία) με την ταυτόχρονη μείωση και έλεγχο της επιρροής άλλων χωρών όπως της Ρωσίας του Ιράν και της Κίνας στο συγκεκριμένο γεωγραφικό χώρο.
Οι υπόλοιπες δράσεις, ανάπτυξη δικτύου μεταφορών και τηλεπικοινωνιών, δημιουργία θεσμών ελεύθερης αγοράς και περιφερειακοί στρατιωτικοπολιτικοί συνασπισμοί, διατηρώντας τα ιδιαίτερα χαρακτηρίστηκα τους συνδέονται οργανικά με τη δημιουργία των ενεργειακών δικτύων.
Στα πλαίσια της ΕΕ, τόσο το κοινοτικό πρόγραμμα INOGATE (Διασυνοριακή Μεταφορά Πετρελαίου και Αερίου προς την Ευρώπη), όσο και η συμφωνία TRECECA (που συνδέεται με το πρώτο, ιδιαίτερα στα πλαίσια του προγράμματος TACIS), (βλ.: Evaluation of the Tacis Interstate TRACECA Programme June 1998, αρχείο 951421.pdf ) αποσκοπούν στη δημιουργία μεταφορικών και ενεργειακών δικτύων στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης - κεντρικής Ασίας, που θα παρακάμπτουν το χώρο της Ρωσίας και τα δικά της δίκτυα, μειώνοντας έτσι το ρόλο της, στη σύνδεση κεντρικής Ασίας – Ευρώπης.
Η μείωση όμως της ρωσικής επιρροής στην περιοχή και ενδεχόμενες αντιδράσεις της, καθιστούν αναγκαία, για τις ΗΠΑ και την ΕΕ, τόσο την υπαγωγή των χωρών της κεντρικής Ασίας σε στρατιωτικούς και οικονομικούς συνασπισμούς για την αντιμετώπιση των αντιδράσεών της (GUUAM), όσο και τη δημιουργία στρατιωτικών σχέσεων με της χώρες της Δ. Ευρώπης και της ΗΠΑ όπως στα πλαίσια της "Συνεργασίας για την Ειρήνη" με την άμεση επέκταση των επιχειρησιακών ορίων του ΝΑΤΟ.
Η ίδια επιδίωξη στο χώρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, δηλαδή η εξασφάλιση των αγωγών και η οικονομική πρόσδεση της περιοχής στα συμφέροντα των ανεπτυγμένων δυτικών χωρών εγκυμονεί κινδύνους για την ασφάλεια της περιοχής και την διατήρηση των υπαρχόντων συνόρων.
Τα γεωπολιτικά συμφέροντα αποτελούν όρο για την οικονομική βιωσιμότητα των δικτύων, προϋπόθεση για την πραγματοποίηση των τεράστιων επενδύσεων, ταυτόχρονα με τους υπόλοιπους: τις διακυμάνσεις στις τιμές του πετρελαίου, την επάρκεια των ποσοτήτων διέλευσης, την οικονομική και πολιτική σταθερότητα των χωρών διαμεταφοράς, την εγγύτητα των δικτύων στα κέντρα κατανάλωσης. Φαίνετε όμως (συνήθως εκ των υστέρων) ότι εφόσον στα σενάρια για τους δρόμους μεταφοράς εμπλέκονται όχι μόνο οι κύριες δυνάμεις (Ρωσία ΗΠΑ ΕΕ) αλλά και οι χώρες δια μέσου των οποίων θα περάσουν οι αγωγοί, οι μεταξύ τους σχέσεις, ως προς το ποια ή ποιες θα επωφεληθούν περισσότερο, οδηγούν τόσο στη δημιουργία ανταγωνισμών ή σε όξυνση των ήδη υφιστάμενων, όσο και σε εσωτερικά προβλήματα που συχνά οδηγούν σε εμφύλιες συρράξεις.
Έτσι με τη διαδρομή Μπακού - Τσειχάν συνδέονται οι εκκαθαρίσεις στο τουρκικό Κουρδιστάν, ενώ με τη διαδρομή Μπακού - Νοβοροσίσκ ο πόλεμος στο έδαφος του Ντακεστάν και της Τσετσενίας. Η διαδρομή Μπακού - Σούπσα έχει συσχετιστεί με την δολοφονία του πρωθυπουργού της χώρας και του προέδρου του κοινοβουλίου στα πλαίσια των προσπαθειών κύρια του αμερικανικού παράγοντα για επίλυση της κρίσης στο Ναγκόρνο - Καραμπάχ. Η Ρωσία απ' την πλευρά της εκτός από τον πόλεμο που διεξάγει στη Τσετσενία, προσπαθεί να καταστήσει ευάλωτη τη Γεωργία χρησιμοποιώντας της μειονότητες στην Αμπχαζία και στη Βόρεια Οσετία και αναπτύσσοντας τους στρατιωτικούς δεσμούς της με την Αρμενία, επιδιώκοντας να παρεμποδίσει την πρόσδεση των χωρών αυτών στη δύση.
Για τα γεωπολιτικά συμφέροντα της Ρωσίας, ΗΠΑ, Ευρώπης, Τουρκίας, Ιράν Κίνας βλ.:
North Atlantic Assembly
ECONOMIC COMMITTEE, SUB-COMMITTEE ON EAST-WEST ECONOMIC CO-OPERATION AND CONVERGENCE
ECONOMIC AND STRATEGIC STAKES IN CASPIAN ENERGY MARKETS
Draft Interim Report
MR. MARIANO ALIERTA (SPAIN)
23 September 1999
Αρχείο: as267ecew-e.html
Στη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, όλες οι βαλκανικές χώρες εμπλέκονται σε μελέτες σκοπιμότητας για τους πιθανούς δρόμους μεταφοράς του πετρελαίου της Κασπίας συμμετέχοντας μάλιστα και σε διαφορετικές ομάδες, οι οποίες όμως δεν εκφράζουν πάντα τα ίδια κράματα συμφερόντων όπως π.χ. η Βουλγαρία. Οι ομάδες αυτές είναι:
- Ρωσία – Βουλγαρία – Ελλάδα
- Βουλγαρία – πΜΔΓ – Αλβανία
- Ρουμανία - Ουγγαρία - Σλοβενία – Ιταλία ή Ρουμανία - Σερβία - Κροατία - Σλοβενία – Ιταλία
Αγωγός Μπουργκάς (Βουλγαρία) – Αλεξανδρούπολη (Ελλάδα)
Χάρτης: getImage.jpg
Πηγή: ILF, Feasibility Study for Burgas-Alexandroupolis Oil Pipeline Project
Με τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης προβλέπεται να εξασφαλιστεί η ροή πετρελαίων της Κεντρικής Ασίας και της Κασπίας στην παγκόσμια αγορά, μέσω των λιμανιών του Νοβοροσίσκ στη Ρωσία και του Μπουργκάς στη Βουλγαρία με τελικό σταθμό μεταφόρτωσης την Αλεξανδρούπολη. Με τον αγωγό δημιουργείται νέος δρόμος πετρελαίων που παρακάμπτει τα στενά του Βοσπόρου.
Στα δύο άκρα του αγωγού, ο οποίος θα έχει μήκος περίπου 290 χλμ. και διάμετρο 42 ιντσών, θα δημιουργηθούν εγκαταστάσεις για την υποδοχή πλοίων χωρητικότητας 150 χιλιάδων τόνων, ενώ θα δημιουργηθούν επίσης αποθηκευτικοί χώροι 1,2 εκατ. κυβικών μέτρων. Αρχικά ο αγωγός θα μεταφέρει 15 εκατ. μετρικούς τόνους αργού πετρελαίου το χρόνο ενώ σε πλήρη λειτουργία, 35 εκατ. τόνους.
Για την προώθηση των μελετών του αγωγού συστάθηκε στις 24/2/1998 κοινοπραξία με τον τίτλο “Κοινοπραξία ΔΕΠ Α.Ε. - Θράκη Α.Ε.” στην οποία συμμετέχουν τα ΕΛ.ΠΕ. με 25% και η Θράκη Α.Ε. , συμφερόντων των ομίλων Λάτση και Κοπελούζου με 75%. Η κοινοπραξία ανέλαβε την εκπόνηση των τευχών δημοπράτησης, την διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού, την ανάθεση των μελετών σκοπιμότητας και βασικού σχεδιασμού σε μελετητικό οίκο και την παρακολούθηση της μελέτης, η οποία θα γίνει σε συνεργασία με Βούλγαρους και Ρώσους εμπειρογνώμονες. Οι δαπάνες για την εκτέλεση των μελετών εκτιμώνται ότι θα ανέλθουν στο ποσό των 1.330 εκ. δρχ. (κατά την ILF 700 εκ. $) και θα καλυφθούν κατά 25% από ιδία κεφάλαια της Κοινοπραξίας και κατά 75% από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Η εκπόνηση των μελετών πραγματοποιείτε από την γερμανική εταιρεία I.L.F. Consulting Engineers. Ήδη έχει παραδοθεί μελέτη σκοπιμότητας ενώ αναμένεται η έναρξη της μελέτης του βασικού σχεδιασμού τον Μάρτιο του 2000. Η μελέτη αναμένεται να παραδοθεί στις αρχές του 2001.
Πηγή: ΕΛ.ΠΕ. σελ. 187 και I.L.F. Consulting Engineers (www.ilf.com)
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το τεχνικό μέρος της πρώτης φάσης της μελέτης σκοπιμότητας, είχε αναλάβει η εταιρεία Brown and Root, τέλη του 1998, η οποία όμως αποχώρησε, αφού έγινε γνωστό ότι συμμετείχε και στη μελέτη της κατασκευής του αγωγού ΑΜΒΟ. (www.tradeport.org/ts/countries/greece/mrr/mark0013.html)
Το θέμα της κατασκευής του αγωγού βρέθηκε στο επίκεντρο συζητήσεων που είχαν τον Ιούλη του 2000, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Α. Τσοχατζόπουλος τόσο με τον Πρόεδρο της Ρωσίας Πούτιν όσο και με τον ομόλογό του της πΓΔΜ Ν. Κλούσεφ.
Το ίδιο θέμα συζήτησαν ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Κ. Στεφανόπουλος κατά την επίσκεψή του στη Μόσχα αρχές Ιούλη και ο πρωθυπουργός Κ. Σημίτης στην συνάντηση που είχε με τον ομόλογό του στη Βουλγαρία στις 18/7/2000.
Πρόσφατα (13/3/2001) υπογράφτηκε τριμερής συμφωνία στη Σόφια, στην οποία καθορίστηκε το χρονοδιάγραμμα παρουσίασης, προώθησης και λειτουργίας του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης
Αγωγός Θεσσαλονίκη – Σκόπια (πΓΔΜ)
Με τον αγωγό αυτό μήκους 220 χλμ. και δυναμικότητας 2.500 kt, που κατασκευάζει η θυγατρική των ΕΛ.ΠΕ. ΕΛ.Π.ΕΤ. – ΒΑΛΚΑΝΙΚΗ (80% ΕΛΠΕ και 20% η κυβέρνηση της πΓΔΜ), προβλέπεται να μειωθεί το κόστος μεταφοράς του αργού πετρελαίου στο διυλιστήριο ΟΚΤΑ. Το έργο ξεκίνησε το Δεκέμβριο του 1999 και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2001.
Πηγή: ΕΛ.ΠΕ., Ενημερωτικό Δελτίο, 2/2000, σελ. 178,187.
21/12/00
Σήμερα στα νέα περιφερειακά γραφεία αντιπροσώπευσης της ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ Α.Ε. στα Σκόπια, παρουσία του προέδρου της κ. Ε. Τζέλλα υπεγράφη μεταξύ της εταιρίας ΕΛΠΕΤ ΒΑΛΚΑΝΙΚΗ Α.Ε. και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης συμφωνία δανειοδότησης ύψους 50 εκ. δολαρίων Η.Π.Α. Από πλευράς ΕΛΠΕΤ υπέγραψαν οι κκ Α. Βακιρλής και Π. Καραλής, Πρόεδρος και Δνων Σύμβουλος αντιστοίχως, ενώ η ΕΒRD εκπροσωπήθηκε από τον κ. Μ. Ραχωβίδη, Δντή Φυσικών Πόρων.
Σκοπός του δανείου είναι η μερική χρηματοδότηση για την ολοκλήρωση της κατασκευής του αγωγού που θα συνδέει τα διυλιστήρια Θεσ/νίκης και ΟΚΤΑ των Σκοπίων.
Ο αγωγός αναμένεται να ολοκληρωθεί και να τεθεί σε λειτουργία στις αρχές του β΄εξαμήνου του 2001.
Η υλοποίηση του εν λόγω έργου, που εντάσσεται στα πλαίσια της επενδυτικής πολιτικής των Ελληνικών Πετρελαίων στην Ν.Α Ευρώπη, αναμένεται να ενισχύσει καθοριστικά την ασφάλεια εισαγωγής ενεργειακών πρώτων υλών στην Π.Γ.Δ.Μ και διευρύνει τη συνεργασία στην ευρύτερη περιοχή.
Πηγή: ΕΛ.ΠΕ
http://www.hellenic-petroleum.gr/greek/news/news.htm
Αγωγός Μπουργκάς (Βουλγαρία) – Αυλώνα (Αλβανία)
Ο πετρελαιαγωγός μήκους 900 χιλιομέτρων θα συνδέει το Μπουργκάς της Βουλγαρίας με την Αυλώνα της Αλβανίας περνώντας από το έδαφος της πΓΔΜ.
Το σχέδιο, προϋπολογισμού 1,130 εκ $ , παρουσιάζει ιδιαίτερες δυσκολίες ως προς την υλοποίησή του, τόσο από οικονομική πλευρά, καθώς θα πρέπει να εξευρεθεί επενδυτής, όσο και από τεχνική, αφού θα πρέπει να αντιμετωπιστούν τα φυσικά εμπόδια στη περιοχή της λίμνης Αχρίδας και στην οροσειρά των συνόρων πΓΔΜ – Αλβανίας. Ο Τέντ Φέργκουσον πρόεδρος της εταιρείας ΑΜΒΟ, (πρώην πρόεδρος για την ανάπτυξη του πετρελαίου και του Φ.Α. στην Ευρώπη και στην Αφρική, της εταιρείας Brown and Root Energy Services) υποστήριξε κατά την παρουσίαση του σχεδίου κατασκευής του αγωγού, ότι θα συμφέρει οικονομικά περισσότερο από τον αγωγό Μπουργκάς Αλεξανδρούπολη, παρόλο που το κόστος του είναι χαμηλότερο (βλ. παραπάνω).
Πηγή: Εφημερίδα “Εξπρές”, 27/6/00
Κατά τον Τέντ Φέργκουσον, ο αγωγός, η κατασκευή του οποίου θα αρχίσει το 2001 και θα ολοκληρωθεί το 2005, θα μεταφέρει 750.000 βαρέλια ημερησίως από τις πετρελαιοπηγές της Κασπίας προς την Βορειοδυτική Ευρώπη και τις ΗΠΑ, συμβάλλοντας στην εξασφάλιση της ενεργειακής ζήτησης, καθώς, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του, τα αποθέματα πετρελαίου και στις 2 περιφέρειες παρουσιάζουν μείωση, ενώ η Βόρεια Θάλασσα δεν θα αποτελέσει κύριο τροφοδότη κατά τα επόμενα 8 χρόνια.
Πηγή: Reuters 30/5/00
Το αμερικανικό πρακτορείο εμπορίου και ανάπτυξης (U.S. Trade and Development Agency – TDA) είχε χορηγήσει τον Ιούνη του 1999, στο βουλγαρικό Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Δημοσίων Έργων, ποσό 588.000$ για την κάλυψη μέρους των εξόδων για την εκπόνηση της μελέτης σκοπιμότητας του αγωγού.
Σύμφωνα με τον διευθυντή του TDA, J. Joseph Grandmaison "The competition is fierce to tap energy resources in the Caspian region"… "Over the last year, TDA has been actively promoting the development of multiple pipelines to connect these vast resources with Western markets. This grant represents a significant step forward for this policy and for U.S. business interests in the Caspian region."
U.S. Trade and Development Agency (TDA),
TDA Facilitates Significant Step Forward for Trans-Balkan Pipeline (2 June 1999)
Αρχείο: june2_99.html
Θα πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι η πρώτη μελέτη σκοπιμότητας του αγωγού AMBO είχε ολοκληρωθεί ήδη το 1995,
European Investment Bank,
Basic Infrastructure Investments in South-Eastern Europe
Regional Project Review
Regional Funding Conference for South-Eastern Europe
Brussels, 29-30 March 2000
Σελ. 52
Αρχείο: EIB-InfrastructureReport.pdf
αν και αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες της Βουλγαρίας διέψευδαν το 1996, δημοσιεύματα για συμμετοχή της Σόφιας σε διαπραγματεύσεις με αμερικανική εταιρία, για την ενδεχόμενη κατασκευή του αγωγού.
Πηγή: Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, 8 Αυγούστου 1996
Αρχείο:aug.html
Η κατασκευή του αγωγού αποτελεί την απάντηση των αμερικανικών συμφερόντων στη διαδρομή Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη καθώς θεωρείτε δεδομένη (τουλάχιστον προς το παρόν) οι ταύτιση των πολιτικών προσανατολισμών των χωρών αυτών με τα αμερικανικά συμφέροντα. Μέσω της κατασκευής του αγωγού (στην οποία δεν συμμετέχει η Ρωσία) θα μπορούν να επιβάλλονται όροι στη ροή του πετρελαίου από το λιμάνι του Νοβοροσισκ, ενώ παράλληλα θα δοθεί η δυνατότητα μεταφοράς και του πετρελαίου που θα καταλήγει στο λιμάνι Σούπσα της Γεωργίας.
Η υλοποίηση των επιδιώξεων αυτών θα οδηγήσουν σε νέες εντάσεις, αφού προϋπόθεση για την κατασκευή του αγωγού είναι η ασφάλεια της περιοχής, που από τις μέχρι τώρα εξελίξεις, ισοδυναμεί με επαναχάραξη συνόρων, στην κατεύθυνση της περαιτέρω συρρίκνωσης της Σερβίας (οριστική απώλεια του Κοσόβου) και διάλυση της Γιουγκοσλαβίας. Ταυτόχρονα ζήτημα βιωσιμότητας ενδέχεται να αντιμετωπίσει και το κράτος της πΓΔΜ. Με τα παραπάνω συνδέεται και η απόδοση των επενδύσεων στις οποίες έχουν προβεί τα ΕΛ.ΠΕ. στο διυλιστήριο ΟΚΤΑ στη πΓΔΜ. (βλ Β. Καραφωτάκη "Αλλάζει η γεωπολιτική δομή της ενέργειας στη γειτονιά μας" Εφημερίδα "Εξπρές", ειδικό αφιέρωμα στην ενέργεια 4/2000.
Αγωγός Κωνστάντσα (Ρουμανία) – Τεργέστη (Ιταλία)
Χάρτης: image002.jpg
Πηγή: Caspian Energy to Europe Conference, Bucharest, 18 to 21 September, 1999
Η μελέτη βιωσιμότητας για την κατασκευή του αγωγού, που χρηματοδοτήθηκε κατά 2/3 από την αμερικάνικη υπηρεσία Trade and Development Agency και κατά το 1/3 από ομάδα επιχειρήσεων (2 ρουμάνικες και 4 αμερικάνικες), προβλέπει μεταφορά του πετρελαίου της Κασπίας, από το λιμάνι της Κονστάντσα, στα διυλιστήρια των χωρών της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης. Ο αγωγός θα περνάει από την Ουγγαρία και Σλοβενία καταλήγοντας στο Τεργέστη της Ιταλίας
Χάρτης: 3.jpg
Πηγή: Dan Capatina, Personal Advisor to the President of Romania
Caspian Energy to Europe Conference, Bucharest, 18 to 21 September, 1999
ενώ εναλλακτική λύση αποτελεί η διαδρομή Σερβία – Κροατία – Σλοβενία – Ιταλία
Χάρτης: 4.jpg
Πηγή: Dan Capatina, Personal Advisor to the President of Romania
Caspian Energy to Europe Conference, Bucharest, 18 to 21 September, 1999
Τα πλεονεκτήματα που θα προσφέρει ο αγωγός αυτός, σύμφωνα με την ομάδας μελέτης συνοψίζονται μεταξύ άλλων στα εξής:
Αποφυγή μεταφοράς του πετρελαίου από τα στενά του Βοσπόρου
Διαδρομή δια μέσου χωρών με πολιτική σταθερότητα.
Εφοδιασμός των ανατολικοευρωπαϊκών διυλιστηρίων με αργό πετρέλαιο, το οποίο θα αποτελεί σημαντική εναλλακτική λύση, στις ρωσικές προμήθειες αργού.
Τέλος, ο αγωγός θα εξυπηρετεί τελικούς καταναλωτές, αντί να είναι ένας αγωγός διαμεταφοράς όπως ο αγωγός Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης και θα αποτελεί μια ζωτική υποδομή κατά μήκος τους Ανατολικού - Δυτικού ενεργειακού διαδρόμου, ο οποίος προωθείται στα πλαίσια της πρωτοβουλίας INOGATE.
Πηγή: JT Powers,
Caspian Energy to Europe Conference, Bucharest, 18 to 21 September, 1999
Χάρτης: image002.jpg
Αρχείο: JTPowers.html
Αγωγός Μπακού (Αζερμπαϊτζάν) – Τσεϊχάν (Τουρκία)
Για τη μεταφορά του πετρελαίου της Κασπίας, είχαν προταθεί στην κυβέρνηση του Αζερμπαϊτζάν διαφορετικοί δρόμοι μεταφοράς, όπως αυτοί του Μπακού – Νοβοροσίσκ (Ρωσία), Μπακού – Σούπσα (Γεωργία), Μπακού – Τσεϊχάν (Τουρκία)…. μέσω της κατασκευής κύριου αγωγού, δυναμικότητας 1 MMBD, αφού σύμφωνα με το μεγαλύτερο κονσόρτσιουμ εκμετάλλευσης των κοιτασμάτων της Κασπίας (AIOC) η παραγωγή θα μπορούσε να φτάσει τα 800.000 bbl/d εντός της επόμενης δεκαπενταετίας.
Το κονσόρτσιουμ (AIOC) αποφάσισε τελικά τη διαδρομή Μπακού – Τσεϊχάν (Τουρκία) καθώς, σύμφωνα με την ΕΙΑ, η βόρεια διαδρομή ήταν περισσότερο ακριβή από τη δυτική, το αργό πετρέλαιο αναμειγνυόταν με άλλα στο Νοβοροσίσκ με αποτέλεσμα τη μείωση της αξίας του και τέλος οι συγκρούσεις στην Τσετσενία καθιστούσαν την ασφάλεια του αγωγού επίφοβη.
United States, Energy Information Administration: Azerbaijan, May 2000
Αρχείο: azerbjan.html
Στις 18/11/1999 υπογράφτηκε τριμερή διακρατική συμφωνία μεταξύ Αζερμπαϊτζάν, Γεωργίας και Τουρκίας για την κατασκευή κύριου αγωγού εξαγωγής πετρελαίου από το Μπακού του Αζερμπαϊτζάν, στο Τσεϊχάν της Τουρκίας.
THE WHITE HOUSE, Office of the Press Secretary (Istanbul, Turkey) November 18, 1999
Αρχείο: caspia16.html
United States, Energy Information Administration: Azerbaijan, May 2000
Αρχείο: azerbjan.html
Αγωγός Μπακού – Σούπσα (Γεωργία)
Αν και ο κύριος αγωγός μεταφοράς του πετρελαίου της Κασπίας φαίνεται να είναι μεταξύ Μπακού – Τσειχάν, ωστόσο και ο αγωγός Μπακού – Σούπσα (Γεωργία) τέθηκε σε λειτουργία τον Απρίλη του 1999 μεταφέροντας τμήμα του πετρελαίου της Κασπίας.
Η αναβάθμιση του υφιστάμενου αγωγού Μπακού – Σούπσα (Γεωργία) αποφασίστηκε στις 8/3/1996 μεταξύ των προέδρων Γεωργίας και Αζερμπαϊτζάν. Η συμφωνία διάρκειας 30 ετών, προβλέπει τη μεταφορά μέρους του “πρώιμου πετρελαίου” του κονσόρτσιουμ AIOC στο λιμάνι Σούπσα της Γεωργίας. Με τον εκσυγχρονισμό του αγωγού, ο οποίος έγινε δυναμικότητας 100.000 bbl/d και την κατασκευή τερματικού σταθμού στη Σούπσα, διατυπώθηκαν προτάσεις για ακόμα μεγαλύτερη δυναμικότητα έτσι ώστε να είναι δυνατή η μεταφορά 300,000 bbl/d ή ακόμα και 600,000 bbl/d.
United States, Energy Information Administration: Georgia, March 2000
Αρχείο: georgia.html