ESOTERICA.gr Forums !

ESOTERICA.gr Forums !
Κεντρική Σελίδα | Προφίλ | Εγγραφή | Ενεργά Θέματα | Μέλη | Αναζήτηση | FAQ
Όνομα Μέλους:
Password:
Επιλογή Γλώσσας
Φύλαξη Password
Ξεχάσατε τον Κωδικό;
 Όλα τα Forums
 .-= ΜΥΘΟΣ & ΘΡΗΣΚΕΙΑ =-.
 ο ΝΙΤΣΕ σε μία σελίδα

Σημείωση: Πρέπει να είστε εγγεγραμμένο Μέλος για να αποστείλετε μία απάντηση.
Για να εγγραφείτε, κάντε click εδώ. Η Εγγραφή είναι ΔΩΡΕΑΝ!

Ανάλυση Οθόνης:
Όνομα Μέλους:
Password:
Διαμόρφωση: Bold Πλάγια Υπογραμμισμένα Κεντρική Στοίχιση Εισαγωγή Υπερσυνδέσμου Εισαγωγή Email Εισαγωγή Εικόνας Εισαγωγή Κώδικα Εισαγωγή Αποσπάσματος Εισαγωγή Λίστας Εισαγωγή Smilie
   
Μήνυμα:

* HTML ΑΝΕΝΕΡΓΗ
* Κώδικας Forum ΕΝΕΡΓΟΣ

 
Μέθοδος:
Επιλέξτε για να συμπεριλάβετε την ψηφιακή Υπογραφή του Προφίλ σας.
     
Α Ν Α Σ Κ Ο Π Η Σ Η     Σ Υ Ζ Η Τ Η Σ Η Σ
Αρχική Τοποθέτηση
EXELSIOR Απεστάλη: 18/06/2011, 00:24:29
Ο άνθρωπος αγωνίζεται πρωταρχικά να επιβιώσει. Για να καταφέρει αυτό θα πρέπει να συντηρεί το σώμα του, να το προφυλάξει από κινδύνους και να συμβιώνει με άλλους. Αντίπαλο σ’ αυτά έχει το φόβο και την άγνοια. Ο φόβος οφείλεται στην άγνοια και η άγνοια στον φόβο. Βλέποντας τους άλλους να αγνοούν και να φοβούνται λιγότερο ή περισσότερο από αυτόν πρέπει γρήγορα κι αυτός να λάβει μια θέση ώστε να εξατομικευτεί και να ξεχωρίσει. Μια επώδυνη λύση του αίρει την ηδονή και μια ανώδυνη τη δημιουργία. Αυτό που πρέπει να κάνει τώρα είναι να βρει μια τρίτη λύση που να απαλύνει τις άλλες δύο.
Πλάθει θεούς και ήρωες οι οποίοι γνωρίζουν τα πάντα και δε φοβούνται τίποτα , είναι στο πλευρό του και ιδιαίτερα όταν αυτός είναι ανίσχυρος. Τώρα καλείται ο άνθρωπος ή να τους μιμηθεί και να ενταχθεί με τους ισχυρούς ή να φιλοσοφήσει πάνω τους και να ενταχθεί με τους ανίσχυρους. Αν τους μιμηθεί οι ανίσχυροι θα του καταλογίσουν βλασφημία και αλαζονεία. Αν φιλοσοφήσει πάνω τους οι ισχυροί θα του καταλογίσουν υπεκφυγή κι αδυναμία. Αυτό που μένει να γίνει τώρα είναι να διαλυθεί η σύγχυση με έναν πιο έξυπνο τρόπο. Ο ανίσχυρος άνθρωπος εισαγάγει τώρα την ηθική : αν ανήκω στους αδύναμους θα υποστώ πολλά, αλλά θα ανταμειφθώ μετά θάνατο. Αν ανήκω στους ισχυρούς θα καρπωθώ πολλά αλλά θα τιμωρηθώ μετά θάνατο. Έτσι ως καλός θα αρκούμαι στο να ονειρεύομαι μόνο όσα οι κακοί διαπράττουν, αλλά οι καλοί θεοί μου θα τιμωρήσουν μετά το θάνατο αυτούς τους ισχυρούς που αδυνατώ να τιμωρήσω εγώ εν ζωή. Βλέποντας ο ισχυρός αυτή την ηθική, ταυτίζεται υποκριτικά μαζί της και ενισχύεται η θέση του. Καταλαβαίνει ότι είναι ένα τέχνασμα αδυναμίας , το ενθαρρύνει και το επισφραγίζει προκειμένου να παραμείνει πάντα ισχυρός. Δίνει χρήματα να σηκωθούν ναοί και να γραφτούν βιβλία. Ο ανίσχυρος τώρα γοητεύετε και γίνεται πιο υποτελής, δοξάζει στις τελετές του το Θεό που τα όρισε όλα έτσι βολικά και περνάει στα βιβλία του τη βούληση του ισχυρού. Συνεπώς και οι δύο συνάπτουν στο βάθος ένα συμβόλαιο, μια συμφωνία κι αλίμονο σ’ αυτόν τον τρίτο που θα την διαταράξει.
Το δρόμο αυτό επέλεξαν και οι δύο προκειμένου με κάποιον τρόπο να στηθούν και να ξεχωρίσουν απέναντι στη ζωή με όσο γίνεται πιο ανώδυνο για αυτούς τρόπο. Συνεπώς το πρώτο αίτιο της φιλοσοφίας δεν είναι ο θαυμασμός αλλά η διάκριση και η επικράτηση πάνω στους άλλους έστω και πλαστά. Αυτό με μια λέξη λέγεται εγωισμός ο οποίος είναι αληθινό κίνητρο. Ο λόγος και η ισχύς είναι συμπληρώματα κι όχι αιτίες.
Αφού σφραγιστεί η συμφωνία ισχυρού-ανίσχυρου, ακολουθεί ένα άλλο ζητούμενο που δίνει χρώμα και στους δύο, η ηδονή: είναι και οι δύο πια σκεπτόμενοι και ολοκληρωμένοι, υιοθετούν στάση ζωής και την μεταδίδουν στους απογόνους τους. Θεσπίζουν ιερά σύμβολα και αξίες. Ανοίγουν πανεπιστήμια που’ ναι οι ναοί της γνώσης, διακηρύττουν δημοκρατίες, ελευθερίες και ισότητες. Κάποιοι πιο ευφυείς ισχυροί επινοούν την ισότητα των τάξεων και των ευκαιριών. Οι ανίσχυροι ενθαρρύνονται και ζητούν διαρκώς να αλλάξουν όλα εκείνα που οι ίδιοι θα διατηρούσαν αν ήταν στη θέση των άλλων.
Το θέατρο αποκρυσταλλώνεται και αλίμονο πάλι σε όποιον εναντιωθεί προφορικά και μόνο σε αυτά. Πρακτικά ισχύει και επιτρέπεται οτιδήποτε όπως ένας ανίσχυρος μπορεί κάλλιστα να ζει φαυλότερα από έναν ισχυρό αρκεί να μη το ομολογεί. Ο εγωισμός αφορά τον προφορικό λόγο και όχι την πράξη. Ουδείς δύναται να τολμήσει να εναντιωθεί προφορικά της ισότητας ή της δημοκρατίας άσχετα αν στο όνομά τους γίνανε τα μεγαλύτερα αίσχη.
Ως κερασάκι στην τούρτα της ηδονής έρχεται η απληστία: Εγώ ο ισχυρός θα αποκτώ όλο και περισσότερα υλικά, εσύ ο ανίσχυρος θα μοιρολατρείς επικριτικά μέσα σε ένα σωρό από βιβλία που εγώ σου υπέδειξα και θα καταφέρεσαι πάνω σ’ αυτά που έχω για να μην μπεις και συ ποτέ στον επώδυνο κόπο να τα αποκτήσεις. Συνεπώς ο ισχυρός και ο ανίσχυρος είναι έτσι όχι από βιολογική αδυναμία ή φυσική ιδιότητα αλλά από γνωστική επιλογή κατά την οποία ζητούν να αλλάξουν όλα γύρω τους προκειμένου να αποφύγουν να αλλάξουν οι ίδιοι. Ο ένας φοβάται την ανέχεια και ο άλλος τη δράση. Αυτό όμως είναι σύμβαση κι όχι αληθινή επιθυμία γιατί αν αλλάξουν όντως τα πράγματα γύρω τους θα πανικοβληθούν ακόμα περισσότερο. Όποιος βγαίνει από μια πλαστή κατάσταση δεν ξέρει τι είναι αληθινό για να το επιλέξει.
Γίνεται κανείς ηθικός όχι επειδή είναι ηθικός. Η υποταγή σε μια ηθική είναι δουλική, ιδιοτελής ή απελπισμένη. Γι’ αυτό δεν έχει τίποτα ηθικό μέσα της. Να δέχεσαι μια πίστη από έθιμο δείχνει ότι είσαι ή δειλός ή τεμπέλης στη σκέψη κι αυτά γίνανε οι προϋποθέσεις για να ‘σαι ηθικός. Οι άνθρωποι σκεπτόμενοι τον εγωισμό τους δεν κάνουν τίποτα για το εγώ τους αλλά μόνο για το φάντασμα του εγώ τους. Όλοι μαζί ζουν σε ένα νέφος από αυθαίρετες προσωπικές γνώμες σε διαδοχικά κεφάλια: ένας θαυμαστός κόσμος φαντασμάτων με νηφάλια εμφάνιση. Έτσι συνάπτουν ένα αναιμικό πλάσμα ως πρότυπο ηθικής το οποίο απευθύνεται σε άτομα που τρομάζουν με την ευτυχία. Αυτό που θέλουν είναι η διάκριση κατά βαθμίδες: δισταγμός, φόβος, θαυμασμός, φθόνος, χλευασμός, ανάταση, καταξίωση, θάνατος.
Στο τέλος της βαθμίδας ο μάρτυρας-ασκητής έχει ως απόλαυση μόνο τη διάκρισή του από το βάρβαρο στον οποίο επιβάλλει το δίδαγμα να υποφέρουν πάντα οι άλλοι ενώπιον των οποίων θέλει να διακριθεί. Τώρα όλοι οι υπόλοιποι θεατές συντάσσουν τα απομνημονεύματα του Αγίου τους, καθένας γίνεται τέλειος ηθικός κριτής ενώ το βάρος της εκτέλεσης κουβαλούν πάντα ξένοι ώμοι.
Το σκουλήκι μαζεύεται όταν το πατούν. Με τούτο τον τρόπο μειώνει την πιθανότητα να το πατήσουν πάλι. Στη γλώσσα της ηθικής αυτό λέγεται ταπεινοφροσύνη. Ο ηθικός είναι εκείνος ο γεννημένος για ηθοποιός που υποδύεται τον γεννημένο για ηθικό. Αυταπατώνται όσοι νομίζουν ότι απαλλάσσονται από μια παρακμή με το να κηρύσσουν απλώς πόλεμο εναντίον της. Αυτό που διαλέγουν τελικά δεν είναι παρά μια άλλη έκφραση της παρακμής καθόσον υψώνουν νέους ναούς, ηθικότερους από αυτούς που τάχα γκρέμισαν. Η χριστιανική ηθική είναι ένας κηρυγμένος πόλεμος εναντίον του ανθρώπινου πάθους σε συμμαχία με όλα τα πανάρχαια ηθικά τέρατα και με βασικό στόχο την αυθόρμητη σεξουαλικότητα. Ενοχοποιεί το σώμα και ευνουχίζει την πρωτοβουλία. Μετά είναι εύκολο υποχείριο του ιερέα ο οποίος όντας βαθιά άθεος αθετεί τα ιερά του. Ο Άγιος ως ιδεώδης ευνούχος των αδυνάτων καλεί όλους τους πιστούς να κοιτούν μόνο τα γραπτά κι όχι ότι νιώθουν μέσα τους. Κατασκευάζει για όλους κρεβάτια σαν του Προκρούστη αλλά ποτέ για δική του χρήση. Έχει ποτέ αναρωτηθεί αν ο άνθρωπος είναι ένα λάθος του θεού ή μήπως ο Θεός ένα λάθος του ανθρώπου;………………………Φρειδερίκος ΝΙΤΣΕ


ΟΙ 7 ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ (** Από την Νεώτερη στην Παλαιότερη **)
Κηφεύς Απεστάλη: 22/07/2011, 18:05:51
“Αγαπώ εκείνον που θέλησε να δημιουργήσει κάτι πέρ’ απ’ αυτόν και έπειτα χάθηκε” είπε ο Ζαρατούστρα .

Χωρίς αμφιβολία η ένταση της σκέψης του Νίτσε τον έφθειρε πρόωρα .

Η μάχη του εναντίον της εποχής του ανέτρεψε την ισορροπία του πνεύματός του , “πάντοτε υπήρξε τρομερό πράγμα να πολεμά κανείς με το ηθικό σύστημα της εποχής του . Αυτό θα πάρει την εκδίκησή του . . . από μέσα κι απ’ έξω” .

Προς το τέλος , το έργο του Νίτσε αυξήθηκε σε οξύτητα . Επιτέθηκε κατά προσώπων και εναντίον ιδεών – Βάγκνερ , Χριστού . . . κ.τ.λ. “Η αύξηση της σοφίας” έγραφε “μπορεί να μετρηθεί ακριβώς με την μείωση της οξύτητας” αλλά δεν μπόρεσε να πείσει την πέννα του . Ακόμα και το γέλιο του έγινε νευρωτικό όσο το μυαλό του κατέρρεε . Τίποτα δεν μπορούσε να αποκαλύψει καλύτερα το δηλητήριο που τον κατέτρωγε από την σκέψη : “Ίσως ξέρω καλύτερα γιατί ο άνθρωπος είναι το μόνο ζώο που γελά . Μόνο αυτός υποφέρει τόσο συντριπτικά ώστε αναγκάστηκε να εφεύρει το γέλιο” .

Η αρρώστια και η αυξανόμενη τύφλωση ήταν η φυσιολογική πλευρά της κατάπτωσής του . Άρχισε να εκδηλώνει παρανοϊκές ψευδαισθήσεις μεγαλείου και καταδιώξεως .

Ίσως λίγη περισσότερη εκτίμηση από άλλους θα είχε προλάβει τον αποζημιωτικό εγωκεντρισμό του και θα έκανε τον Νίτσε να τηρήσει καλύτερη προοπτική και ν’ αντιδράσει καλύτερα κατά της διασάλευσης του μυαλού του . Αλλά η εκτίμηση ήρθε πολύ αργά . Ο Τάιν (διάσημος κριτικός της εποχής) του έστειλε ένα θερμό έπαινο όταν σχεδόν όλοι οι άλλοι τον αγνοούσαν ή τον εξευτέλιζαν . Ο Μπράντες του έγραψε για να του πει ότι έδινεμια σειρά διαλέξεων με θέμα τον “αριστοκρατικό ριζοσπαστισμό” του Νίτσε , στο Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης . Ο Στρίντμπεργκ του έγραψε ότι μετέφερε τις ιδέες του στην δραματουργία . Ίσως καλύτερ’ από όλους . ένας ανώνυμος θαυμαστής έστειλε μια επιταγή 400 δολαρίων . Αλλά όταν ήρθαν αυτές οι ακτίνες φωτός , ο Νίτσε ήταν σχεδόν τυφλός “τον τε νουν τα τ’ όμματα” . Και είχε εγκαταλείψει κάθε ελπίδα : “Ο καιρός μου δεν ήρθε ακόμα” έγραψε . “μόνο το μεθαύριο ανήκει σε μένα”.

Το τελευταίο πλήγμα ήρθε στο Τουρίνο τον Ιανουάριο του 1889 υπό την μορφή μιας προσβολής αποπληξίας . Γύρισε μπουσουλώντας στα τυφλά στην σοφίτα του και έστειλε τρελά γράμματα : στην Κοζίμα Βάγκνερ τρείς λέξεις “Αριάδνη , σε αγαπώ”.

Στον Μπράντες ένα μακρύτερο μήνυμα με την υπογραφή “ο εσταυρωμένος” και στους Μπούρκχαρντ και Όβερμπεκ τέτοια παράξενα μηνύματα ώστε ο τελευταίος έσπευσε να τον βοηθήσει . Βρήκε τον Νίτσε να παίζει πιάνο με τους αγκώνες , να τραγουδά και να κραυγάζει την διονυσιακή του έκσταση .

Τον μετέφεραν πρώτα σ’ ένα άσυλο , αλλά σε λίγο η γριά μητέρα του ήρθε και τον πήρε για τον φροντίσει η ίδια . Τι εικόνα ! – η ευλαβής γυναίκα που είχε υποφέρει βαθειά στο αίσθημά της , αλλά με υπομονή , τον κλονισμό της αποστασίας του γιού της από όλα όσα της ήταν προσφιλή και που , αγαπώντας τον όχι λιγότερο , τον ξαναπήρε στην αγκαλιά της σαν μια άλλη Πιετά . Πέθανε το 1897 , και τότε η αδελφή του πήρε τον Νίτσε να ζήσει μαζί της στη Βαϊμάρη . Εκεί του έκαναν ένα άγαλμα – ένα αξιοθρήνητο πράγμα που δείχνει το άλλοτε ισχυρό πνεύμα τσακισμένο , ανίσχυρο και καρτερικό . Ωστόσο δεν ήταν εντελώς δυστυχής . Η ειρήνη και η ηρεμία που δεν τις είχε γνωρίσει ποτέ όταν είχε τα μυαλά του , ήταν τώρα δικές του . Έπιασε μια φορά την αδελφή του να κλαίει καθώς τον κοιτούσε , και δεν μπορούσε να καταλάβει τον λόγο των δακρύων της : “Λίσπεθ” την ρώτησε , “ γιατί κλαις ; δεν είσαι ευτυχισμένη ;” Σε μια περίπτωση άκουσε να μιλούν για βιβλία . Το χλωμό του πρόσωπο φωτίστηκε : “Α !” είπε χαρούμενος , “εγώ επίσης έχω γράψει μερικά βιβλία” – και η στιγμή της διαύγειας πέρασε .

Πέθανε το 1900 . Σπάνια άνθρωπος πλήρωσε τόσο μεγάλο τίμημα για την μεγαλοφυΐα .

Ου τα πάντα τοις πάσι ρητά

Κηφεύς Απεστάλη: 21/07/2011, 19:19:39
Είναι συνηθισμένη πλάνη να θεωρούμε ότι οι μεγάλες περίοδοι του πολιτισμού υπήρξαν εποχές κληρονομικής αριστοκρατίας :

Αντιθέτως , οι περίοδοι άνθησης του Περικλή , και των Μεδίκων και της Ελισάβετ και η ρομαντική εποχή είχαν τραφεί με τον πλούτο μιας ανερχόμενης αστικής τάξης .

Και το δημιουργικό έργο στην φιλολογία και στην τέχνη δεν έγινε από αριστοκρατικές οικογένειες αλλά από απογόνους της μεσαίας τάξης – από ανθρώπους σαν τον Σωκράτη , που ήταν γιος μαμής , και τον Βολταίρο που ήταν γιος δικηγόρου , και τον Σαίξπηρ που ήταν γιος χασάπη .

Χρειάζονται γενεές κίνησης και αλλαγών για να παροτρύνουν την πολιτιστική δημιουργία .

Γενεές κατά τις οποίες μια νέα και ρωμαλέα τάξη ανεβαίνει σε δύναμη και υπερηφάνεια .

Το ίδιο και στην πολιτική : Θα ήταν αυτοκτονία ν’ αποκλεισθεί από την πολιτική μια μεγαλοφυΐα που δεν θα είχε αριστοκρατικές περγαμηνές .

Η καλύτερη φόρμουλα είναι ασφαλώς , “Σταδιοδρομία ανοιχτή στο τάλαντο” , οπουδήποτε κι αν γεννηθεί .

Και η μεγαλοφυΐα έχει έναν τρόπο να γεννιέται στα πιο απίθανα μέρη .

Ας κυβερνηθούμε από όλους τους καλύτερους .

Μια αριστοκρατία είναι ένα συνεχές σώμα από ανθρώπους των οποίων το δικαίωμα για την εξουσία δεν βρίσκεται στην γέννηση αλλά στην ικανότητα , – μια αριστοκρατία διαρκώς εκλεγόμενη και τρεφόμενη από μια δημοκρατία ανοιχτής και ίσης ευκαιρίας για όλους .

Μετά απ’ αυτά τα συμπεράσματα (αν πρέπει να εξαχθούν) , τι απομένει ;

Αρκετά για να φέρουν τον κριτικό σε δύσκολη θέση .

Ο Νίτσε ανασκευάστηκε από όλους όσοι απέβλεπαν να γίνουν αξιοσέβαστοι .

Και όμως στέκεται σαν ορόσημο στην σύγχρονη σκέψη και κορυφή στη γερμανική πεζογραφία .

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ήταν ένοχος λίγης υπερβολής όταν προείπε ότι το μέλλον θα διαιρεί το παρελθόν σε “προ του Νίτσε” και “μετά τον Νίτσε” .

Αλλά πέτυχε στην πραγματοποίηση μιας ευεργετικής κριτικής επισκόπησης θεσμών και γνωμών που επί αιώνες είχαν γίνει δεκτοί ως δεδομένοι .

Απομένει ότι άνοιξε μια καινούργια θεώρηση στο ελληνικό δράμα και στην ελληνική φιλοσοφία .

Ότι έδειξε στην αρχή τα σπέρματα της ρομαντικής παρακμής στην μουσική του Βάγκνερ .

Ότι ανέλυσε την ανθρώπινη φύση μας με μια οξύτητα και διεισδυτικότητα κοφτερή σαν νυστέρι χειρούργου , και ίσως εξίσου σωτήρια .

Ότι αποκάλυψε μερικές κρυμμένες ρίζες ηθικότητας όπως δεν έχει κάνει κανένας άλλος νεώτερος στοχαστής .

Ότι “εισήγαγε μια αξία η οποία ως τότε ήταν πρακτικώς άγνωστη στο βασίλειο της ηθικής – δηλ. την αριστοκρατία” .

Ότι επέβαλε μια τίμια σκέψη με τις ηθικές επιπτώσεις του δαρβινισμού .

Ότι έγραψε το μεγαλύτερο πεζοτράγουδο της φιλολογίας του αιώνα του , και (αυτό πάνω απ’ όλα) ότι συνέλαβε τον άνθρωπο σαν κάτι που ο άνθρωπος πρέπει να ξεπεράσει .

Μίλησε με πικρία , αλλά με ανεκτίμητη ειλικρίνεια . Και η σκέψη του πέρασε μέσ’ από τα σύννεφα και τις αράχνες του νεώτερου πνεύματος σαν καθαρτήρια αστραπή και ορμητικός άνεμος .

Ο αέρας της ευρωπαϊκής φιλοσοφίας είναι καθαρότερος και δροσερότερος τώρα επειδή ο Νίτσε έγραψε !

Ου τα πάντα τοις πάσι ρητά

Κηφεύς Απεστάλη: 20/07/2011, 18:16:43
Ίσως στην πολιτική οι απόψεις του είναι υγιέστερες παρά στην ηθική .

Η αριστοκρατία είναι η ιδεώδης κυβέρνηση . Ποιος θα το αρνηθεί !

“Ω σεις ευμενείς ουρανοί ! υπάρχει σε κάθε κράτος . . . ένας καταλληλότερος , ένας σοφότερος , γενναιότερος , καλύτερος . Τον οποίο αν θα μπορούσαμε να βρούμε και να κάνουμε βασιλέα μας , όλα θα πήγαιναν καλά . . . Με ποια τέχνη θα τον ανακαλύψουμε ; Οι ουρανοί θα μας λυπηθούν και θα μας διδάξουν μια τέχνη ; Γιατί η ανάγκη μας γι’ αυτόν είναι μεγάλη !” .

Αλλά ποιοι είναι οι καλύτεροι ;

Μήπως οι καλύτεροι εμφανίζονται μόνο σε μερικές οικογένειες , και πρέπει γι’ αυτόν τον λόγο να έχουμε κληρονομική αριστοκρατία ;

Αλλά την είχαμε . Και οδήγησε σε συγκρότηση κλικών , σε ταξική ανευθυνότητα και στασιμότητα .

Ίσως μερικές αριστοκρατίες σώθηκαν , εξίσου συχνά όπως και καταστράφηκαν , με επιγαμίες με τις μεσαίες τάξεις .

Πώς αλλιώς διατηρήθηκε η αγγλική αριστοκρατία ;

Και ίσως η αιμομιξία εκφυλίζει ;

Προφανώς υπάρχουν πολλές πλευρές σ’ αυτά τα περίπλοκα προβλήματα στα οποία ο Νίτσε πέταξε τόσο πρόχειρα το Ναι ή το Όχι του .

Οι κληρονομικές αριστοκρατίες δεν θέλουν ενοποίηση του κόσμου . Τείνουν προς μια στενή εθνικιστική πολιτική , οσοδήποτε κοσμοπολίτικες κι αν είναι στην συμπεριφορά τους .

Αν εγκατέλειπαν τον εθνικισμό θα έχαναν μια βασική πηγή της δύναμής τους – τον χειρισμό των εξωτερικών σχέσεων .

Και ίσως ένα παγκόσμιο κράτος δεν θα ήταν τόσο ευεργετικό για τον πολιτισμό όσο νομίζει ο Νίτσε .

Οι μεγάλες μάζες κινούνται αργά .

Και η Γερμανία πιθανόν έκανε περισσότερα για τον πολιτισμό όταν ήταν απλώς μια “γεωγραφική έκφραση” , με ανεξάρτητες αυλές που ανταγωνίζονταν μεταξύ τους για την υποστήριξη της τέχνης , παρά κατά τις ημέρες της ενότητάς της και της αυτοκρατορίας και της επέκτασής της . Δεν ήταν αυτοκράτορας εκείνος που αγαπούσε τον Γκαίτε και που βοήθησε τον Βάγκνερ .

Ου τα πάντα τοις πάσι ρητά

Κηφεύς Απεστάλη: 19/07/2011, 18:47:27
Γενικά , όπως κάθε αναγνώστης θα έχει αντιληφθεί , ο Νίτσε δεν κατορθώνει να αναγνωρίσει την θέση και την αξία των κοινωνικών ενστίκτων .

Θεωρεί ότι οι εγωιστικές και ατομιστικές παρορμήσεις χρειάζονται ενίσχυση από την φιλοσοφία !

Θα πρέπει κανείς να απορήσει και να διερωτηθεί πού ήταν τα μάτια του Νίτσε όταν ολόκληρη η Ευρώπη λησμονούσε , σε ένα εξευτελισμό ιδιοτελών πολέμων , εκείνες τις πολιτιστικές συνήθειες και αποκτήματα που αυτός θαύμαζε τόσο πολύ και που εξαρτώνται τόσο αβέβαια από την συνεργασία και την κοινωνική ηπιότητα και αυτοσυγκράτηση ;

Επειδή κατάντησε μονήρης από την αρρώστια και την νευρικότητα , και αναγκάστηκε να κηρύξει τον πόλεμο κατά της ραθυμίας και της μετριότητας των ανθρώπων , ο Νίτσε οδηγήθηκε στην υπόθεση ότι όλες οι μεγάλες αρετές , είναι οι αρετές των ανθρώπων που μένουν μόνοι .

Αντέδρασε κατά της βύθισης του ατόμου στο είδος , του Σοπενχάουερ , με μια ανισόρροπη απελευθέρωση του ατόμου από τον κοινωνικό έλεγχο .

Όταν αποκρούσθηκε στην αναζήτηση του έρωτα , στράφηκε εναντίον της γυναίκας με μια οξύτητα ανάξια για φιλόσοφο , και αφύσικη για άνδρα . Επειδή δεν είχε οικογένεια και έχασε τους φίλους του , δεν έμαθε ποτέ ότι οι ωραιότερες στιγμές της ζωής προέρχονται μάλλον από την αμοιβαιότητα και την συναδέλφωση παρά από την κυριάρχηση και τον πόλεμο .

Δεν έζησε αρκετά ούτε με την απαιτούμενη ευρύτητα , για να ωριμάσει τις μισο - αλήθειές του σε σοφία . Ίσως αν ζούσε περισσότερο θα είχε γυρίσει το κακόφωνο χάος του σε αρμονική φιλοσοφία . “Πέθανε πολύ νωρίς . Ο ίδιος θα είχε ανακαλέσει την θεωρία του αν είχε φθάσει σε ωριμότερη ηλικία” . Αλλά ο θάνατος είχε άλλα σχέδια .

Ου τα πάντα τοις πάσι ρητά

Κηφεύς Απεστάλη: 18/07/2011, 18:19:20
Από όλα τα βιβλία του Νίτσε , ο Ζαρατούστρα είναι ασφαλέστερο από κριτική , εν μέρει επειδή είναι σκοτεινό , και εν μέρει επειδή τα ακαταμάχητα προτερήματά του εξουθενώνουν κάθε ανεύρεση λάθους .

Η ιδέα της αιώνιας επανάληψης, αν και κοινή στον “απολλώνειο” Σπένσερ όπως και στον “διονυσιακό” Νίτσε , προκαλεί την εντύπωση νοσηρής φαντασίας , μιας διεστραμμένης προσπάθειας της τελευταίας στιγμής για την ανάκτηση της πίστης στην αθανασία .

Ο κάθε κριτικός έχει δει την αντίφαση μεταξύ του τολμηρού κηρύγματος του εγωισμού ( ο Ζαρατούστρα διακηρύττει “το εγώ ακέραιο και άγιο και την ιδιοτέλεια ευλογημένη” – αλάθητη απήχηση του Στίρνερ) και της έκκλησης προς τον αλτρουισμό και την αυτοθυσία κατά την προετοιμασία και την εξυπηρέτηση του υπεράνθρωπου . Αλλά ποιος διαβάζοντας αυτή την φιλοσοφία , θα κατατάξει τον εαυτό του ως υπηρέτη και όχι ως υπεράνθρωπο ;

Όσο για το ηθικό σύστημα του Πέρ’ από το Καλό και το Κακό και της Γενεαλογίας της Ηθικής , αυτό είναι μια παρακινητική υπερβολή .

Αναγνωρίζομε την ανάγκη του να ζητάμε από τους ανθρώπους να είναι γενναιότεροι και σκληρότεροι απέναντι του εαυτού τους – σχεδόν όλες οι ηθικές φιλοσοφίες το έχουν ζητήσει αυτό – , αλλά δεν υπάρχει καμιά επείγουσα ανάγκη να ζητήσουμε από τους ανθρώπους να είναι σκληρότεροι και “πιο κακοί” . Και δεν υπάρχει ιδιαίτερος λόγος να παραπονεθούμε ότι η ηθική είναι ένα όπλο που μεταχειρίζονται οι αδύνατοι για να περιορίσουν τους ισχυρούς . Αυτό δεν κάνει βαθειά εντύπωση στους ισχυρούς , οι οποίοι κάνουν μάλλον έξυπνη χρησιμοποίησή του με την σειρά τους : Οι περισσότεροι ηθικοί κώδικες επιβλήθηκαν από πάνω μάλλον παρά από κάτω . Και το πλήθος επαινεί και κατακρίνει από μίμηση γοήτρου . Είναι , καλό , επίσης , η ταπεινοφροσύνη να κακομεταχειρίζεται καμιά φορά . “Είχαμε διαμαρτυρίες και σκύψιμο του κεφαλιού αρκετό καιρό”, όπως είπε ο αγαθός γκρίζος ποιητής . Αλλά δεν παρατηρεί κανείς υπεραφθονία αυτής της ιδιότητας στον σύγχρονο χαρακτήρα .

Αυτή η δήθεν οικουμενική “θέληση για δύναμη” δεν εκφράζει την ησυχία του Ινδού , την ηρεμία του Κινέζου ή την ικανοποιημένη ρουτίνα του μεσαιωνικού χωριάτη . Η δύναμη είναι το είδωλο μερικών από μας .

Αλλά οι περισσότεροι από μας ποθούν μάλλον ασφάλεια και ειρήνη .

Ου τα πάντα τοις πάσι ρητά

Κηφεύς Απεστάλη: 18/07/2011, 09:34:24
Αγαπητοί φίλοι, kost και ΝΙΚΟΜΑΧΕ, σας ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια. Πιστεύω ότι σε σχετικά λίγα μηνύματα (πέντε με έξι το πολύ) να έχω ολοκληρώσει τις απόψεις μου για τον Νίτσε.

Θα επανέλθω το απόγευμα.

Ου τα πάντα τοις πάσι ρητά

ΝΙΚΟΜΑΧΟΣ Απεστάλη: 17/07/2011, 23:59:47
quote:

O Νίτσε σε πολλές σελίδες Εύγε Κηφέα, εξαιρετική ανάλυση!! Είχες και έχεις αρκετά να πεις πάνω στο θέμα και πραγματικά ένας τόσο καλός μονόλογος είναι προτιμότερος από έναν διάλογο!


Συμφωνώ.
Να ξέρεις οτι σε διαβάζουμε,Κηφέα.

ΔΥΣΤΥΧΙΑ ΣΟΥ ΕΛΛΑΣ
ΜΕ ΤΑ ΤΕΚΝΑ ΠΟΥ ΓΕΝΝΑΣ.

ESOTERICA.gr Forums !

© 2010-11 ESOTERICA.gr

Μετάβαση Στην Κορυφή Της Σελίδας
6.152344E-02
Maintained by Digital Alchemy