ESOTERICA.gr Forums !

ESOTERICA.gr Forums !
Κεντρική Σελίδα | Προφίλ | Εγγραφή | Ενεργά Θέματα | Μέλη | Αναζήτηση | FAQ
Όνομα Μέλους:
Password:
Επιλογή Γλώσσας
Φύλαξη Password
Ξεχάσατε τον Κωδικό;
 
 Όλα τα Forums
 .-= Η ΣΟΦΙΑ =-.
 ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
 Νέο Θέμα  Απάντηση στο Θέμα
 Εκτυπώσιμη Μορφή
 
Συγγραφέας Προηγούμενο Θέμα Θέμα Επόμενο Θέμα  
beyond
Πλήρες Μέλος

Greece
1446 Μηνύματα
Απεστάλη: 19/08/2004, 08:44:13  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους beyond  Στείλτε ένα ICQ Μήνυμα στο Μέλος beyond  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ

Φιλόσοφος, Σάμιος, 4ος-3ος αϊ. π.Χ.

Ο Επίκουρος, από τον Αθηναϊκό δήμο του Γαργηττού, γεννήθηκε το
341 π.Χ. Ως παιδί έζησε στη Σάμο, όπου ο γραμματοδιδάσκαλος
πατέρας του μετανάστευσε ως κληρούχος. Νωρίς φανέρωσε την
κλίση του στη φιλοσοφία και ενδιαφέρθηκε ιδιαίτερα για τη θεωρία
του Δημόκριτου. Ακολούθησε τους γονείς του στις μετακινήσεις
τους, για να εμφανιστεί το πρώτον ως δάσκαλος της φιλοσοφίας στη
Λάμψακο. Το 306/305 π.χ. εγκαταστάθηκε οριστικά στην Αθήνα·
αγόρασε έναν μικρό κήπο κι εκεί ίδρυσε τη σχολή του, που εξ αυτού
ονομάστηκε Κήπος, η οποία απέκτησε σύντομα μεγάλη φήμη. Στον
Κήπο συνέρευσαν μαθητές. Έλληνες και ξένοι, άνδρες και γυναίκες,
που περιέβαλλαν τον φιλόσοφο με θρησκευτική σχεδόν αφοσίωση και
σεβασμό. Η συμβίωση τους όμως καθώς και η περί ηδονής διδασκα-
λία του φιλοσόφου παρερμηνεύτηκαν και η σχολή του κατηγορήθηκε
και συκοφαντήθηκε. Ο Επίκουρος πέθανε το 270 π.Χ. και με τη
διαθήκη του κληροδότησε τη σχολή στους μαθητές του, οι οποίοι
διαφύλαξαν αναλλοίωτη τη διδασκαλία του. Από το μεγάλο σε έκταση
έργο του σώζονται λίγα αποσπάσματα, ενώ σώζονται επίσης τα κεί-
μενα τριών επιστολών του και της διαθήκης του.


ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ,ΕΜΑΘΑ ΚΑΠΟΙΕΣ ΒΑΣΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΑΝΑΠΤΥΞΟΥΜΕ ΤΟ ΘΕΜΑ.
ΛΟΓΩ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΧΩ ΑΚΟΜΗ ΕΜΒΑΘΥΝΕΙ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΑ ΣΥΝΕΙΣΦΕΡΕΙ.

ΑΝ ΥΠΑΡΞΕΙ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΘΑ ΑΝΑΦΕΡΩ ΚΑΠΟΙΕΣ ΒΑΣΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ,ΜΑΛΙΣΤΑ ΠΟΛΛΕΣ ΑΠΟ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΕΙΧΑ ΣΚΕΦΤΕΙ ΚΑΙ ΜΟΥ ΑΡΕΣΑΝ ΧΩΡΙΣ ΠΟΤΕ ΝΑ ΕΧΩ ΔΙΑΒΑΣΕΙ ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΟΥΣ..

Ήρθα, είδα, νίκησα, είπε ο στρατηγός. Ανέβηκες, ξεκίνησες, έφτασες! ώρα να κατεβείς! λέει ο φιλόσοφος

Edited by - beyond on 19/08/2004 09:17:05

free soul
Νέο Μέλος


36 Μηνύματα
Απεστάλη: 19/08/2004, 09:53:05  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους free soul  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
Κατά τον Επίκουρο δεν πρέπει να επιδιώκουμε όλες τις ηδονές ανεξαιρέτως ούτε οπωσδήποτε να αποφεύγουμε όλους τους πόνους αλλά θα πρέπει να φροντίζουμε ώστε ύστερα από κάποια ηδονή να μην ακολουθούν δυ΄σαρεστα αποτελέσματα και αντίστροφα θα πρέπει να μην αποφεύγουμε οπωσδήποτε τον πόνο αν τα αποτελέσματα του είναι θετικά για εμάς. Διέκρινε τις ηδονές ανάλογα με την ποιότητα τους σε κατά κίνησιν και σε καταστηματικές. Οι κατά κίνησιν είναι αυτές που αισθανόμαστε όταν βιώνοντας τες ξεπερνάμε τη δυσφορία ή τον πόνο που νοιώθαμε όσο παρέμενε ανεκπλήρωτη η επιθυμία. Οι καταστηματικές ηδονές είναι συνυφασμένες με κατάσταση γαλήνης και ηρεμίας στην οποία βρισκόμαστε μετά τις κατά κίνησιν ηδονές μας. Αυτού του τύπου οι ηδονές μας φέρνουν πιο κοντά στην ευτυχία.Ο πόνος για τον Επίκουρο είναι το αντίθετο της ηδονής.Όμως ακόμη κι αν πονάμε μπορούμε να είμαστε ευτυχισμένοι αν διατηρούμε την αισιοδοξία μας και αυτοκυριαρχία. Το παράδειγμα μας το έδωσε ο Επίκουρος που αν και φιλάσθενος δεν παραιτήθηκε ποτέ και έζησε ευτυχισμένος.Η θεωρία του είναι πιο μετριοπαθής σε σχέση με την ακραία εκδοχή του ηδονισμού που εισηγήθηκε ο Αρίστιππος ο Κυρηναίος και ο οποίος υποστήριζε ότι πρέπει να επιδιώκουμε κάθε ηδονή ανεξαιρέτως. Κατά τον Επίκουρο για να εξασφαλίσουμε την ευτυχία πρέπει να αποβάλλουμε από μέσα μας την ιδέα της ριψοκίνδυνης ευτυχίας που συνεπάγονται οι κατά κίνησιν ηδονές και να επιδιώξουμε τις καταστηματικές.

Αυτά μπορείς να τα διαβάσεις σε οποιοδήποτε σχετικό βιβλίο. Το θέμα είναι αν σε εκφράζει από τα λίγα που ξέρεις αυτή η θεωρία. Εμένα προσωπικά καθόλου. Πιστεύω ότι στερείται ουσίας. Ο Ηράκλειτος π.χ. αξίζει μεγαλύτερης προσοχής και μελέτης. Η γνώση πάντως είναι καλό να εμπλουτίζεται! Ελπίζω να σε βοήθησα λίγο! Να'σαι καλά!

free soulΜετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας

beyond
Πλήρες Μέλος

Greece
1446 Μηνύματα
Απεστάλη: 20/08/2004, 08:28:05  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους beyond  Στείλτε ένα ICQ Μήνυμα στο Μέλος beyond  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
ΤΑ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΗΔΟΝΗΣ ΜΟΥ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΟΤΙ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΚΑΠΟΙΕΣ ΑΛΛΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ..

ΕΠΙΣΗΣ ΟΙ ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΟΙ ΕΛΕΓΑΝ ΟΤΙ Ο ΘΕΟΣ ΔΕΝ ΕΠΕΜΒΑΙΝΕΙ ΠΟΤΕ ΣΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ,ΚΑΘΟΤΙ ΤΟΣΟ ΜΕΓΑΛΟΣ ΚΑΙ ΑΠΟΛΥΤΑ ΑΤΑΡΑΧΟΣ.

ΑΚΟΜΑ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΤΟΜΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΕΙΧΑΝ ΚΑΠΟΙΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΠΟΥ ΠΡΟΣΕΓΓΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΤΙΑΣ ΕΝΩ ΕΚΕΙ ΚΑΠΟΥ ΒΑΣΙΖΟΥΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΒΟΥΛΗΣΗ..

ΕΠΙΣΗΣ ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΑΝ ΣΤΗΝ ΜΕΤΑ ΘΑΝΑΤΟΝ ΖΩΗ ΑΠΟ ΟΤΙ ΚΑΤΑΛΑΒΑ..

ΣΕ ΛΙΓΟ ΘΑ ΠΑΡΑΛΑΒΩ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΒΙΒΛΙΑ ΓΙΑ ΕΜΒΑΘΥΝΣΗ..

Ήρθα, είδα, νίκησα, είπε ο στρατηγός. Ανέβηκες, ξεκίνησες, έφτασες! ώρα να κατεβείς! λέει ο φιλόσοφος

Edited by - beyond on 20/08/2004 08:33:47Μετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας

Διγενής Aκρίτας
Μέλος 1ης Βαθμίδας


72 Μηνύματα
Απεστάλη: 23/08/2004, 00:18:24  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους Διγενής Aκρίτας  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
Για σου φίλη beyond.
Με τον Επίκουρο ασχολούμαι τελευταία και εγώ, και μάλιστα με έκπληξη βρήκα τον εαυτό μου περισσότερο επικούρειο απ ότι πλατωνικό.
Βέβαια κρατάω βασικά τον ιδεαλισμό του Πλάτωνα για το Ον ,αλλά μου αρέσει ο Επίκουρος για την διαύγεια της σκέψης του, για τον ορθολογισμό του στην κοσμοθεωρία και στην κοινωνιολογία.
Ο Επίκουρος ίσως είναι ο μοναδικός φιλόσοφος που διδάσκει την ουσία της αρχαιοελληνικής σκέψης.
Την ζωή χωρείς δεισιδαιμονίες και φόβους, μια ζωή με μοναδικότητα, επικεντρωμένη στο άτομο το οποίο δρα και σκέφτεται συλλογικά για το καλό της κοινωνίας.
Χαίρομε που άνοιξες αυτό το τοπικ και θα προσπαθήσω να συμβάλω και εγώ στο να γίνουν γνωστότερες οι θεωρίες του Επίκουρου.


Μετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας

beyond
Πλήρες Μέλος

Greece
1446 Μηνύματα
Απεστάλη: 23/08/2004, 08:25:09  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους beyond  Στείλτε ένα ICQ Μήνυμα στο Μέλος beyond  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
..ΦΙΛΟΣ ΕΙΜΑΙ..
ΑΚΡΙΒΩΣ ΚΑΙ ΕΓΩ ΣΥΜΦΩΝΩ ΟΤΙ ΕΚΦΡΑΖΕΙ ΣΕ ΜΕΓΑΛΟ ΒΑΘΜΟ ΤΗΝ ΟΡΘΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΡΙΨΗ ΤΩΝ ΔΕΙΣΙΔΑΙΜΟΝΙΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΜΕΤΑ ΘΑΝΑΤΟΥ ΥΠΟΣΧΕΣΕΩΝ..


Ήρθα, είδα, νίκησα, είπε ο στρατηγός. Ανέβηκες, ξεκίνησες, έφτασες! ώρα να κατεβείς! λέει ο φιλόσοφοςΜετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας

Διγενής Ακρίτας
Νέο Μέλος


24 Μηνύματα
Απεστάλη: 18/09/2004, 20:41:17  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους Διγενής Ακρίτας  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
Συγνώμη ΦΙΛΕ beyond.
Αν και ήθελα να γράψω σε αυτό το topic εδώ και καιρό δεν μπορούσα λόγο τεχνικού προβλήματος του forum.
Ευχαριστώ τον thoth που ενδιαφέρθηκε.
Δυστυχώς δεν βλέπω ενδιαφέρων για το topic, πάντως εγώ θα προσπαθήσω να κάνω γνωστότερη την φιλοσοφία του Επίκουρου γιατί διαβάζοντας ολοένα περισσότερο την Ιστορία της εποχής αντιλαμβάνομαι την οξυδέρκεια του ατόμου και την επαναστατική χροιά που είχε η διδασκαλία του.

Θα γράψω για την φιλοσοφία του ως προς το θείο.

Καταρχάς ο Επίκουρος δεν ήταν άθεος όπως διατείνονται παλαιοί και κυρίως χριστιανοί ιστορικοί και μοναχοί.
Αλλά και από την άλλη είχε μια μοναδική εικόνα για τους θεούς τους οποίους τιμούσε στις γιορτές τους.
Οι θεοί για τον Επίκουρο ήταν άϋλα όντα που ουδεμία σχέση είχαν με τα επίγεια.
Μέσα στην μακαριότητα τους είναι ανεπίτρεπτο να ασχολούνται με τα πεζά επίγεια και να χαλάνε την διάθεση τους για εμάς.
Σαν τέλειες οντότητες είναι ανεπίτρεπτο να εμπλέκονται σε δολοπλοκίες, φόνους, βιασμούς, μίση και πάθη.
Αυτοί (οι θεοί) κάθονται κάπου ψιλά και ούτε που παρακολουθούν τα συμβαίνοντα στην γη γιατί ακόμα και έτσι θα χάλαγαν τη ηρεμία τους.
Μα τότε γιατί υπάρχουν, αναρωτήθηκα.
Ο Επίκουρος ήθελε οι θεοί να είναι απλά πρότυπα.
Ήθελε να ξεχωρίσει και να πετάξει μια για πάντα το παραμύθι της θείας πρόνοιας, γι΄ αυτό και πολεμήθηκε τόσο πολύ από τους χριστιανούς που χωρίς την θεία πρόνοια ο Θεός ήταν αδύναμος και άρα ανίκανος να υπερασπίσει τα συμφέροντα τους αποτελεσματικά.
Ο Επίκουρος έπλασε την ουσία των θεών με τα δικά του πρότυπα.
Το τέλειο για αυτόν ήταν ο άνθρωπος να φτάσει στην απόλυτη γαλήνη.
Μια γαλήνη που ουδέποτε μπορεί να διαταραχτεί, γιατί η σύντομη ζωή μας δεν επιτρέπει κάτι τέτοιο.
Ο Επίκουρος ήξερε ότι αυτό ήταν ουτοπικό.
Γι΄αυτό οι θεοί του ενσάρκωναν το άπιαστο όνειρο της φιλοσοφίας του και ταυτόχρονα συμβάδιζαν με τους δημοκρατικούς θεσμούς που τόσο ανάγκη είχε η πόλη του εκείνο το διάστημα.
Με την θεωρία του αυτήν ήταν σαν να έλεγε στους συμπολίτες του.
Μην προσμένετε επιβράβευση ή τιμωρία από τους θεούς, αυτά δεν θα έρθουν ποτέ όσο και να τα επιθυμείτε.
Ποιοι είστε εσείς που οι θεοί θα αφήσουν το νέκταρ τους και θα σας κοιτάξουν.
Στηριχτείτε στα πόδια σας, πάρτε παράδειγμα από αυτούς και προσπαθήστε να γαληνεύσετε την ζωή σας, μην μυξόκλαιτε στο κακό που θα σας βρει αλλά και μην γλεντάτε με υπέρμετρο τρόπο το καλό που σας ήρθε.
Γιατί το ένα κάνει κόλαση την ζωή σας και το άλλο καταστρέφει την υγεία σας.
Αυτά για την ώρα.
Ελπίζω ο φίλος beyond να συνεχίση αυτό το τοπικ.


Μετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας

Διγενής Ακρίτας
Νέο Μέλος


24 Μηνύματα
Απεστάλη: 04/10/2004, 00:26:32  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους Διγενής Ακρίτας  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
Θα ήθελα σήμερα να γράψω για την σχέση Επίκουρου και ηδονής.
Θα ξέρεται οι περισσότεροι ότι ένα από τα <<κατακριτέα>> της φιλοσοφίας του ήταν η ελευθερία για ηδονές.
Εξάλλου ήταν και μια κατηγόρια των Στωικών που έβλεπαν τους επικούρειους με διαφορετική ματιά, έχοντας μια τελείως διαφορετική φιλοσοφία
Όπως έγραψα και παραπάνω για τον Επίκουρο η γαλήνη της ψυχής ήταν το Α και το Ω.
Για να το καταφέρει αυτό ο άνθρωπος θα πρέπει να μην έχει αρνητικές επιρροές.
Θα πρέπει να σταματήσουν οι φόβοι του για οτιδήποτε , είτε είναι φόβος για τους θεούς είτε είναι φόβος για τον θάνατο είτε είναι φόβος για αρρώστιες.
Θα πρέπει να σταματήσουν οι υπέρμετρες φιλοδοξίες που του βασανίζουν την ζωή, αλλά θα πρέπει να του λείψουν και οι στερήσεις.
Έτσι μακριά από όλες αυτές τις ταραχές ο άνθρωπος φτάνει στην <<μακάρια αταραξία>> και είναι ελεύθερος να αφεθεί στην δημιουργικότητα του ανθρώπινου είδους, στον πραγματικό πλούτο που κατέχει ο άνθρωπος.

Ηδονή και Άλγος.
Το ένα πρέπει να το επιθυμούμε το άλλο να το αποφεύγουμε όσο είναι δυνατόν.
Όμως τι ονομάζει ο Επίκουρος ηδονή και τι άλγος;
Η ηδονή είναι σκοπός της ζωής μας, γιατί έχοντας αυτή απομακρύνουμε το άλγος και έτσι πετυχαίνουμε την πολυπόθητη γαλήνη.
Όχι όμως τις ηδονές των ασώτων και τις επικεντρωμένες μόνο στην απόλαυση στα γλέντια και στον έρωτα, αλλά την ηδονή που οδηγεί στο νηφάλιο λογικό, αυτό που με την σειρά του διώχνει προκαταλήψεις δεισιδαιμονίες και φαντασιοκοπίες.
Γι΄αυτό ο Επίκουρος βάζει πάνω και από την φιλοσοφία την φρόνηση και την ονομάζει πηγή των αρετών.
Η ηδονή είναι ένα από αυτά που δεν πρέπει να στερούμαστε γιατί η στερήσεις φέρνουν ταραχή στην ψυχή μας αντίθετα από αυτό που Στωικοί και αργότερα οι Χριστιανοί υποστήριξαν.
Ο επίκουρος ένας ορθολογιστής κατανοούσε τις ανάγκες της σάρκας και δεν δαίμονοποίησε την ηδονή όπως οι Χριστιανοί αλλά έθετε όρια.
Στην τελειοποίησή του ο άνθρωπος δεν έχει ανάγκη την ηδονή, δεν την χρειάζεται πια γιατί την χρειάζονται όσοι πονούν από την στέρηση της όταν όμως δεν πονούμε δεν την χρειαζόμαστε.
Η ηδονή που είχε μεγαλύτερη αξία από της φυσικές αισθητηριακές ηδονές για τον Επίκουρο ήταν η ευεξία.
Το αίσθημα της ευθυμίας η διαύγεια και η ηρεμία που σου προσφέρει η ευεξία είναι ένα από τα μέσα για την <<μακάρια αταραξία>>.
Αυτήν την Ηδονή πρέπει να κυνηγούμε αλλά εάν έχουμε ανάγκη και κάποιες άλλες δεν θα πρέπει να τις στερούμε από τον εαυτό μας γιατί αυτό φέρνει τα αντίθετα αποτελέσματα.
Ότι επιθυμείς να κάνεις αρκεί να μην βλάπτεις τους άλλους και να μην βλάπτεις την υγεία σου γιατί το αντίθετο σου δηλητηριάζει την ζωή.

Όσο για το άλγος ο Επίκουρος θεωρούσε ότι ήταν ανασταλτικός παράγοντας για γαληνεμένη ζωή αλλά ήξερε από τα ίδια του τα βιώματα ότι με υπομονή και επιμονή μπορούν να ξεπεραστούν αυτά τα εμπόδια και τελικά να βρεις γαλήνη.
Αυτό που έλεγε για τους πόνους είναι ότι οι πολλοί δυνατοί πόνοι δεν βαστούν πολλοί, φέρνουν γρήγορα το τέλος. Όσοι βαστούν πολλοί ημερεύουν σιγά σιγά και έχουν διαλείμματα.
Οι χρόνιες αρρώστιες δίνουν τόπο περισσότερο στην ηδονή παρά στον πόνο.

Έτσι πάντα με αισιοδοξία ατενίζεις το μέλλον σου με χαρά όχι για τα πλούτοι και τα μάταια στον κόσμο πράγματα αλλά για την ίδια την ζωή και αυτά που σου προσφέρει.


Μετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας

Φάνης
Μέλος 2ης Βαθμίδας

Greece
152 Μηνύματα
Απεστάλη: 05/10/2004, 13:30:21  Εμφάνιση Προφίλ  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
Καλή συνέχεια φίλε "Διγενή Ακρίτα" στην αναζήτησή σου
καθώς και στην υπόλοιπη παρέα, στο χώρο της Επικούρειας Διδασκαλίας.
Δυστυχώς έχουμε έλάχιστες πρωτότυπες πηγές για να αντλήσουμε
και να κατανοήσουμε πλήρως αυτό το ρεύμα που επηρέασε τον Ελληνορωμαϊκό κόσμο
για αρκετούς αιώνες.
Πιθανότατα να είναι από τους πιο παρεξηγημένους Δασκάλους της αρχαιότητας, όμως αξίζει πραγματικά να τον μελετήσουμε δίχως προκαταλήψεις για να αναδυθούν αρκετά στοιχεία που θεωρώ πως είναι επίκαιρα στη δική μας εποχή.

Φιλικά
Φάνης!

ΧΡΟΝΟΥ ΦΕΙΔΟΥ

Μετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας
ΠΛΩΤΙΝΟΣ
Πρώην Συνεργάτης

Greece
1491 Μηνύματα
Απεστάλη: 05/10/2004, 17:06:23  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους ΠΛΩΤΙΝΟΣ  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
Ας μου επιτραπεί να συνεισφέρω και εγώ λίγο στο θέμα. Για τον Επίκουρο το θεολογικό πρόβλημα ξεκινά από την αναζήτηση απάντησης στο ερώτημα:

Τι μπορεί να έδωσε την αφορμή στον θεό να αρχίσει ξαφνικά κάτι καινούργιο σαν να μην ήταν ικανοποιημένος με την προηπάρχουσα κατάσταση την οποία δεν υπήρχαν κόσμοι;

Μήπως είχε αρχίσει ο θεός να βαριέται τον ίδιο του τον εαυτό;

Το σίγουρο είναι ότι ο κόσμος αυτός δεν δημιουργήθηκε για τους ανθρώπους. Αν θα ισχυριζόταν κανείς ότι ο θεός δημιούργησε τον κόσμο για χάρη του ανθρώπου, αυτό θα ήταν παράλογο για δύο λόγους.
Πρώτον διότι ο κόσμος αναμφισβήτητα προϋπήρξε του ανθρώπου, άρα θα ήταν ανόητο να υποστηριχθεί πως γίνεται κάτι για ένα ον, το οποίο πριν υπάρξει δεν είχε και καμιά επιθυμία να υπάρξει…

Δεύτερο, η δομή του κόσμου δείχνει ότι δεν έχει καθόλου διευθετηθεί
για τον άνθρωπο που παντού περιβάλλεται από κινδύνους και πρέπει να
κερδίσει τη ζωή του με σκληρή εργασία.

Η παρατήρηση του κόσμου επίσης είναι τόσο ελλιπής ώστε δεν μπορεί να θεωρηθεί ως το έργο ενός τέλειου από κάθε άποψη θείου πνεύματος που σχεδιάζει τα πάντα τέλεια.

Παρόλα αυτά για τον Επίκουρο οι θεοί υπάρχουν είναι ανθρωπόμορφοι αλλά κατοικούν έξω από τον γνωστό μας κόσμο. Δεν μπορεί κανείς ούτε να τους δει ούτε να τους αγγίξει. Είναι προσιτοί μόνο με τη σκέψη και όχι με τα αισθητήρια όργανα.

Πέραν τούτου οι θεοί δεν αναμιγνύονται στις υποθέσεις του κόσμου διότι εάν έκαναν κάτι τέτοιο, θα καταστρεφόταν η ευδαιμονία τους.

Στην επικούρεια θεολογία οι θεοί δεν έχουν τον ρόλο ούτε του Δημιουργού ούτε του επιτηρητή του κόσμου. Βρίσκονται σε μια κατάσταση μακαριότητας η οποία δεν επιτρέπει την ανάμειξή τους στις ανθρώπινες υποθέσεις, αφού

«αυτό που είναι μακάριο και άφθαρτο ούτε το ίδιο έχει προβλήματα ούτε δημιουργεί σε κάτι άλλο, ώστε ούτε από οργή διακατέχεται ούτε και από μεροληψία· γιατί όλα αυτά βρίσκονται μόνο σε ό,τι είναι αδύναμο» (Διογένης Λαέρτιος, Βίοι 10.139)

Οι θεοί ενδιαφέρουν τους ανθρώπους γιατί τους δείχνουν σε τι μπορεί και πρέπει να συνίσταται μια ζωή ευδαιμονίας. Οι θεοί ζουν όπως θα έπρεπε να μπορεί να ζει ο σοφός. Πέρα απ' αυτό, και προπάντων, είναι φανερό ότι μια παρέμβαση των θεών στις υποθέσεις των ανθρώπων είναι αδιανόητη χωρίς συμπάθειες και αντιπάθειες, καθώς οι θεοί θα χαίρονται με την προσευχή των ευσεβών, αλλά και θα θυμώνουν με τα ανομήματα των ασεβών. Έτσι όμως οι θεοί θα διακατέχονται από πάθη που εξασθενούν όποιον που τα έχει και τον οδηγούν στην πτώση του. Επομένως ο θεός είναι άφθαρτος μόνο όταν ζει

«ούτε οργαίς, ούτε χάρισιν». (Κυρ. δοξ. 1)

Συνεπώς δεν έχει ο θεός καμιά σχέση με ό,τι συμβαίνει στον κόσμο των ανθρώπων. Μια γνωστή σειρά συλλογισμών του Επικούρου αναφέρεται σ' αυτό το πρόβλημα:

«Ή οι θεοί θέλουν να εξαλείψουν την
αδικία από τον κόσμο και δεν μπορούν —και τότε είναι ανίσχυροι,
αδύνατοι- ή μπορούν αλλά δεν θέλουν —και τότε είναι κακοί- ή δεν μπορούν αλλά και δεν θέλουν —και τότε είναι και αδύνατοι και κακοί- ή και το θέλουν και μπορούν —τότε γιατί δεν το κάνουν;»

Η λατρεία των θεών θα πρέπει να γίνεται όχι διότι οι θεοί αναμένουν κάτι από αυτό άλλα διότι είναι σωστό να αποδίδεται σεβασμός στο τέλειο ον, πέρα από κάθε υπολογισμό προσφοράς και
ανταπόδοσης....


«Η γνώση της άγνοιας είναι η αρχή της σοφίας»

Μετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας
Διγενής Ακρίτας
Νέο Μέλος


24 Μηνύματα
Απεστάλη: 23/10/2004, 22:31:53  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους Διγενής Ακρίτας  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
Ελπίζω να συμμετέχουν και άλλοι σε αυτό το topic έτσι ώστε να μάθουμε ότι περισσότερο μπορούμε γι΄αυτόν τον μεγάλο φιλόσοφο.
Αλήθεια, δεν είναι παράξενο που δεν ξέρουμε τόσα πολλά για αυτόν;
Eνα φιλόσοφο ο οποίος δημιούργησε δικιά του σχολή (Κήπος, 306π.Χ.) επηρεάζοντας σκέψεις και νοοτροπίες πολλών γνωστών και αγνώστων λογίων της μετέπειτα εποχής;
Βέβαια αυτό έχει την απλή εξήγηση του.
Πώς να σωθεί το έργο του Επίκουρου και των συνεχιστών του μέσα σε έναν κόσμο που δεν χωρούσε τίποτε άλλο εκτός από τον ένα μοναδικό και παντοδύναμο Θεό του Χριστιανικού κατεστημένου;
Πώς να δεχτούνε αυτοί που κηρύσσουν το απόλυτο κάποιον που όχι μόνο τους αμφισβητεί με αυτά που έχει γράψει, αλλά τους ακυρώνει;
Που να βρούνε κάτι στον λόγο του που να συνδεθεί έστω και σε ελάχιστα σημεία με το δόγμα τους όπως έκαναν πχ. με τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη κατά κόρον αλλά και με άλλους φιλόσοφους;
Να σημειώσουμε ότι οι επικούρειοι ήταν εχθροί όχι μόνο της Χριστιανικής θρησκείας αλλά όλων των εν δυνάμει θρησκειών που με απόλυτο λόγο ήθελαν να επιβληθούν στην ορθολογική σκέψη του ελεύθερου ανθρώπου.
Αφού λοιπόν κανείς δεν τους ήθελε είναι λογικό ο λόγος τους να εξαφανιστεί και σίγουρα να παραποιηθεί.

Θα ήθελα σήμερα να αναφερθώ επιγραμματικά στις θεωρίες του Επίκουρου για τα άγνωστα άστρα.
Πρέπει να σημειώσω ότι σε όλες τις θεωρίες του προσπαθεί μόνο με την λογική και τα δεδομένα της εποχής να εξηγήσει πράγματα ακατανόητα

Ο Επίκουρος δίνει μεγάλη σπουδαιότητα στην μελέτη των ουράνιων φαινομένων γιατί αυτό βοηθάει τους ανθρώπους στην λύτρωση από τους φόβους και την ταραχή που γεννά η παρεξήγηση τους.
Έτσι σαν αρχή κρατάει την ύλη για μοναδική ουσία του κόσμου και ότι όλα στο σύμπαν γίνονται με τον συνδυασμό των ατόμων χωρίς να μπαίνουν στην μέση μυστικές δυνάμεις.
“Κανείς” δεν βρίσκεται πίσω από τα ουράνια φαινόμενα που με τις εντολές του ελέγχει τα πάντα και συγχρόνως έχει την τέλεια μακαριότητα και αφθαρσία.
Οι πολλές έγνοιες και φροντίδες δεν ταιριάζουν με την μακαριότητα αλλά πιο πολύ με την ανάγκη για κάτι άλλο.
Δεχόμαστε έτσι την αρχή της γένεσης του κόσμου κατά την οποία τα ουράνια σώματα πήραν μαζί με το σφαιρικό τους σχήμα και την περιοδικότητα της κίνησης τους.

Ήλιος- Φεγγάρι- Άστρα.
Αυτά όπως όλα, δεν φτιάχτηκαν ξεχωριστά και ούτε είχαν ανεξάρτητη ύπαρξη ώστε ύστερα να περιληφθούν στο σύστημα του κόσμου αλλά διαμορφώθηκαν από μίας αρχής μαζί με τον κόσμο.
Ανατολές και δύσης αυτών μπορεί να γίνονται με το ανάμα ή το σβήσιμο.
Μπορεί όμως να γίνεται και με το φανέρωμα τους πάνω στην γη και με το κρύψιμο τους πίσω από κάποιο σκιερό σώμα.

Με αυτήν την περιληπτική από μέρος μου αναφορά γίνεται αντιληπτό για άλλη μια φορά ότι για στον Επίκουρο οτιδήποτε εμπεριέχει μυστικές δυνάμεις είναι μεμπτό και ανάξιο συζήτησης. Πάντοτε δημιουργημένο από την αμάθεια και πολλές φορές εκ του πονηρού.
Οι θεωρίες του είναι αμφισβητήσιμες αρκεί ο συνομιλητής του να κινείται στα πλαίσια της ορθολογικής σκέψης απαλλαγμένης από κάθε στοιχείο μύθου και θρησκείας.


Μετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας

   
 Νέο Θέμα  Απάντηση στο Θέμα
 Εκτυπώσιμη Μορφή
Μετάβαση Σε:

ESOTERICA.gr Forums !

© 2010-11 ESOTERICA.gr

Μετάβαση Στην Κορυφή Της Σελίδας
0.1425781
Maintained by Digital Alchemy