Αγαπητέ Rosecross αυτό το θέμα και εάν έχει απασχολήσει την ομήγυρη… Πολύ φοβάμαι όμως πως η απάντηση που θα πάρεις θα έχει την απόχρωση του χρώματος των θεολογικών γυαλιών που φορά ο κάθε ένας.
Ειδικά σήμερα το πρόβλημα περί Θεού στην Ελλάδα, έχει αναχθεί σε αριθμητικό πρόβλημα περί ενός ή πολλών Θεών, λες και το πολλαπλάσιο δεν προϋποθέτει την μονάδα, ή λες και το αντικείμενο λατρείας δεν μεταλλάσσεται στο διάβα του χρόνου ταυτόχρονα με τον πιστό. Μάλλον είχε δίκιο τελικά ο Μάρξ που είπε πως «ο άνθρωπος διανύει ακόμα την προϊστορία του»;
Στην πραγματικότητα η θρησκεία της αρχαίας Ελλάδος πέρασε διάφορα στάδια. Ουσιαστικά αυτό που αδόκιμα ονομάζουμε «δωδεκάθεο» αρχίζει και διαμορφώνεται με τον Όμηρο και τον Ησίοδο, όταν και γίνεται μια προσπάθεια να μπει σε μια τάξη στο συνοθύλευμα των τοπικών Θεοτήτων, θεογονιών, μύθων και θρύλων. Η επίδραση του Ομήρου και του Ησίοδου στην εξέλιξη του πάνθεου είναι καταλυτική με κύριο χαρακτηριστικό τον ανθρωπομορφισμό.
Φαντάζομαι πως αυτά τα γνωρίζεις. Το θέμα είναι πως και στην αρχαιότητα όπως και τώρα άλλα γνώριζε το ιερατείο και άλλα ο πολύς ο κόσμος… ο Στράβων είπε χαρακτηριστικά : «Ο φόβος και ο τρόμος από τις τιμωρίες με τις οποίες οι Θεοί υποτίθεται ότι τιμωρούν τους παραβάτες, καθώς και άλλες φρικιαστικές εικόνες που αναστατώνουν τον απλοϊκό νου αποτρέπουν τα πλήθη από την παρανομία...Είναι αδύνατο να κυβερνηθεί ο κοινός όχλος και να οδηγηθεί στην αρετή μέσω φιλοσοφικών επιχειρημάτων, αλλά αυτό γίνεται μέσω της δεισιδαιμονίας, μέσω παραμυθιών και μέσω μυθολογικών τεράτων...Όλα αυτά τα επινόησαν οι αρχαίοι νομοθέτες για να τρομάζουν το ανόητο πλήθος».
Γενικότερα πάντως η πίστη και ο μεσσιανισμός δεν είναι γνώρισμα του φιλοσοφικού Ελληνικού στοχασμού. Πως μπορείς λοιπόν να τσουβαλιάσεις κάτω από ένα τόσο αδόκιμο όρο την Ελληνική θεολογική και φιλοσοφική σκέψη..
Για να επικρατήσει βέβαια ο Χριστιανισμός έπρεπε να διαβρώσει και να παραποιήσει….
Χαρακτηριστική είναι η απάντηση που έδωσε ο Φιλόσοφος Θεόφιλος Αλεξάνδρειας στον Συνέσιο της Κυρήνης, όταν ο δεύτερος του πρότεινε να γίνει Χριστιανός επίσκοπος:
«Η φιλοσοφική νοημοσύνη, ενώ κοιτάει προς την αλήθεια, παραδέχεται την ανάγκη να ψεύδεται. Το φως έχει να κάνει με την αλήθεια, αλλά το μάτι έχει περιορισμένη όραση και δεν μπορεί να κοιτάξει κατευθείαν στο φως χωρίς να τραυματισθεί. Καθώς το μισόφωτο είναι πιο υποφερτό για το μάτι, έτσι πιστεύω, είναι και το ( ωφέλιμο ) ψέμα για τους απλούς ανθρώπους. Η αλήθεια βλάπτει εκείνους που δεν μπορούν να κοιτάξουν προς την πραγματικότητα. Εάν οι κανονισμοί της ιεροσύνης μου επιτρέπουν να διατηρήσω μία τέτοια θέση, τότε δέχομαι την χειροτόνηση, εφόσον μπορώ να κρατώ την φιλοσοφία μου ως ιδιωτική υπόθεση στο σπίτι μου και να κηρύττω παραμύθια όταν βρίσκομαι έξω».
Τέλος να αναφέρω ενδεικτικά πριν ξαναεπανέλθω στην λήθη μου κάποιες φιλοσοφικές απόψεις περί Θείου:
· «το παλαιότερο από τα όντα είναι ο Θεός, διότι είναι αγέννητος, το ωραιότερο δημιούργημα είναι ο κόσμος, διότι είναι έργο Θεού το μεγαλύτερο ο χώρος, διότι χωράει τα πάντα». Θαλής ο Μιλήσιος
· «Το άπειρο δεν έχει αρχή... αλλά φαίνεται ότι αυτό είναι η αρχή των άλλων και τα πάντα περιέχει και τα πάντα κυβερνά». Αναξίμανδρος
·«τα Πάντα τα διακόσμησε ο Νους ». Αναξαγόρας
·«Εν εκ των Πολλών και τα Πολλά εκ τους Ενός». .«Αυτόν τον κόσμο, που 'ναι για όλους ίδιος, ούτε κανείς Θεός τον έκανε, αλλά ήταν από πάντα και είναι και θα είναι αιώνια φωτιά, που ανάβει και σβήνει με μέτρο» Ηράκλειτος
·Τα μόνα πράγματα που υπάρχουν αληθινά είναι τα άτομα και το κενό. Δημόκριτος. (Ο Δημόκριτος δεν απέκρουε την λαϊκή εκδοχή πως τα φυσικά φαινόμενα έδωσαν αφορμή στους ανθρώπους να τα ανάγουν σε Θεούς σαν αιτίες τους, είτε πως οι Θεοί παριστάνουν κάποιες καθολικές έννοιες)
·«Ο ΘΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΚΥΚΛΟΣ ΠΟΥ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΟΥ ΚΑΙ Η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΤΟΥ ΠΟΥΘΕΝΑ». Εμπεδοκλής
·«Ναι μα τον αμετέρα ψυχά παραδόντα τετρακτύν, παγάν αενάου φύσεως....» Πυθαγόρας
·«Μόνο το Ον υπάρχει, το Μη Ον δεν υπάρχει ούτε μπορούμε να το σκεφτούμε». Παρμενίδης
«ούτε κατά την μορφή όμοιος με τους ανθρώπους (είναι) ούτε κατά την σκέψη, όλος στοχάζεται κι όλος θωρεί κι όλος ακούει κι ακίνητος στον ίδιο τόπο πάντα μένει» Ξενοφάνης
·«Πάντα ήταν ο,τι ήταν, και πάντοτε θα είναι. Γιατί αν έγινε, κατά αναγκαιότητα έπρεπε να μην ήταν τίποτα πριν γίνει. Αν λοιπόν δεν ήταν τίποτα, δε θα μπορούσε με κανένα τρόπο να γίνει τίποτα από το τίποτα. Επειδή λοιπόν δεν έγινε, και ήταν πάντα και είναι και θα είναι πάντα. Και δεν έχει ούτε αρχή ούτε τέλος, αλλά είναι άπειρο». Μέλισσος
·«Αδυνατώ να έχω γνώση σχετικά με τους Θεούς, ούτε πως υπάρχουν, ούτε πως δεν υπάρχουν, ούτε πως είναι. Γιατί πολλά είναι αυτά που εμποδίζουν τη γνώση τους, όπως η αδηλοτητα (τους) και η βραχύτητα του (ανθρώπινου) βίου.» Πρωταγόρας
·Ήταν αγαθός (ο Δημιουργός), στο αγαθό δε, κανείς φθόνος δεν γεννιέται ποτέ για κανένα πράγμα. Επειδή, λοιπόν, ήταν χωρίς φθόνο θέλησε να γίνουν όλα όσο το δυνατόν όμοια με τον εαυτό του. Πλάτωνας
·«άνευ αιτίου και αρχής αδύνατον τι είναι ή γενέσθαι» Αριστοτέλης
·«Πρώτα απ' όλα θεωρώντας τον Θεό ζώντα, άφθαρτο και μακάριο, όπως έχει καθιερωθεί περί του Θεού να νοούμε, μην τον συσχετίζεις με οτιδήποτε, δεν ταιριάζει στην αφθαρσία και τη μακαριότητά του». «αυτό που είναι μακάριο και άφθαρτο ούτε το ίδιο έχει προβλήματα ούτε δημιουργεί σε κάτι άλλο, ώστε ούτε από οργή διακατέχεται ούτε και από μεροληψία· γιατί όλα αυτά βρίσκονται μόνο σε ό,τι είναι αδύναμο» «Ή οι Θεοί θέλουν να εξαλείψουν την αδικία από τον κόσμο και δεν μπορούν —και τότε είναι ανίσχυροι, αδύνατοι- ή μπορούν αλλά δεν θέλουν —και τότε είναι κακοί- ή δεν μπορούν αλλά και δεν θέλουν —και τότε είναι και αδύνατοι και κακοί- ή και το θέλουν και μπορούν —τότε γιατί δεν το κάνουν;» Επίκουρος
·«Θεός Νους ειμαρμένη και Δίας είναι το ίδιο πράγμα που καλήται και με πολλά αλλά ονόματα…Όπως το σπέρμα περιέχεται στο σπερματικό υγρό, έτσι και αυτός ως σπερματική αιτία του κόσμου, . προσαρμόζει τον εαυτό του την ύλη με σκοπό την περαιτέρω γέννηση…» Ζήνων ο Κιτιεύς
·Το Έν είναι το απλό και το πρώτο. Είναι το πρωταρχικό («αρχή») γιατί από αυτόν πηγάζουν τα πάντα. Από αυτόν η πρώτη «κίνηση» γιατί μέσα του δεν υπάρχει κίνηση, από αυτόν η «ακινησία» γιατί αυτός ο ίδιος δεν την χρειάζεται. Αυτός ούτε κινείται, ούτε ακινητεί. Δεν έχει κανένα τόπο, όπου θα μπορούσε να σταθεί, ούτε κάπου να κινηθεί, γύρω από τί ή προς τί ή μέσα σε τι θα μπορούσε να κινηθεί; Αφού είναι ο πρώτος...(..).....Ούτε είναι πεπερασμένο. Γιατί από ποιον θα μπορούσε να περιοριστεί; Αλλά ούτε απεριόριστο με το νόημα του μεγέθους, γιατί προς τα πού να επεκταθεί, και τί θα ήθελε έτσι να αποκτήσει, αφού δεν χρειάζεται τίποτε; Αντίθετα κατέχει την απεραντοσύνη ως δύναμη, γιατί δεν αλλοιώνεται ποτέ και ούτε θα ελαττωθεί, αφού και τα μη ελαττωματικά μόνο χάρη σε αυτόν υπάρχουν» Πλωτίνος όχι ο γράφων ημιτασιόν..
Και το καλύτερο στο τέλος….
·«Γιατί ο Θεός δεν είναι κάτι άνουν και άψυχο και υποχείριο στους ανθρώπους. Κι εκείνοι μονάχα που μας χαρίζουν όλα όσα μας χρειάζονται αστέρευτα και διαρκή αυτούς επιστέψαμε ως θεούς, και δεν πιστεύουμε πως υπάρχουν άλλοι θεοί για άλλους ούτε βαρβάρους και Έλληνες Θεούς, ούτε νότιους ούτε βόρειους. Αλλ' όπως ο ήλιος, και η σελήνη, ο ουρανός και η γη και η θάλασσα είναι κοινά σε όλους τους ανθρώπους, και ονομάζονται από άλλους αλλιώτικα και αλλιώτικα από άλλους, έτσι αν και είναι ένας ο
Λόγος που κοσμεί αυτά, και μία η πρόνοια, η οποία το κυβερνά, και δυνάμεις βοηθητικές έχουν ταχθεί ειδικές τιμές για το κάθε ένα, όμως διαφορετικά ονόματα και διαφορετικές τιμές έχουν καθορισθεί από τους διάφορους λαούς με νόμους.....». Πλούταρχος