ESOTERICA.gr Forums !

ESOTERICA.gr Forums !
Κεντρική Σελίδα | Προφίλ | Εγγραφή | Ενεργά Θέματα | Μέλη | Αναζήτηση | FAQ
Όνομα Μέλους:
Password:
Επιλογή Γλώσσας
Φύλαξη Password
Ξεχάσατε τον Κωδικό;
 
 Όλα τα Forums
 .-= Η ΣΟΦΙΑ =-.
 =MAX WEBER= ΑΥΤΟΣ Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΟΣ
 Νέο Θέμα  Απάντηση στο Θέμα
 Εκτυπώσιμη Μορφή
 
Συγγραφέας Προηγούμενο Θέμα Θέμα Επόμενο Θέμα  
MaxWeber
Νέο Μέλος


14 Μηνύματα
Απεστάλη: 20/07/2005, 02:47:57  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους MaxWeber  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
Ο Μαξ Βέμπερ (1864-1920) ανήκει στους πρωτεργάτες της επιστήμης της κοινωνιολογίας. Πολλοί κοινωνιολόγοι αναγνωρίζουν στο πρόσωπό του ένα μεγάλο δάσκαλο, καθώς οι έννοιες και οι θεωρίες που ανέπτυξε αποτελούν μέχρι σήμερα ένα σημαντικό μέρος του πνευματικού εξοπλισμού της επιστήμης αυτής. Ασχολήθηκε με σύνθετα ζητήματα, όπως αυτά της επίδρασης των ιδεών και των θρησκευτικών πεποιθήσεων στην ιστορία, της κοινωνικής αλλαγής, της οργάνωσης των κοινωνιών κ.ά., ενώ σημαντική ήταν η συμβολή του στο πεδίο της επιστημονικής μεθοδολογίας. Το έργο του Βέμπερ είναι πολυδιάστατο, μερικές φορές και αντιφατικό, πάντα όμως πλούσιο σε ιδέες και ερεθίσματα· για το λόγο αυτό έχει προκαλέσει ατελείωτες συζητήσεις και έχει χρησιμοποιηθεί για να υποστηρίξει συχνά αντικρουόμενες θεωρίες.

MaxWeber
Νέο Μέλος


14 Μηνύματα
Απεστάλη: 20/07/2005, 02:49:37  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους MaxWeber  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
O MAX WEBER ήταν από τους ελάχιστους που κατάφεραν να ξετυλίξουν το νήμα της επαναστατικής βίας που εξαπολύεται με την εμφάνιση του καπιταλισμού και η οποία στάθηκε ικανή να συντρίψει τις παραδοσιακές μορφές κοινωνικής οργάνωσης και να απομυθοποιήσει τις κοινωνικοοικονομικές σχέσεις.

Μετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας

MaxWeber
Νέο Μέλος


14 Μηνύματα
Απεστάλη: 20/07/2005, 02:51:51  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους MaxWeber  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
Σήμερα υπάρχει η εντύπωση ότι εάν κατανοήσει κανείς σε βάθος το έργο του μεγάλου αυτού κοινωνικού στοχαστή είναι σε θέση να κατανοήσει και τον χαρακτήρα των αλλαγών που συντελούνται στις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες, καθώς και την πορεία οικονομικής και διοικητικής εκλογίκευσης που αυτές διαγράφουν. Επίσης, μπορεί να αντιληφθεί καλύτερα τα προβλήματα των χωρών με διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο από αυτό του δυτικού κόσμου.

Μετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας

MaxWeber
Νέο Μέλος


14 Μηνύματα
Απεστάλη: 20/07/2005, 02:53:48  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους MaxWeber  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
Στο πλαίσιο ενός κράτους έθνους, η εξουσία είναι ένα δεδομένο: υπάρχει μια κοινωνική απαίτηση όσον αφορά το σύνταγμα του κράτους και μια κοινωνική αναγνώριση του κρατικού μονοπωλίου να ασκεί νόμιμη βία (όπως αναφέρει ο Max Weber). Το θεμελιώδες ζήτημα της δημοκρατίας στο πλαίσιο αυτό είναι το πώς πρέπει να κατανεμηθεί και να διοχετευθεί η εξουσία αυτή. Το υπονοούμενο στοιχείο που στηρίζει το οικοδόμημα αυτό είναι επομένως το κοινωνικό συμβόλαιο που σφυρηλατείται γύρω από την έννοια του έθνους.
Στην Ευρώπη, πρέπει να εξωτερικευτεί αυτό το υπονοούμενο στοιχείο. Πρέπει να συγκροτηθεί ένα πολιτικό όργανο ο ρόλος του οποίου θα είναι να εκφράζει τις κοινωνικές απαιτήσεις που θα υπάρχουν σε ένα αληθινό ευρωπαϊκό έθνος. Πρέπει να δημιουργήσουμε μια δυναμική που, σε ένα κράτος, βρίσκεται στα χέρια της κοινωνίας

Μετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας

MaxWeber
Νέο Μέλος


14 Μηνύματα
Απεστάλη: 20/07/2005, 02:55:37  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους MaxWeber  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
Μελετώντας το θέμα της γένεσης του Καπιταλισμού είναι ανάγκη να δώσουμε έναν ορισμό για το τι ονομάζουμε Καπιταλισμό, όπως ακριβώς το εννοεί ο Max Weber. Άλλωστε, είναι γνωστός ο λόγος του Αριστοτέλους: «αρχή σοφίας ονομάτων επίσκεψις». Ο ορισμός είναι αναγκαίος, γιατί στο σημείο αυτό υπάρχει σύγχυση. Μερικοί ονομάζουν Καπιταλισμό και την επιθυμία εκ μέρους του ανθρώπου για πλουτισμό, ενώ ο Καπιταλισμός ως σύστημα και οργάνωση εκφράζει κάτι διαφορετικό.

Η λέξη Καπιταλισμός προέρχεται από την λέξη capital και δηλώνει το κεφάλαιο. Με τον όρο, λοιπόν, Καπιταλισμό εννοούμε τον κεφαλαιοκρατισμό και με τον όρο καπιταλιστή τον κεφαλαιοκράτη. Πρόκειται για το σύστημα που αξιοποιεί το κεφάλαιο. Και αυτό που λέγεται τώρα δεν είναι απλό, αλλά πρέπει να το δούμε αναφορικά με όσα θα λεχθούν πιο κάτω, όπως τα αναλύει ο Max Weber.

Μετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας

MaxWeber
Νέο Μέλος


14 Μηνύματα
Απεστάλη: 20/07/2005, 02:56:57  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους MaxWeber  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
Η αξία του έργου του Max Weber
Ο Max Weber ήταν Γερμανός κοινωνιολόγος (1864-1920), ο οποίος δίδαξε κοινωνιολογία στο Βερολίνο, στο Φρεϊμβούργο (Freiburg), στην Χαϊδελβέργη, στην Βιέννη και στο Μόναχο. Η μεγάλη σημασία, αξία και σπουδαιότητα του Max Weber οφείλεται στο ότι στα συγγράμματά του αναπτύσσει την θέση ότι τα χαρακτηριστικά της οικονομίας προσδιορίζονται από τον θρησκευτικό παράγοντα. Αυτό ακριβώς το γεγονός συνετέλεσε στο να κλονισθούν τα θεμέλια του ιστορικού υλισμού, του Marx και του Engels. Ο Max Weber ήταν νέος όταν ο Marx βρισκόταν προς το τέλος της ζωής του και, όπως ήταν φυσικό, οι θεωρίες του είχαν δημιουργήσει μεγάλη αίσθηση στον δυτικό χώρο.

Ο ιστορικός υλισμός, ως όρος εισήχθη από τον Engels, το δε περιεχόμενο του καθορίστηκε από τον φίλο του Marx. Όπως είναι γνωστόν ο ιστορικός υλισμός προήλθε από τον διαλεκτικό υλισμό, ο δε τελευταίος δημιουργήθηκε ως αντίδραση στον απόλυτο ιδεαλισμό του Hegel (Εγέλου). Φαίνεται, λοιπόν, ότι ο ιδεαλισμός όπως αναπτύχθηκε από τους σχολαστικούς της Δύσεως, δημιούργησε αντίδραση και κατ’ αυτόν τον τρόπο προέκυψε τόσο ο διαλεκτικός όσο και ο ιστορικός υλισμός. Όταν οι δυτικοί αντελήφθησαν ότι δεν υπάρχει ο λεγόμενος κόσμος των ιδεών, πάνω στον οποίο στηριζόταν όλη η μεταφυσική, και ότι οι ιδέες δεν μπορούν να αποδειχθούν επιστημονικώς, τότε οδηγήθηκαν στην άρνηση του ιδεαλισμού και δημιούργησαν τα υλιστικά συστήματα.

Κατά τον Κ. Γεωργούλη βασική θεωρία του ιστορικού υλισμού είναι ότι η κοινωνική, πολιτική και πνευματική πορεία της ζωής καθορίζεται από τον τρόπο παραγωγής της υλικής ζωής. Ο Hegel ισχυριζόταν ότι η ιστορική εξέλιξη και πρόοδος καθορίζεται από την επίδραση των αιωνίων ιδεών της δικαιοσύνης, της ελευθερίας, της ισότητος. Ο μαθητής του Hegel Μπάουερ δίδασκε ότι η πορεία του ιστορικού βίου δεν ρυθμίζεται από τις αιώνιες ιδέες, αλλά από την καθοδήγηση που προέρχεται από την αυτοσυνειδησία και την διανοητική ενέργεια των μεγαλοφυών ιστορικών προσωπικοτήτων. Προχωρώντας αυτές τις σκέψεις ο Marx και ο Engels ισχυρίσθηκαν ότι αυτό που καθορίζει την πορεία της ιστορίας δεν είναι ούτε οι ιδέες, ούτε οι προσωπικότητες, αλλά οι οικονομικές συνθήκες της παραγωγής των αγαθών. Κατ’ αυτόν τον τρόπο εκείνο το στοιχείο που έχει μεγάλη αξία στον κόσμο είναι το υλικό. Συνέπεια και συνέχεια αυτής της θεωρήσεως είναι ότι η υλική υπόσταση καθορίζει την συνείδηση του ανθρώπου, και όχι η συνείδηση την κοινωνική υπόσταση. Πάνω σε αυτήν την θεωρία στηρίχθηκε ο ταξικός κοινωνικός αγώνας[vi].

Ο Max Weber, μεγαλωμένος σ’ ένα τέτοιο υλιστικό περιβάλλον, το οποίο καθόριζε και προσδιόριζε ο ιστορικός υλισμός, είδε το θέμα της γενέσεως του Καπιταλισμού, και γενικώς του κοινωνικού γίγνεσθαι, όχι τόσο στον υλικό παράγοντα όσο στον θρησκευτικό χώρο. Απέδειξε κατά τον καλύτερο τρόπο ότι η θεολογία της Δύσεως συνετέλεσε στην δημιουργία του ιδιαιτέρου πνεύματος του Καπιταλισμού, ο οποίος, βέβαια, δεν διαφέρει σε βασικά σημεία από τον Μαρξισμό. Με αυτές τις απόψεις κλόνισε σοβαρά τα θεμέλια του ιστορικού υλισμού.

Αυτοί είναι οι λόγοι για τους οποίους οι απόψεις του Max Weber θεωρούνται πολύ μοντέρνες. Διάφορες μελέτες που έγιναν, τόσο στην Δύση όσο και στην Ανατολή, απέδειξαν ότι η γενεσιουργός αιτία του Καπιταλισμού και του Μαρξισμού ήταν ο δυτικός Χριστιανισμός με την μεταφυσική του προοπτική, και όχι οι υλικές και οικονομικές συνθήκες της ζωής. Άλλωστε, το πρόσωπο είναι εκείνο που διαμορφώνει τις κοινωνικές συνθήκες και όχι οι κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες το πρόσωπο. Βέβαια, μπορεί ο άνθρωπος να επηρεάζεται και από την περιρρέουσα κοινωνική ατμόσφαιρα, αλλά δεν μπορεί τελείως να υποταγή και να καθορισθή από αυτήν.

Επομένως, οι απόψεις του Max Weber σήμερα θεωρούνται πιο έγκυρες, σύγχρονες και μοντέρνες, εν σχέσει με τις θεωρίες και απόψεις του Marx. Η ανάπτυξη της υπαρξιακής φιλοσοφίας, η διάδοση της ψυχολογίας του βάθους παρουσιάζουν την επικαιρότητα και την εγκυρότητα της θεωρίας του Max Weber.

Κλασσικό είναι το βιβλίο του Max Weber «Η προτεσταντική ηθική και το πνεύμα του Καπιταλισμού» που θα αναλύσουμε πιο κάτω. Ο Βασίλης Φίλιας σε εισαγωγή του στην ελληνική έκδοση του έργου αυτού, το ονομάζει «διάσημο», και μάλιστα ισχυρίζεται ότι «αν εξαιρέση κανείς το κεφάλαιο του Marx» ασφαλώς δεν υπάρχει βιβλίο από την περιοχή των κοινωνικών επιστημών που να προκάλεσε τόσες και τόσο έντονες συζητήσεις και αντιδράσεις όσο το έργο του Μαξ Βέμπερ»[vii].


Edited by - MaxWeber on 20/07/2005 03:00:05Μετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας

MaxWeber
Νέο Μέλος


14 Μηνύματα
Απεστάλη: 20/07/2005, 02:59:23  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους MaxWeber  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
Πρέπει να προσεχθή ιδιαιτέρως ότι ο Max Weber όταν κάνη λόγο για Καπιταλισμό, δεν εννοεί απλώς την συσσώρευση του κεφαλαίου και την αγάπη προς τον πλούτο, αλλά τον Καπιταλισμό «ως ορθολογική καπιταλιστική οργάνωση της ελεύθερης εργασίας». Πρόκειται σαφώς για μορφή που παρουσιάσθηκε κατά τον μεσαίωνα και έχει να κάνη με το δυτικό πνεύμα. Αν σκεφθή κανείς ότι το λεγόμενο δυτικό πνεύμα είναι η υποδομή τόσο του Καθολικισμού όσο και του Προτεσταντισμού, τότε καταλαβαίνει ότι ο Καπιταλισμός, όπως τον γνωρίζουμε σήμερα, με την δυτική μεταφυσική, που αποτελεί το θεμέλιο του δυτικού Χριστιανισμού, συνιστά τον τρόπο ζωής των δυτικών ανθρώπων.

Ο δυτικός τρόπος ζωής διακρίνεται για την πίστη στην μεταφυσική, τον απόλυτο προορισμό, τον ορθολογισμό, τον ηθικισμό και τον ασκητισμό με έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα. Τελικά, το βαθύτερο πνεύμα του δυτικού Χριστιανισμού είναι ο ατομικισμός. Αυτό ακριβώς δείχνει τον στενό σύνδεσμο του Καπιταλισμού με τον δυτικό τρόπο ζωής.

Προϋπήρχε, βέβαια, αυτό το πνεύμα του Καπιταλισμού και στον Παπισμό, αλλά τελικά οι Προτεστάντες με την βίωση της ελευθερίας και την καλλιέργεια της ελεύθερης σκέψης, το ανέπτυξαν ακόμη περισσότερο. Γενικά, πιστεύουμε ότι ο φιλελευθερισμός έχει στενή σχέση με τον Καπιταλισμό.

Μετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας

TheChosenNone
Μέλος 1ης Βαθμίδας


110 Μηνύματα
Απεστάλη: 04/03/2006, 21:03:53  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους TheChosenNone  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
«Δύο τρόποι υπάρχουν για να γίνει η πολιτική επάγγελμα,είτε ζει κανείς για την πολιτική είτε ζει από την πολιτική».

Max Weber


Μετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας
Laryp
Μέλος 2ης Βαθμίδας

Greece
215 Μηνύματα
Απεστάλη: 05/03/2006, 14:17:08  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους Laryp  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
Στις μέρες μας ποιο από τα δυο συμβαίνει περισσότερο

Φωνές, αλαλαγμοί, χαρές
ενθουσιασμοί, ζητωκραυγές!
Και ποιος τολμάει να τους πει
πως νίκησαν οι δύσμοιροι
τρέχοντας στον ανεμπόδιστο δρόμο της κατηφόρας...
Χρ. ΚατσιγιάννηςΜετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας

   
 Νέο Θέμα  Απάντηση στο Θέμα
 Εκτυπώσιμη Μορφή
Μετάβαση Σε:

ESOTERICA.gr Forums !

© 2010-11 ESOTERICA.gr

Μετάβαση Στην Κορυφή Της Σελίδας
0.140625
Maintained by Digital Alchemy