Πάντως, ο παρακάτω δηλωνει πως ο Λάο Τσε μάλλον δεν υπήρξε και στηρίζει την άποψή του στο ότι το έργο του, Tao Te Ching, χρονολογείται γύρω στο 300 π.Χ. και όχι στην εποχή του Κομφούκιου - δηλαδή τουλάχιστον 1 ή 2 αιώνες νωρίτερα - με τον οποίο σύμφωνα με Κινέζικες παραδόσεις διεξήγαγαν ένα δυνατό "debate".http://everything2.com/index.pl?node=Lao%20Tzu
The current scholarly consensus on Lao Tzu, sadly, is that he probably did not, as such, exist. Analysis of the Tao Te Ching seems to imply that it was a concatenation of bits of many different works and Taoist parables rather than the unitary work of a single person. Chinese legend is chock-full of interesting stories about Lao Tzu, but most of them seem fairly apocryphal.
He was supposed to have baffled Confucius in a debate - and while the idea of Confucius and Lao Tzu debating philosophy is a compelling image, and a convenient metaphor for the competing roles the two ideas were to have for the next few hundred years of Chinese history, the Tao Te Ching was compiled a good century or two after Confucius was dead. Too bad.
Τα ίδια λέει και η ιστοσελίδα
http://www.greatcom.org/resources/handbook_of_todays_religions/03chap05/default.htm
There is an ongoing debate as to when The Tao Te King was composed. The traditionalist point of view has the work composed by Lao-tzu, a contemporary of Confucius, in the sixth century B.C. The basis for holding this traditional date is the biography of Lao-tzu in the Shih-chi (Records of the Historian) about 100 B.C.
The modernists view the work as having been formally compiled about 300 B.C. because of the similarity of style to works composed in that period. The historical setting, they argue, fits more with this turbulent era, than with the earlier one claimed by the traditionalists, alTaough the modernists do believe many of the sayings actually come from a much earlier time.
Τα ίδια πάνω κάτω διαβάζω και στην wikipedia. Οτι δηλαδή η χρονολόγηση του έργου του δεν συμβαδίζει με την υπόθεση ότι υπήρξε τετ-α-τετ με τον Κομφούκιο, ο οποίος έζησε στο διαστημα 551–479 π.Χ.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tao_Te_Ching
Generations of scholars have debated the historicity of Laozi and the dating of the Tao Te Ching. Linguistic studies of the text's vocabulary and rhyme scheme point to a date of composition after the Shi Jing yet before the Zhuangzi — around the late 4th or early 3rd centuries BCE.
Some supporters of Taoism attribute this debate to the folkloric age of Laozi of over 900 years old who had thirteen incarnates starting around the time of the Three Sovereigns, a view rejected by scholars.
Από την άλλη, ίσως να ήταν υπαρκτό πρόσωπο και ο υποτιθέμενος αυτός διάλογος με τον Κομφούκιο να ανήκει στη σφαίρα της φαντασίας.
Βέβαια είναι λογικό αυτό που λες, ότι δηλαδή την εμφάνιση ενός μεγάλου φιλοσόφου την ακολουθεί η εμφάνιση ενός άλλου, που μπορεί να εξελιχθεί στον αντίποδά του. Ισως να συνέβη αυτό, αλλά με παραπάνω από έναν φιλοσόφους.
Δεν ξέρω αν βοηθάει καθόλου στην έρευνά μας η πόλη στην οποία σύμφωνα με την Κινέζικη παράδοση ξεκίνησε τη δραστηριότητά του ο Λάο Τσε, η Luoyang στα ανατολικά της Κίνας.Εκεί ήταν υπεύθυνος για την τήρηση αρχείων του αυτοκράτορα.
Ισως κάποιες μελλοντικές αρχαιολογικές έρευνες για αυτοκρατορικά έγγραφα να έριχναν λίγο φως στην υπόθεση.
Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να θέσω και το εξής ερώτημα σε όσους τυχόν ακολουοθούν(και όχι μόνο) κάποιες από τις διδασκαλίες του Ταοϊσμου. Θα έβλεπαν με διαφορετικό μάτι, θα απογοητεύονταν, θα ενοχλούνταν ή δεν θα άλλαζε καθόλου η στάση τους απέναντι στη συγκεκριμένη διδασκαλία, αν βρεθούν ποτέ στοιχεία που να πιστοποιούν την ιστορική ανυπαρξία του ιδρυτή της?
Το θέτω σαν ερώτημα διότι είναι έκδηλη η τάση του ανθρώπου να λατρεύει ή να ακολουθεί πρόσωπα, καμιά φορά περισσότερο από τις ιδεολογίες ή φιλοσοφικά συστήματα. Αν για παράδειγμα βρεθούν κάποτε ακλόνητες αποδείξεις ιστορικής ανυπαρξίας του Ιησού, σίγουρα ο χριστιανικός κόσμος δεν θα είναι ο ίδιος. Αρκετους θα δυσαρεστούσε μια τέτοια εξέλιξη, με πιθανές επιπτώσεις και στην διατήρηση της πίστης τους.
Τα λέμε.