Συγγραφέας |
Θέμα |
|
thoth
Ιδρυτικό Μέλος ESOTERICA.gr
Greece
3130 Μηνύματα |
Απεστάλη: 13/03/2004, 20:56:08
quote: Φίλε Θωθ, θα ήθελα να σου πω πως εδώ μέσα προσφέρεις έργο δίνοντας το ερέθισμα, οσμές όπως αναφέρεις, να δούμε κάτι που ίσως μας ενδιαφέρει... Το κυριότερο από όλα είναι πως το έργο είναι αντικειμενικό κατά το δυνατόν... Μόλις διάβασα το κλειδί της Θεοσοφίας ... πολύ όμορφο και κατατοπιστικό!!!Αν και αναγνωρίζω πως δεν αναφέρω κάτι πρωτότυπο, εν τούτις όμως δεν θα μπορούσα να το προσπεράσω έτσι.. Σε ευχαριστώ Η Πείρα δεν ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ
Και εγώ σε ευχαριστώ Simori. Θα συνέχιζα να δημιουργώ και να προσφέρω τέτοια topics Γνώσης είτε έβλεπα ανταπόδοση είτε όχι, αλλά... επειδή δεν μπορώ να πω ψέματα, ενθαρρύνομαι για να συνεχίζω όταν κάποιοι το αναγνωρίζουν. Σε ευχαριστώ πολύ. "ΕΝ ΤΟ ΠΑΝ"
|
Zadok
ΜΕΛΟΣ "Forums ESOTERICA"
Kiribati
4489 Μηνύματα |
Απεστάλη: 14/03/2004, 01:12:01
Αγαπητέ thoth,ακόμα διαβάζω τα προηγούμενα τόπικς σου, θα παρακολουθώ και αυτό όμως. Με την ευκαιρία θα ήθελα να ενημερώσω τους φίλους της σειράς, ότι στην Εθνική Πινακοθήκη και μέχρι τις 31 Μαρτίου εκτίθεται το χειρόγραφο "Εννεάδες" του Πλωτίνου στα πλαίσια της έκθεσης της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας "Το Φως του Απόλλωνα - Ιταλική Αναγέννηση και Ελλάδα" "Virtus Junxit Mors Non Separabit" (Whom virtue unites, death will not separate) |
thoth
Ιδρυτικό Μέλος ESOTERICA.gr
Greece
3130 Μηνύματα |
Απεστάλη: 14/03/2004, 21:45:35
Ευχαριστώ Zadok. Ταξίδεψα στην Αθήνα για να δω αυτήν την έκθεση στις αρχές του έτους και είδα και το χειρόγραφο των Εννεάδων. Νομίζω ότι η Εποχή της Αναγέννησης είναι μια από τις πιο όμορφες περιόδους της ιστορίας της ανθρωπότητας. Αξίζει όμως να δούμε την στιγμή που το βέλος του χρόνου έβγαλε από την ναφθαλίνη τις Εννεάδες.
Ο Marsilio Ficino, ο εμπνευσμένος ιδρυτής της νέας Πλατωνικής Ακαδημίας, στην Φλωρεντία, και μεταφραστής των Πλατωνικών έργων και των Ερμητικών κειμένων, στα λατινικά, θυμάται στα απομνημονεύματά του, την ημέρα του 1482, όταν ο Πίκο ντε λα Μιράντολα ήρθε στην Νέα Πλατωνική Ακαδημία. Πέρα από την πολύ όμορφη και αρμονική όψη του Πίκο που έκανε τους Φλωρεντινούς να λένε ότι μοιάζει στον αρχάγγελο Ραφαήλ ή τον θεό Ερμή ήταν και ο διεισδυτικός και ευρύς νους του Πίκο που εντυπωσίασε τον Ficino και που τον έκανε αργότερα να πιστεύει ότι τα αστέρια βοήθησαν να συναντηθούν με αυτόν τον παράξενο μόλις 20χρονο νέο. Στην πρώτη τους συζήτηση η οποία, όπως λέει ο Ficino έφτασε σε μεγάλο βάθος, γεννήθηκε η φλογερή επιθυμία στον Ficino να μεταφράσει τις Εννεάδες του Πλωτίνου που ήταν ο αγαπημένος φιλόσοφος του Πίκο. Αν και ο Φιτσίνο ήταν σχεδόν 60 ετών και ο Πίκο μόλις 19, ο Φιτσίνο πείστηκε από τον Πίκο να αφήσει για λίγο την μετάφραση των Ερμητικών Κειμένων και να μεταφράσει τις Εννεάδες. Μια ωραία συζήτηση, μεταξύ δύο εμπνευσμένων ανθρώπων και να, οι Εννεάδες, ξαναεφορμούν στην πνευματόσφαιρα του πολιτισμού μας, μετά από αιώνες λήθης στο Μεσαιωνικό Σκοτάδι. ΦΩΣΣΣΣ... (που λέει και η ΑΤΜΑ μας) "ΕΝ ΤΟ ΠΑΝ"
|
thoth
Ιδρυτικό Μέλος ESOTERICA.gr
Greece
3130 Μηνύματα |
Απεστάλη: 14/03/2004, 23:09:07
ΙΕΡΑΡΧΙΑ ΤΩΝ ΟΝΤΩΝ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΔΥΝΑΜΗ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥΣ «Αλλά το καλό [«το αγαθόν»] είναι αρχαιότερο [«πρεσβύτερο»] όχι κατά τον χρόνο, αλλά κατά την αλήθεια κι έχει πρωτύτερη δύναμη, στ’ αλήθεια έχει την όλη δύναμη, ενώ αυτό που έρχεται ύστερα δεν έχει την όλη δύναμη, παρά μόνο όση υπάρχει μετά από αυτό και όση απορρέει από αυτό.» Πλωτίνος, Εννεάδες , V 5,12.
Η ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΤΟΥ ΕΝΌΣ ΔΙΚΑΙΑ"Εδώ ο βασιλιάς είναι άλλος και άλλοι εκείνοι που προπορεύονται προ αυτού. Εκεί πάνω ο βασιλιάς, όμως, δεν εξουσιάζει ξένους, αλλά ασκεί την πιο δίκαιη και φυσική εξουσία, την αληθινή βασιλεία, γιατί είναι βασιλιάς της αλήθειας και είναι εκ φύσεως κύριος όλων των όντων που δημιούργησε, όλης αυτής της θεϊκής τάξης" (Πλωτίνος, Εννεάδες, V 5,3) Σχόλια:
Το ΕΝ είναι η Πηγή των Πάντων. Είναι μεγαλύτερο (όχι κατά τον χρόνο γιατί δεν έχει αρχή στον χρόνο) αλλά κατά την αλήθεια και κατά την δύναμη. Έχει την Δύναμη των Πάντων. Αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί Κύριος και Βασιλιάς των Πάντων γιατί είναι ο Πατέρας αλλά και η Μήτρα των Πάντων κι αν και είναι η Αρχή των Πάντων παρόλα αυτά δεν έχει χάσει τίποτε από την Δύναμή του. Όπως θα δούμε αργότερα από αυτό το ΕΝ προέρχεται το Πρώτο Ον, ο ΝΟΥΣ. Και εκεί αρχίζουμε να έχουμε τις πρώτες διαφοροποιήσεις. "ΕΝ ΤΟ ΠΑΝ"
|
thoth
Ιδρυτικό Μέλος ESOTERICA.gr
Greece
3130 Μηνύματα |
Απεστάλη: 17/03/2004, 18:58:29
Πλωτίνος, πρότερο, ύστερο"… σε αυτήν την τάξη θεωρούμε τον δότη μεγαλύτερο και το διδόμενο κατώτερο. Τέτοια είναι η γένεση μεταξύ των όντων. Πρώτα πρέπει να υπάρχει στα εν ενεργεία πράγμα, τα ύστερά του πρέπει να είναι δυνάμει τα πρότερά τους. Ένα πρώτο πρέπει να υπερέχει των παραγώγων του, ο δότης υπερέχει του διδόμενου, σαν ανώτερος." (VI, 1, 17)
Πλωτίνος. Απομάκρυνση από το Ένα. Αναζήτηση του εαυτού.[i"Τι το κακό υπάρχει όμως σχετικά με το μέγεθος; Αν ένα πράγμα το αντιλαμβανόταν, θα ήταν κακό, γιατί θα αντιλαμβανόταν ότι είχε γεννηθεί από τον εαυτό του κι είχε απομακρυνθεί πολύ από τoν εαυτό του. Το κάθε τι άλλωστε, αναζητά όχι κάτι άλλο, αλλά τον εαυτό του και η πορεία στο έξω είναι μάταιη ή αναγκαστική. (…) Έτσι μέσω του μεγέθους και στον βαθμό που εξαρτάται από το μέγεθος χάνει τον εαυτό του, στον βαθμό, όμως, που κατέχει το Ένα, κατέχει τον εαυτό του" (VI 6, 1)[/i] Σχόλια:
Σιγά, σιγά, φεύγουμε από την περιγραφή του "ΕΝΟΣ χωρίς δεύτερο" και πλησιάζουμε στο γιατί και στο πως της εκδήλωσης του ΕΝΟΣ. Πρώτα από όλα ο Πλωτίνος μας ξεκαθαρίζει κάτι που είναι θεμελιώδες στην αρχαία ελληνική εσωτερική φιλοσοφία. Στην κλίμακα-τάξη της εκδήλωσης των Όντων, το προγενέστερο είναι ανώτερο από τον απόγονό του. Ο "γονιός" είναι ανώτερος από το "τέκνο" του. Αυτή η ανωτερότητα οφείλεται στο ότι το γέννημα δεν μπορεί να ήρθε από πουθενά αλλού παρά από τον ίδιον τον γονιό και συνεπώς είναι μία εκδήλωση του γονέα σε ένα κατώτερο επίπεδο. Κάθε γεννητό είναι, εν δυνάμει, εντός του γεννήτορα. Η εκδήλωση είναι μια διαδικασία ανάπτυξης και ξεδιπλώματος του ΕΝΟΣ. Μέσα στο ΕΝ κρύβεται η άπειρη δύναμη και αυτή υποβιβάζεται μέσα σε διαδοχικές τάξεις με την εμφάνιση της γενιάς των Όντων. Όπως θα δούμε αργότερα, μέσα από αυτήν την Αρχή αποδεικνύεται ότι ο Κρόνος, αν και χάνει την εξουσία από τον Δία, είναι ανώτερος από τον Δία. Και με την σειρά του ο θεός Ουρανός είναι ανώτερος από τον γιο του Κρόνο. Ανάμεσα στην μία αρσενική θεότητα και στον γιο του, μια άλλη αρσενική θεότητα, στέκεται η σύζυγος-μητέρα θεά (η Γαία στην μία περίπτωση και η Ρέα στην άλλη) η οποία συμβολίζει την δύναμη του Θεού Πατέρα. Η δύναμη είναι πάντα εκδήλωση θηλυκής όψης. Αυτοί που έχουν μελετήσει Ινδουισμό θα γνωρίζουν ότι τον ίδιο ρόλο παίζουν οι σύζυγοι Θεές των αρσενικών θεοτήτων της Ινδίας. Το ξεδίπλωμα της δύναμης του Θεού στην Ινδία συμβολίζεται με την θηλυκή του όψη την "Σάκτι" του. Με μεγαλύτερη εμβάθυνση μπορούμε να δούμε το ίδιο σχήμα και στο Αιγυπτιακό Πάνθεο (μελετήστε π.χ. την τριάδα "Όσιρης - Ίσιδα - Ώρος" Περισσότερα για αυτό το θέμα, της τριαδικότητας "Θεός Πατέρα - Θεά Σύζυγος και Μητέρα - Γιος", λέει ο Πρόκλος στην "Πλατωνική Θεολογία" που σκοπεύω να την παρουσιάσω σε μελλοντικό topic Γνώσης. Τέλος στο... Kit-Kat Η φυγή από το ΕΝ (αν και το ΕΝ δεν αλλάζει) δημιουργεί την Τάξη των Όντων τα οποία γεννούν τους απογόνους τους. Το κάθε Ον σε οποιαδήποτε σειρά κι αν βρίσκεται συνειδητοποιεί ότι δεν είναι το ΕΝ και ότι αναζητώντας τον Εαυτό του προς τα έξω είναι μάταιο. Κατανοεί ότι από την μία βρίσκεται έξω από το ΕΝ και έχει μια ορισμένη σειρά και φύση αλλά από την άλλη όμως κατέχει το ΕΝ και αυτή του η ιδιότητα το κάνει να αποστρέφεται την εξωτερική πορεία και να στρέφεται εσωτερικά για να βρει τον Εαυτό του και στην συνέχεια να γίνει αυτό που πραγματικά ήταν, είναι και θα είναι, το ΕΝ. "ΕΝ ΤΟ ΠΑΝ"
|
thoth
Ιδρυτικό Μέλος ESOTERICA.gr
Greece
3130 Μηνύματα |
Απεστάλη: 30/03/2004, 18:31:02
ΟΙ ΕΝΑΔΕΣ ΚΑΙ Η ΠΡΟΑΤΥΠΩΣΗ ΤΩΝ ΟΝΤΩΝΤο Ον επομένως, στερεωμένο, στο πλήθος, ήταν αριθμός, κατά την έγερσή του ως πολλά, και ήταν ένα είδος προετοιμασίας για τα όντα και μια προαποτύπωση, και σαν ενάδες κρατώντας χώρο για τα όντα που θα ιδρυθούν επάνω τους" ΠΩΣ ΞΕΚΙΝΑ Η ΠΟΛΛΑΠΛΟΤΗΤΑ. ΠΩΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙΤΑΙ ΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ
"Γιατί ένα πράγμα είναι πολλαπλό, όταν ανίκανο να κλίνει προς τον εαυτό του, εκχέεται κι απλώνεται διασκορπιζόμενο κι όταν στερηθεί του ενός κατά την έγχυσή του γίνεται πλήθος, αφού δεν υπάρχει τίποτα που να ενώνει ένα μέρος του με ένα άλλο, αν όμως κάτι λάβει γένεση αιωνίως εγχεόμενο, γίνεται μέγεθος." (VI, 6, 1) ΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ ΩΣ ΕΝΔΙΑΜΕΣΑ ΤΟΥ ΕΝΟΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΟΝΤΟΣ. ΕΝ-ΠΛΗΘΟΣ. ΟΥΣΙΩΔΗΣ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ. ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΤΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ ΚΑΙ ΜΕΡΙΣΜΟΣ Αν όμως οι αριθμοί ήταν πριν από τα όντα, δεν ήταν όντα. Ο αριθμός τώρα ήταν σε ον, όχι σαν αριθμός του όντος- γιατί το Ον ήταν ακόμη ένα - αλλά η δύναμη του αριθμού που είχε γεννηθεί μέρισε το Ον και το έκανε, θα έλεγε κανείς να κοιλοπονάει για να γεννήσει το πλήθος. Γιατί ο αριθμός θα είναι η ουσία ή η ενέργεια του όντος, και το απόλυτο ζωντανό ον θα είναι ο αριθμός και ο νους είναι αριθμός. (…) Αφού επειδή το ον έγινε από το Ένα, καθώς εκείνο το ένα ήταν ένα, το ον πρέπει επίσης με αυτόν τον αριθμό να είναι αριθμός, για αυτό ονόμασαν τις μορφές ενάδες και αριθμούς. Κι αυτός είναι ο ουσιώδης αριθμός, ο άλλος, ο ονομαζόμενος μοναδικός, είναι είδωλό του. Όμως ο ουσιώδης αριθμός είναι εκείνος που παρατηρείται στις μορφές και μετέχει στη γέννησή τους, και πρώτιστα ο αριθμός στο ον και με το ον και πριν από τα όντα. Τα όντα έχουν τη βάση τους σε αυτόν καθώς την πηγή, τη ρίζα και την αρχή τους. Γιατί πραγματικά το Ένα είναι η αρχή του όντος και το είναι του όντος στηρίζεται σε αυτόν, γιατί διαφορετικά θα ήταν σκορπισμένο, όμως το ένα δεν στηρίζεται στο ον" (VI. 6,9) Σχόλια:
Το ΕΝ, παραμένοντας ΑΠΟΛΥΤΟ, αρχίζει να φαίνεται ως ΕΝΑ ΟΝ, το οποίο όμως έχει εν δυνάμει την πολλαπλότητα. Ανάμεσα στο ΕΝ και στο ΟΝ υπάρχουν αυτά τα οποία κατά ένα μέρος μοιάζουν με ΕΝΑ αλλά από την άλλη ήδη αρχίζουν να κυοφορούν το πλήθος και έτσι να δίνουν υπόσταση στο ΟΝ που είναι ΕΝΑ και ΠΛΗΘΟΣ μαζί. Αυτά ονομάζονται ΕΝΑΔΕΣ (μορφές δηλαδή του ΕΝΟΣ). Αυτές οι Ενάδες, (αφήνει να εννοηθεί ο ΠΛωτίνος και σιγουρεύει ο Πρόκλος) είναι οι Θεοί που είναι μορφές και όψεις του ΕΝΟΣ ΑΓΑΘΟΥ. Αυτές οι Ενάδες όμως είναι οι Αρχέτυποι αριθμοί που ονομάζονται "oυσιώδεις" σε αντιδιαστολή με τις "σκιές" τους, τους "μοναδικούς" αριθμούς που χρησιμοποιούμε στις πράξεις μας. Δηλαδή για τον Πλωτίνο αμέσως κάτω από το ΑΠΟΛΥΤΟ ΕΝ εμφανίζονται οι Αριθμοί οι οποίοι δίνουν την ευκαιρία να εμφανιστεί η Ύπαρξη, το Ον και τα Όντα. Χωρίς τους Αριθμούς δεν μπορεί να έρθει η Ύπαρξη. Οι δυνάμεις των πρώτων αριθμών-ενάδων καθρεπτίζονται στο Ον και το κάνουν να κυοφορεί το Πλήθος. "ΕΝ ΤΟ ΠΑΝ"
|
Φάνης
Μέλος 2ης Βαθμίδας
Greece
152 Μηνύματα |
Απεστάλη: 02/04/2004, 12:34:54
Φίλε Thoth,Παρακαλουθώ εδώ και μια εβδομάδα τα άρθρα σου και αποφάσισα ως νέο μέλος να σου γράψω, διότι φαίνεται ότι έχεις ασχοληθεί αρκετά με αυτά τα θέματα. Παρ' όλα αυτά θα ήθελα αν μπορείς να μου δώσεις περιληπτικά κάποιες επιπλέον πληροφορίες. Εάν κάνουμε ένα ταξίδι στο παρελθόν (έχω την εντύπωση από αυτά που έχω διαβάσει) ότι τόσο ο Πρόκλος, ο Πλωτίνος καθώς και ο Πλάτωνας έχουν επηρεαστεί αρκετά από τις διδασκαλίες του Πυθαγόρα. Υπάρχει κάποια σχετική βιβλιογραφία με τα κοινά στοιχεία αυτών των φιλοσόφων;
|
thoth
Ιδρυτικό Μέλος ESOTERICA.gr
Greece
3130 Μηνύματα |
Απεστάλη: 02/04/2004, 16:02:09
Καλωσόρισες Φάνη στο forum μας και σε αυτήν την συζήτηση.Έχεις δίκιο στο ότι αυτοί οι φιλόσοφοι φαίνεται να ανήκουν σε μια κοινή γραμμή Σκέψης. Δυστυχώς για τον Πυθαγόρα δεν έχουμε τόσα στοιχεία όσα θα θέλαμε αλλά, από τον σεβασμό που έδειχναν οι Πλατωνικοί στην Πυθαγορική διδασκαλία, κατανοούμε ότι έχουν επηρεαστεί με τρόπο που δεν μπορούμε να αναγωρίσουμε άμεσα αλλά μόνο έμμεσα. Νομίζω ότι η καλύτερη βιβλιογραφία είναι τα ίδια τα έργα των φιλοσόφων αυτών. Οι ίδιες οι διδασκαλίες τους μας δείχνουν την πνευματική τους συγγένεια. Μια σημαντική βοήθεια ως προς αυτήν την κατεύθυνση είναι το έργο του Ιάμβλιχου. Ο Ιάμβλιχος θεωρώ ότι είναι ο καλύτερος και πιο αξιόπιστος σύνδεσμος της Πλατωνικής και Πυθαγορικής Σκέψης. Έτσι σίγουρα τα βιβλία του Ιάμβλιχου είναι η καλύτερη βιβλιογραφία. Καλή συνέχεια Φάνη στην συμμετοχή σου στο forum του Esoterica.gr
"ΕΝ ΤΟ ΠΑΝ"
|
thoth
Ιδρυτικό Μέλος ESOTERICA.gr
Greece
3130 Μηνύματα |
Απεστάλη: 06/04/2004, 19:33:05
ΟΝ ΚΑΙ ΑΡΙΘΜΟΣ. ΔΙΑΣΠΑΣΗ ΤΩΝ ΟΝΤΩΝ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΙΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΤΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ"Όμως το ον, όταν έχει γίνει αριθμός ενώνει το ον με τον εαυτό του, διότι διασπάται όχι στον βαθμό που είναι ένα αλλά το ένα του παραμένει και όταν έχει διασπαστεί ("σχιζόμενον") σύμφωνα με την φύση του σε όσα ήθελε, κοίταξε να δει πόσα είχε γεννήσει σε αριθμό, που ήταν επομένως μέσα του, γιατί διασπάστηκε με τις δυνάμεις του αριθμού και γέννησε τόσα όσα ήταν ο αριθμός. Επομένως ο πρώτος και αληθινός αριθμός είναι "η αρχή και πηγή" της υπόστασης για τα αληθινά όντα" (VI. 6,15) Ο ΑΠΕΙΡΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΣΤΟ ΟΝ "Αλλά εκεί στο ον, δεν είναι δυνατόν να επινοηθεί κάτι περισσότερο από το επινοηθέν, υπάρχει ήδη. Κανένας αριθμός δεν είναι ελλιπής ούτε θα είναι κανένας ελλιπής ώστε να μπορεί να προστεθεί σε αυτόν κάποιος αριθμός. Όμως ο αριθμός μπορεί να είναι και εκεί άπειρος, επειδή δεν είναι μετρημένος - με τι άλλωστε θα μπορούσε να μετρηθεί; Διότι είναι ολόκληρος αυτός που είναι, όντας ένας και όλος μαζί και, βέβαια ένα όλον και δεν περιορίζεται από κάποιο όριο, αλλά όντας ό,τι είναι από τον εαυτό του, γιατί γενικά κανένα από τα όντα δεν είναι σε ένα όριο, αλλά αυτό που είναι περιορισμένο και μετρημένο είναι αυτό που εμποδίζεται από το να συνεχίσει να τρέχει στο άπειρο και χρειάζεται ένα μέτρο, όμως εκείνα τα όντα είναι όλα μέτρα, επομένως είναι όλα ωραία." (VI. 6,18)" (VI. 6,15) Σχόλια: Στην σειρά σκέψης του Πλωτίνου συναντούμε άλλα δύο αποσπάσματα που μας επιβεβαιώνουν τα προηγούμενα. Μεταξύ του ΑΠΟΛΥΤΟΥ ΕΝΟΣ και του ΠΡΩΤΟΥ ΟΝΤΟΣ παρεμβάλλονται οι αριθμοί, οι οποίοι είναι όψεις του ΕΝΟΣ, Ενάδες, Θεοί. Κάνω μια παρένθεση για να δώσω από τώρα μια συνολική οπτική του νεοπλατωνισμού στο θέμα κι έτσι να μπορούν οι... γενναίοι που παρακολουθούν το θέμα να μην χαθούν στην λεπτομερή ανάπτυξη που αναγκαστικά ακολουθούμε αρχικά. Το ΟΝ τώρα εγκυμονεί την πολλαπλότητα, τους αριθμούς, τους θεούς. Οι πρώτοι Θεοί, τα πρώτα Όντα δημιουργούν μια ιεραρχία γεννημάτων, τέκνων τους με βάση γεωμετρικούς λόγους. Όταν π.χ. λέμε ότι το 8 είναι η τρίτη δύναμη του 2, δηλαδή 2^3, εννοούμε ότι το 8 είναι το τρίτο γέννημα του 2, και το δεύτερο γέννημα του 2 είναι το 4 ως 2^2. Έτσι δημιουργείται η ιεραρχία των όντων και κάθε Ενάδα αρχίζει από τα ψηλά ως απλός Θεός ο οποίος ξεδιπλώνει τις δυνάμεις του δημιουργώντας όντα, τέκνα του, με την μέθοδο της γεωμετρικής προόδου. Όπως συνοψίζει υπέροχα και ο Πρόκλος στην Πλατωνική θεολογία: Και τίποτε άλλο δεν είναι το Ον, παρά η ένωση πολλών δυνάμεων και η ύπαρξη που πολλαπλασιάζεται, και για αυτό το Ον είναι "Ένα-Πολλά"" (Πρόκλος, Πλατωνική Θεολογία, γ', θ', 39 20, σελ 231) Με βάση αυτήν την μαθηματική αναπαραγωγή, δημιουργούνται αντίγραφα, ομοιώματα, τέκνα των πρώτων Ενάδων σε άπειρα επίπεδα. Αλλά αυτήν την δυνατότητα την περιείχαν οι πρώτες Ενάδες-αριθμοί στην πρωταρχική τους φύση. Έτσι το άπειρο υπήρχε εν δυνάμει μέσα στις πρώτες Ενάδες και αρχίζει να εξαπλώνεται στον κόσμο της ενέργειας. Το εν δυνάμει γίνεται ενεργεία. Το άπειρο είναι θεμελιώδες σε αυτό το επίπεδο. Εμφανίζεται όμως με την αληθινή θεϊκή του μορφή, ως η άπειρη δυνατότητα γέννησης των Ενάδων-Όντων. Αντίθετα το άπειρο εμφανίζεται στην ύλη ως μια κατώτερη εικόνα της πρωταρχικής απειρότητας, ως το άπειρο πλήθος. Από την άπειρη δύναμη πέσαμε στο άπειρο πλήθος. Αυτού του είδους την γέννηση θα μπορούσαμε να την παρομοιάσουμε με παρθενογένεση γιατί ο αριθμός-Ενάδα μερίζεται και γεννιέται από μόνος του σύμφωνα με τις δυνάμεις του. Στο ξεδίπλωμα όμως της δύναμής τους αρχίζει και η ετερογένεση όταν εμφανίζονται αριθμοί-όντα που είναι πολλαπλάσια αυτών των πρώτων-ενάδων, π.χ. ο αριθμός 6 που είναι 2*3 και ο οποίος περιέχει ιδιότητες των γονέων του, του 2 και του 3. Τελικά σύμφωνα με αυτήν την θεωρία, η πρόοδος που οδηγεί στην πολλαπλότητα πρέπει να ακολουθηθεί από την αντίστροφη διαδικασία που είναι η επιστροφή στην απλότητα της Ενότητας. Αυτήν την διαδικασία ακολουθεί η εσωτερική αναζήτηση, όπου η Συνείδηση μέσα από τον Νόμο των Ομοίων ανάγεται σταδιακά στην Πηγή της, την πρωταρχική Ενάδα από την οποία εκπορεύτηκε με βάση την πρόοδο των δυνάμεών της.
_______________________________________________________________
Σε λίγους μήνες ελπίζω να μπορώ να κάνω μια ανακεφαλαίωση των αποσπασμάτων για να δείξω την αλήθεια της θεωρίας που αναφέρω. Δειλά, δειλά όμως αρχίζει να εκτυλίσσεται η νεοπλατωνική θεώρηση του κόσμου Είδες Φάνη; Ο Πυθαγορισμός είναι ζωντανός κι εδώ ! "ΕΝ ΤΟ ΠΑΝ"
|
ΤΑΟ
Μέλος 3ης Βαθμίδας
Greece
504 Μηνύματα |
Απεστάλη: 07/04/2004, 00:15:55
quote:
Τελικά σύμφωνα με αυτήν την θεωρία, η πρόοδος που οδηγεί στην πολλαπλότητα πρέπει να ακολουθηθεί από την αντίστροφη διαδικασία που είναι η επιστροφή στην απλότητα της Ενότητας. Αυτήν την διαδικασία ακολουθεί η εσωτερική αναζήτηση, όπου η Συνείδηση μέσα από τον Νόμο των Ομοίων ανάγεται σταδιακά στην Πηγή της, την πρωταρχική Ενάδα από την οποία εκπορεύτηκε με βάση την πρόοδο των δυνάμεών της.
Δηλαδη ,εν ολιγοις < και εκ παντων εν και εξ ενος τα παντα > οπως θα ελεγε και αγαπητος φιλοσοφος απο αλλο τοπικ!
|
thoth
Ιδρυτικό Μέλος ESOTERICA.gr
Greece
3130 Μηνύματα |
Απεστάλη: 07/04/2004, 00:33:22
Ναι ΤΑΟ.Στην πραγματικότητα πιστεύω ότι τελικά είναι ζήτημα τοποθέτησης της συνείδησής μας. Βλέπουμε κάτι ως Ενότητα ή μη-Ενότητα ανάλογα με την θέση παρατήρησης που έχουμε λάβει. Ίσως αυτό που λέει η Μη-Δυιστική Βεδάντα και που μας το μεταφέρει και ο Βιβεκανάντα, ότι μόνο το ΕΝ υπάρχει πραγματικά αλλά εμείς αδυνατούμε να το δούμε γιατί κοιτάζουμε προς τα "έξω" να έχει πολλές αναλογίες με την νεοπλατωνική φιλοσοφία. Λέει ο Πρόκλος: "Κάθε μονάδα λοιπόν θα δώσει υπόσταση σε ένα πλήθος γεννώντας το κατώτερο από αυτήν και ως διαμοιραζόμενο τις δυνάμεις που υπάρχουν μέσα σε αυτήν. Γιατί όσα υπάρχουν ενιαία και συμπτυγμένα μέσα στην μονάδα, αυτά εμφανίζονται διαιρεμένα στα δημιουργήματα της μονάδας" (Πρόκλος, Πλατωνική θεολογία, γ΄ β, 8, 10-15, σελ. 169) Όλα είναι ενωμένα εντός της μονάδας και αυτό που αναζητούμε είναι η ανύψωση της συνείδησης και η αντίληψη της ουσιαστικής ενότητας "ΕΝ ΤΟ ΠΑΝ"
|
ΤΑΟ
Μέλος 3ης Βαθμίδας
Greece
504 Μηνύματα |
Απεστάλη: 07/04/2004, 09:54:22
Μου φερνει στο νου το αιωνιο και "εν δυναμει" γιγνεσθαι ολων των πραγματων ,το Ενα,στο οποιο εν τελη επιστρεφουν ολα. Η συνειρμικη σχεση που δημιουργειται αναμεσα στους Ηρακλειτο,Βιβεκαναντα ,Πλωτινο και Πλατωνα(και μεταξυ πολλων ακομα) ισως να επιβεβαιωνει την αθροιστικη αναγωγη ,των πολλων και ποικιλων σε αυτο το Ενα ...
|
Φάνης
Μέλος 2ης Βαθμίδας
Greece
152 Μηνύματα |
Απεστάλη: 07/04/2004, 09:57:46
Φίλε Thoth, σε ευχαριστώ για τις πολύτιμες συμβουλές σου. Άδραξα την ευκαιρία και αγόρασα ήδη κάποια βιβλία που πιστεύω ότι ανταποκρίνονται στο θέμα αυτό και τα παραθέτω. ΠΛωτίνου "Εννεάδες" Εκδ. Κάκτος Ιάμβλιχος "Περί του Πυθαγορικού Βίου" Εκδ. Ζήτρος Καλή πορεία σε όλους σ' αυτό το δρόμο της αναζήτησης.
|
thoth
Ιδρυτικό Μέλος ESOTERICA.gr
Greece
3130 Μηνύματα |
Απεστάλη: 07/04/2004, 14:58:04
quote: Άδραξα την ευκαιρία και αγόρασα ήδη κάποια βιβλία που πιστεύω ότι ανταποκρίνονται στο θέμα αυτό και τα παραθέτω. ΠΛωτίνου "Εννεάδες" Εκδ. Κάκτος Ιάμβλιχος "Περί του Πυθαγορικού Βίου" Εκδ. Ζήτρος Καλή πορεία σε όλους σ' αυτό το δρόμο της αναζήτησης.
Μπράβο Φάνη. Διαβάζοντας το βιβλίο του Ιάμβλιχου, σου προτείνω, εάν έχεις τον χρόνο και την δυνατότητα, να μας χαρίσεις μερικά αξιοσημείωτα αποσπάσματα, σε κάποιο topic. Σου ζητώ πολλά; "ΕΝ ΤΟ ΠΑΝ"
|
Φάνης
Μέλος 2ης Βαθμίδας
Greece
152 Μηνύματα |
Απεστάλη: 13/04/2004, 10:18:35
Καλημέρα και καλή επιστροφή!Φίλε Thoth, έλαβα το μήνυμα λίγο προτού φύγω από την πόλη. Σ' ευχαριστώ για την ευκαιρία που μου δίνεις πιστεύοντας ότι κι εγώ με τη σειρά μου θα καταφέρω να προσθέσω ένα λιθαράκι σ'αυτό το δρόμο. Αν και έγραψα αρκετές σελίδες κάνοντας μια συνοπτική περίληψη από το βιβλίο του Ιάμβλιχου θα τις περάσω αποσπασματικά για να έχει περισσότερο ενδιαφέρον. wink ΙΑΜΒΛΙΧΟΣ - ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΠΥΘΑΓΟΡΙΚΟΥ ΒΙΟΥ
Συνοπτική περίληψη Περισσότερα από οχτακόσια χρόνια χωρίζουν τον Ιάμβλιχο από τον Πυθαγόρα. Και αυτό βέβαια από μόνο του δημιουργεί ενδιαφέρον αλλά και δυσκολίες ως προς την ανέρευση και την αντικειμενικότητα των παραδόσεων για το μεγάλο αυτό Φιλόσοφο. Λίγα λόγια για τη ζωή του…. Φημολογείται ότι ο πατέρας του Πυθαγόρα, Μνήμαρχος και η μητέρα του Πυθαϊδα, κατάγονταν από τον οίκο και τη γενιά που δημιουργήθηκε από τον Αγκαίο, τον ιδρυτή της αποικίας. Υπάρχουν αρκετοί θρύλοι για την ευγενική του καταγωγή (κάποιος Σάμιος ποιητής ισχυρίστηκε ότι είναι γιος του Απόλλωνα άλλοι λένε ότι την γέννησή του την ανήγγειλε η Πυθία γι’ αυτό και ο Μνήμαρχος μετονόμασε τη γυναίκα του από Παρθενίδα σε Πυθαϊδα για να τιμήσει και το παιδί και την προφήτισσα. (Το όνομα του Πυθαγόρα σημαίνει την αγόρευση της Πυθίας). Όταν μεγάλωσε και εμφανιζόταν μεταξύ των ανθρώπων, φαινόταν σε όποιον τον αντίκριζε θαυμαστός, μια ακόμα επιβεβαίωση από πολλούς ότι είναι παιδί Θεού. Ο ίδιος έδινε σημασία στο να αναδείξει άξιο τον εαυτό του δίνοντας έμφαση στα μαθήματά του στη διατροφή τη σωματική νηστεία και τον έλεγχο των συναισθημάτων του, χωρίς να κυριεύεται από γέλια, ούτε από ζήλια, ούτε από άλλη διαταραχή ζώντας στη Σάμο (όπως ανέφεραν οι συμπολίτες του) ως σαν κάποια αγαθή θεότητα. Αν και έφηβος η φήμη του διαδόθηκε στις γειτονικές πόλεις που τον αποκαλούσαν «εν Σάμω κομήτην» εκθειάζοντάς τον, με αποτέλεσμα στα μετέπειτα χρόνια η προσωπικότητά του να γίνει πλέον θρυλική. ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ...
|
Ιχωρ
Μέλος 1ης Βαθμίδας
Cyprus
55 Μηνύματα |
Απεστάλη: 13/04/2004, 11:53:56
λιγο ασχετο αλλα θα το ρωτησω...Υπαρχουν συγχρονοι φιλοσοφοι που αντιπροσωπευουν ή εστω να ειναι επηρεασμενοι απο τον Νεοπλατωνισμο?
|
ΤΑΟ
Μέλος 3ης Βαθμίδας
Greece
504 Μηνύματα |
Απεστάλη: 13/04/2004, 12:06:22
Διχως να διακοπτω τον ειρμο σου Φανη,μια επισης ενδιαφερουσα πηγη αποτελει και ο Πορφυριος ,ο οποιος εχει γραψει το "Πυθαγορου βιος" ,αρχικα μερους του 1ου βιβλιου της "Φιλοσοφου ιστοριας" που φτανει εως τον Πλατωνα. Σε σχεση και με τον Πλωτινο επισης ,το "Περι Πλωτινου βιου και της ταξεως των βιβλιων αυτου"Καλη συνεχεια.
|
Φάνης
Μέλος 2ης Βαθμίδας
Greece
152 Μηνύματα |
Απεστάλη: 13/04/2004, 16:45:19
Φίλε Ιχώρ,Δεν ξέρω αν είμαι ο πιο ειδικός να απαντήσω στην ερώτησή σου, απ' όσα όμως έχω διαβάσει το ρεύμα του Νεοπλατωνισμού εξαπλώθηκε περίπου κατά τον 15ο αιώνα με την επίσκεψη πολλών Βυζαντινών Λογίων προς τη Δύση (Πλήθων Γεμιστός, Βησαρίων κλπ.) δίνοντας μια νέα ώθηση στη Σχολή της Φλωρεντίας (βλ. π.χ Marsilio Ficino)ρίχνοντας ξανά το φως προς το ρεύμα της αρχαίας ελληνικής Γραμματείας. Σ' ευχαριστώ ΤΑΟ για την επισήμανσή σου.
Πιστεύω ότι όσο πιο πολλά στοιχεία υπάρχουν για τον Πυθαγόρα τόσο περισσότερο θα έχουμε την ευκαιρία να αντιληφθούμε πιο σφαιρικά το μεγαλείο αυτής της προσωπικότητας. ΚΑΙ συνεχίζω παραθέτοντας κάποια ακόμα στοιχεία από το έργο
του ΙΑΜΒΛΙΧΟΥ: Αφού κάποια στιγμή συναντήθηκε με το Θαλή και άκουσε τις συμβουλές του ( για χάρη του Σοφού της Μιλήτου απαρνήθηκε την οινοποσία, την κρεοφαγία και την πολυφαγία, την ικανότητα να κοιμάται λίγο, έχοντας διαρκή σωματική και ψυχική υγεία) ξεκίνησε για τη Σιδόνα στη Φοινίκη. Εκεί μυήθηκε στις θείες τελετές της Βύβλου, της Τύρου δίπλα σε ιεροφάντες της Φοινίκης, σπουδάζοντας με επιθυμία και όρεξη και προσέχοντας μη του ξεφύγει κάτι από τα απόρρητα τελετών που συμμετείχε. Μαθαίνοντας βέβαια ότι οι ρίζες των μυητικών αυτών τελετών βρίσκονται στην Αίγυπτο απέπλευσε γι’ αυτή δίχως πολλή σκέψη. Η επίσκεψη αυτή έμελλε να κρατήσει 22 χρόνια πηγαίνοντας μέχρι τα βάθη της Αιγύπτου ασχολούμενος με την Αστρονομία, τη Γεωμετρία, παρακολουθώντας και μαθαίνοντας όλες τις τελετές των θεών μέχρι την ημέρα που μεταφέρθηκε αιχμάλωτος στη Βαβυλώνα από τους στρατιώτες του Καμβύση. Βέβαια και εκεί σύντομα αναγνωρίστηκε το μεγαλείο του. Σε σύντομο διάστημα συναναστρεφόταν και εκπαιδευόταν από τους Μάγους που με τη βοήθειά τους έφθασε στο υψηλότερο σημείο γνώσης των αριθμών, της μουσικής καθώς και των άλλων επιστημών. Μένοντας εκεί άλλα 12 χρόνια σε ηλικία περίπου 56 ετών επέστρεψε στη Σάμο. Η αξία του ήταν ήδη αναγνωρισμένη στην πατρίδα του όπου η πολιτεία τον κάλεσε να μεταδίδει δημόσια όσα έμαθε. Ο Πυθαγόρας προσπάθησε να κάνει με συμβολικό τρόπο τη διδασκαλία του όμως αυτό δεν είχε ιδιαίτερη απήχηση από τους συμπολίτες του. Σε σύντομο διάστημα απέπλευσε από τη Σάμο έχοντας μαζί του έναν μόνο Μαθητή που ήταν και συνονόματός του, θεωρώντας πατρίδα του τη χώρα που έχει τους περισσότερους και με καλή διάθεση για μάθηση κατοίκους. Έτσι φθάνοντας στην πόλη του Κρότωνα απέκτησε αρχικά γύρω στους εξακόσιους μαθητές καθιστώντας τη σχολή που δημιούργησε χώρο κοινόβιο.
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ....
|
thoth
Ιδρυτικό Μέλος ESOTERICA.gr
Greece
3130 Μηνύματα |
Απεστάλη: 13/04/2004, 19:17:14
Γεια σας.Φάνη, είναι πολύ ευχάριστο ότι άρχισες να μας προσφέρεις την σύνοψη όλων αυτών που διάβασες στο βιβλίο του Ιάμβλιχου. Έχω όμως να σου κάνω μια πρόταση. Θα είναι καλύτερα να ξεκινήσεις ένα ειδικό topic με τίτλο τον τίτλο του βιβλίου. Έτσι θα μπορέσουν κάποιοι να το δουν και να το παρακολουθήσουν, ξεχωριστά από αυτό το topic των Εννεάδων. Αξίζει τον κόπο πιστεύω να δημιουργηθεί ξεχωριστό topic και να δοθεί ευκαιρία να γίνει και συζήτηση πάνω στο βιβλίο και στις γνώσεις που μας παρέχει σχετικά με τους Πυθαγόρειους. Μπορείς να ξεκινήσεις αντιγράφοντας αυτά που ήδη παρέθεσες εδώ. Δεν ξέρω, τι λες; "ΕΝ ΤΟ ΠΑΝ"
|
|
Το Θέμα καταλαμβάνει 2 Σελίδες: |
|
|
|
|
ESOTERICA.gr Forums !
|
© 2010-11 ESOTERICA.gr
|
|
|
|