Με ένα φίλο μου είχα ανοίξει διάλογο σε σχέση με τις ομοιότητες Χριστιανισμού και Αρχαίας Ελληνικής Λατρείας. Μέσα στις σκέψεις που διατύπωσε ήταν οι σκέψεις που διατυπώθηκαν από τον χρήστη Αζωέλ 14/02/15. Προσπάθησα να του δώσω μια άλλη εκδοχή στα πράγματα σύμφωνα με όσα ξέρω εγώ και όσα βρήκα σε βιβλία και στο ιντερνέτ. Σκέφτηκα ότι ίσως τα γραφόμενα αυτά να ενδιαφέρουν και κάποιον άλλον, οπότε αποφάσισα να τα αναρτήσω σε αυτό το thread του Forum.ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΔΟΘΗΚΕ
Σίγουρα επηρεάστηκαν οι Χριστιανοί από τον Ελληνικό Πνεύμα πάμπολλα παραδείγματα υπάρχουν γι’ αυτό, κάποια από τα οποία έχεις αναφέρει και εσύ και παλαιότερα, αν θυμάμαι καλά.
Ας πάρω τα πράγματα με την σειρά που τα αναφέρεις και εσύ.
1) «Ο νυμφίος έρχεται εν τω μέσω της νυκτός» και «τον νυμφώνα σου βλέπω (Βάκχε! Που αφαιρέθηκε) σωτήρ μου κεκοσμημένον και ένδυμα ουκ έχω, ίνα εισέλθω εν αυτώ.»
Δεν το είδα πουθενά αυτό, ούτε στις εγκυκλοπαίδειες, ούτε και στο ιντερνετ.
Έστω όμως και να είναι έτσι. Δεν είναι κακό οι Χριστιανοί να πήραν ένα ωραίο άσμα σε άκουσμα και στίχο και να το προσάρτησαν στην λατρεία τους, αλλάζοντας το ώστε να συμβαδίζει με την θρησκεία τους. Ο Μέγας Βασίλειος βαθύτατος γνώστης της αρχαίας ελληνικής γραμματείας λέει ότι «οι Χριστιανοί νέοι θα πρέπει να είναι σαν την μέλισσα απέναντι στους Αρχαίους συγγραφείς επιλέγοντας προσεκτικά ότι καλύτερο έχουν να προσφέρουν».
2) ΟΙ ΜΥΗΜΕΝΟΙ ΚΟΙΝΩΝΟΥΣΑΝ ΤΟΝ ΚΥΚΕΩΝΑ… ΚΡΑΣΙ ΜΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΨΩΜΙ. ...
Εδώ, φαντάζομαι, ότι θέλεις να πεις πως οι Χριστιανοί το αντέγραψαν αυτό και έκαναν την Θεία Κοινωνία. Εδώ δεν νομίζω να υπάρχει κάποια σχέση ουσιαστική, γιατί ο Κυκεών δεν ήταν Κρασί με κομμάτια ψωμί, αλλά στην πρωτότυπη του σύνθεση, ήταν νερό, αλεύρι και φλισκούνι, το οποίο είχε δοθεί στην Δήμητρα από την Ιαμβή, μετά την νηστεία της πρώτης. Ένα τέτοιο ρόφημα έπιναν οι συμμετέχοντες στα Ελευσίνια Μυστήρια. Στα Ομηρικά έπη αναγράφονται κάποιες άλλες παραλλαγές του όπως με προσθήκη τυριού, κρασιού και μελιού.
3) ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΒΑΠΤΙΣΕΩΣ, ΟΠΟΥ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ‘ΒΑΠΤΙΣΗ’ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ ΤΙΒΕΡΙΑΔΑ,
Ο ΜΥΗΜΕΝΟΣ ΕΠΑΙΡΝΕ ΤΟ ΝΕΟ ΤΟΥ ΟΝΟΜΑ.
Στα Ελευσίνια διάβασα ότι την ημέρα του καθαρμού οι συμμετέχοντες όδευαν στην θάλασσα για εξαγνισμό. Ναι, έχει ομοιότητα με τον Χριστιανισμό, αλλά υπάρχει σε πάραπολλες θρησκείες η χρήση του νερού για καθαρισμό της ψυχής πχ Χριστιανισμός, Ιουδαισμός, Ισλάμ, Σιχισμός, Ινδουισμός, Βουδισμός, Μπαχάι, Ταοισμός, Σίντο κλπ. Είναι άλλωστε πολύ λογικό. Το νερό καθαρίζει το σώμα μας. Αν πούμε μια προσευχή και κάνουμε το νερό ιερό τότε θα καθαρίζει την ψυχή μας. Κάπως έτσι θα σκέφτηκαν οι λαοί. Όσο για την αλλαγή ονόματος δεν έχω διαβάσει κάτι τέτοιο.
https://en.wikipedia.org/wiki/Water_and_religion
4) ΑΚΟΜΑ… ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ‘ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗΣ’ (ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΥ ΠΡΟ ΤΗΣ ΜΥΗΣΗΣ),
ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ.
Αμφιβάλλω για το γραφόμενο, δεν έχω διαβάσει πουθενά κάτι τέτοιο. Αν και γνωρίζω ότι και ο καθαρισμός της ψυχής δια της εξαγόρευσης αμαρτιών έχει χρησιμοποιηθεί και σε άλλες θρησκείες. Διάβασα ότι και στο μοναχισμό τον Βουδιστικό, σε κάποιες μορφές του τουλάχιστον, έχει χρησιμοποιηθεί η εξαγόρευση παραβάσεων.
5) ΤΟ ΣΤΑΥΡΩΜΑ ΜΕ ΤΟ ΛΑΔΙ, ΣΤΟ ΜΕΤΩΠΟ.
Η χρήση λαδιού έχει χρησιμοποιηθεί και αυτή σε πάρα πολλές θρησκείες και κουλτούρες για πολλούς λόγους, για θρησκευτικούς σκοπούς, για να φέρει υγεία, για φιλοξενία, για να χρίσεις Βασιλιά κλπ.
https://en.wikipedia.org/wiki/Anointing
Αμφιβάλλω όμως ότι το έχριαν σταυροειδώς, δεν έχω διαβάσει πουθενά κάτι τέτοιο.
6) ΤΟ ΘΥΜΙΑΜΑ. (ΔΕΣ ΟΡΦΙΚΑ)
ΤΟ ΘΥΜΙΑΤΟ.
Η χρήση θυμιάματος έχει χρησιμοποιηθεί και αυτή σε πάρα πολλές θρησκείες και κουλτούρες.
https://en.wikipedia.org/wiki/Anointing
Φαίνεται ότι οι θρησκείες προσπαθούν να ικανοποιήσουν όλες της αισθήσεις του σώματος πχ Κυκεών (γεύση), Θυμίαμα (όσφρηση), Βάπτισμα και Χρίσμα (αφή), τελετουργίες (όραση και άκοη).
7) ΚΑΙ ΤΕΛΟΣ ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΟΥ… ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ, Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΣΤΑΥΡΟΣ. ΠΑΛΑΙΟ ΣΥΜΒΟΛΟ (ΖΕΥΞΗ, ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ ΤΩΝ ΟΝΤΩΝ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ) ΚΑΙ ΦΥΛΑΧΤΟ, ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ.
Δεν ισχύει κατά την γνώμη μου. Δεν έχω βρει κάποιο τέτοιο σύμβολο.
8) Ο ΠΕΡΣΕΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΦΤΕΡΩΤΟ ΠΗΓΑΣΟ, ΠΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΩΣΕ ΤΗΝ ΑΝΔΡΟΜΕΔΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΡΑΚΟ… ΤΙ ΣΟΥ ΘΥΜΙΖΕΙ;
Την εικόνα του Αγίου Γεωργίου. Σωστά; Ναι, εδώ έχουμε αντιγραφή νομίζω, δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο στον βίο του Αγίου Γεωργίου. Μόνο μεταφορικά μπορείς να το πάρεις ότι συνέτριψε τον αρχαίο δράκο, τον σατανά. Αλλά σε κάποιες εικόνες φαίνεται και μια νεαρή κοπέλα; Ναι, αντιγραφή.
9) Ο ΑΠΟΛΛΩΝΑΣ ΠΟΥ ΣΚΟΤΩΣΕ ΤΟΝ ΔΡΑΚΟ-ΟΦΙ ΠΥΘΩΝΑ; ΤΙ ΣΟΥ ΘΥΜΙΖΕΙ;
Πάλι ομοιότητα με την εικόνα του Αγίου Γεωργίου, που σκοτώνει το φίδι με σώμα δράκου. Ναι, αντιγραφή.
10) Η ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ (ΠΑΝ-ΓΑΙΑΣ, ΗΡΑ) ΜΕ ΤΟ ΜΩΡΟ ΣΤΗΝ ΑΓΚΑΛΙΑ;
Όχι, δεν καταλαβαίνω την ομοιότητα. Το Παναγία προέρχεται από το Παν-Αγία. Το Παν-, ως πρώτο συνθετικό κατά τον Μπαμπινιώτη εκφράζει τον υπέρτατο βαθμό πχ Παντοδύναμος, Πάνσοφος. Άρα η Παναγία είναι η αγιότατη ανθρώπινη ύπαρξη, που έχει υπάρξει και θα υπάρξει.
Η Γαία ήταν η Γιαγιά της Ήρας (Γιαγιά-Εγγονή). Δεν υπάρχει σχέση μητέρας-κόρης, πόσο μάλλον μητέρας-γιού, όπως είναι στις εικόνες της Παναγίας. Δεν βρήκα τέτοια εικόνα, αν και δεν είμαι καλός γνώστης της Αρχαίας Ελληνική Μυθολογίας.
11) Ο ΚΡΙΝΟΣ ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ; (ΤΟ ΑΝΘΟΣ ΠΟΥ ΠΗΡΕ Η ΗΡΑΣ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΥΡΩΔΙΑ ΣΥΝΕΛΑΒΕ ΤΟΝ ΆΡΗ.)
Ξέρω ότι τον γέννησε με τον Δία. Ψάχνοντας περισσότερο στο Ιντερνέτ βρήκα ότι:
«Ο Άρης ήταν γιός του Διός και της Ήρας. Κατ'άλλους δε, ήταν μόνο της 'Ηρας, άνευ συνουσίας ανδρός, επειδή, αφού γέννησε ο Ζεύς την Αθηνά μέσα από το κεφάλι του, η 'Ηρα ζήλεψε και γέννησε κι αυτή τον Αρη για να εκδικηθεί τον Δία (γι'αυτό και ονομάστηκε "Απάτωρ" όπως η Αθηνά "Αμήτωρ"). Η Θεά Ανθούσα είχε δώσει στην 'Ηρα ένα άνθος, το οποίο όταν το μύρισε έμεινε έγκυος στον 'Αρη, μόνο από την οσμή. Κατ' άλλους δε, ήταν γιός του Διός και της Ενυούς, γι'αυτό ονομάσθηκε και Ενυάλιος.»
Δηλαδή τρεις διαφορετικές εκδοχές. Τρέχα γύρευε… Σαν μην φτάνει αυτό, αν η αρχαίοι δεν είχαν αποφασίσει πως γεννήθηκε ο Άρης, σκέψου τι ελλείψεις στις γνώσεις περί των «Θεών» έχουν οι σύγχρονοι αρχαιολάτρες… Και να μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για τον Άρη, τον Θεό του Πολέμου, έναν από τους 12 Θεούς του Ολύμπου, δεν μιλάμε για έναν από τους πάμπολλους κατώτερους Θεούς και ημίθεους ή για τα πλείστα φανταστικά άλλα πλάσματα. Παραμύθια που κάποιες φορές είναι ηθοπλαστικά και πολλές φορές απλώς μας δείχνουν τα χάλια της Προ Χριστού ανθρωπότητας.
Όσο για το Κρίνο της Μαρίας, δεν υπάρχει στα Ευαγγέλια μας, πουθενά αναφορά για Κρίνο. Στις αγιογραφίες μας δεν έχω δει πότε Κρίνο. Ο Κρίνος παρουσιάζεται στις εικόνες των Ζωγράφων της Δυτικής Χριστιανοσύνης, που πολύ συχνά αυθαιρετούν θεολογικά.
http://rethemnos.gr/i-zoi-tis-panagias-me-sintomia-tou-thodori-riginioti/
12) Η ‘ΣΤΑΥΡΩΣΗ’; (ΔΙΟΝΥΣΟΣ-ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ)
Ο όρος Σταύρωση είναι παραπλανητικός, γιατί δεν υπέστη ούτε ο Διόνυσος, ούτε και ο Προμηθέας σταύρωση.
Ο Διόνυσος δεν υπέστη πότε κάτι παρόμοιο. Ο Διόνυσος/Ζαγγρεύς των Ορφικών σκοτώθηκε και κατασπαράχθηκε από τους Τιτάνες. Ο Προμηθέας τιμωρήθηκε με τον γνωστό τρόπο και μετά ελευθερώθηκε.
Αν εννοήσουμε τον όρο Σταύρωση, μεταφορικά, ως απλώς ταλαιπωρία, τότε σχεδόν όλοι οι Θεοί και ημίθεοι των αρχαίων Ελλήνων, ομοιάζουν με τον Χριστό. Πέραν αυτού και κάθε άνθρωπος ομοιάζει με τον Χριστό, επειδή όλοι μας έχουμε ταλαιπωρίες σε αυτό τον κόσμο. Η ταλαιπωρία/δυσκολίες/βάσανα είναι ένα πανανθρώπινο στοιχείο που απεικονίστηκε σε πολλούς Θεούς και ημίθεους της αρχαιότητας. Δεν υπάρχει όμως σε καμία θρησκεία, ανθρώπινη επινόηση, ένας υπέρτατος Θεός που έγινε άνθρωπος και θανατώθηκε φρικτά, μόνο από αγάπη για τον άνθρωπο.
13) Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΠΟΥ ΚΟΥΒΑΛΑΕΙ ΤΟ ΑΡΝΙ; Ο ΠΟΙΜΕΝΑΣ; (ΟΡΦΕΑΣ-ΔΙΟΝΥΣΟΣ)
Ναι, υπάρχει σχέση μεταξύ της απεικόνισης του Χριστού ως ποιμένα και του Ερμή (όχι Ορφέα ούτε και Διονύσου). Στο Ευαγγέλιο ο Χριστός αποκαλεί τον εαυτό του ως τον καλό ποιμένα που ενδιαφέρεται για τα πρόβατα του, ιδιαίτερα όσους πιστεύουν σε αυτόν. Ο Ερμής έβοσκε και πρόβατα και ήταν προστάτης των βοσκών, υπήρχαν και αγάλματα με τον Ερμή να κουβαλάει ένα πρόβατο στην πλάτη του. Αυτή η απεικόνιση χρησιμοποιήθηκε και από τους Χριστιανούς για να απεικονίσουν τον Χριστό. Ίσως, σε εκείνα τα χρόνια των διωγμών ήταν και ένας τρόπος για να απεικονίζουν στοιχεία από την πίστη τους, χωρίς να κινδυνεύουν, αφού θα μπορούσαν να υποστηρίξουν ότι παριστάνουν τον Ερμή. Πολλές απεικονίσεις του Χριστού ως ποιμένα έχουν βρεθεί στις κατακόμβες.
14) Η 25 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ; (ΑΠΟΛΛΩΝΑΣ)
Αν υπάρχει σχέση μεταξύ αρχαίας λατρείας και ημερομηνίας Χριστουγέννων, η σχέση αυτή δεν είναι μεταξύ Χριστού και Απόλλωνα, αλλά μεταξύ Χριστού και του Ρωμαίου Θεού Ανίκητου Ήλιου (Sol Invictus), που εορτάζονταν στις 25 Δεκεμβρίου. Μια από τις πιθανές εκδοχές της ομοιότητας ήταν ότι επιλέχθηκε η ημερομηνία αυτή από τους Χριστιανούς για να εξαλειφθεί με το χρόνο ότι από απέμεινε στην συνείδηση του απλού λαού, σχετικά με αυτή την Παγανιστική αυτή εορτή.
15) ΤΟ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΟ ΔΕΝΔΡΟ; (ΤΟ ΔΕΝΔΡΟ [ΣΥΜΠΑΝ], ΜΕ ΤΙΣ ΜΠΑΛΕΣ [ΠΛΑΝΗΤΕΣ] ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ)
Δεν έχει καμία σχέση με την Αρχαία Ελλάδα. Άλλωστε το Ελληνικό Χριστουγεννιάτικο έθιμο στολισμού είναι το στολισμένο πλοίο. Το στολισμένο δέντρο είναι παράδοση που προέρχεται από άλλες παγανιστικές θρησκείες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης.
16) ΤΟ ΑΣΤΡΟ ΤΗΣ ΒΗΘΛΕΕΜ (ΣΕΙΡΙΟΣ).
Άστρο και αυτό της Βηθλεέμ και Άστρο και ο Σείριος, άλλα υπάρχουν αναρίθμητα άλλα άστρα στον ουρανό, πέρα από αυτό δεν καταλαβαίνω πια συγκλονιστική ομοιότητα υπονοείτε.
Μια διαφορά βασική είναι ο ότι το άστρο της Βηθλεέμ ήταν ένα νέο άστρο, που εμφανίστηκε για σύντομο χρονικό διάστημα και οδήγησε τους Πέρσες Αστρονόμους (Μάγους) να το εξετάσουν εκτενέστερα. Δεν μπορεί το Άστρο της Βηθλεέμ να ήταν ο Σείριος. Ο Σείριος υπήρχε και πριν την γέννηση του Χριστού και μετά το θάνατο του, μέχρι και σήμερα λάμπει στον Ουρανό μας και φαίνεται σε κάθε τόπο του πλανήτη μας (από το 9000μΧ λένε ότι κάποιες περιοχές δεν θα τον βλέπουν πια).
Υπήρχε όμως και πέρα από αυτό και η ερμηνεία ότι το Άστρο της Βηθλεέμ δεν ήταν καν αστερισμός άλλα μια υπερφυσική οντότητα (άγγελος), διότι πως όταν πλησίασαν την Βηθλεέμ τους «υπέδειξε» το τόπο της Σπηλιάς, αν συνέχιζε να είναι ψηλά στον ουρανό;
17) ΣΤΗ ΦΑΤΝΗ (ΣΠΗΛΙΑ-ΓΗ).
ΤΩΝ ΑΛΟΓΩΝ (ΠΡΩΤΟΓΟΝΩΝ Α-ΛΟΓΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ).
Συγχώρεσε με αλλά δεν καταλαβαίνω τι υπονοείται για τον Χριστιανισμό από τα τελευταία δύο σχόλια.
Σύνοψη
Γενικά θα μπορούσα να συνοψίσω λέγοντας: ότι υπάρχουν ομοιότητες μεταξύ Ορθόδοξης Χριστιανοσύνης και αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Που οφείλονται;
(1) Κοινές εμπειρίες και Μνήμες μεταξύ λαών
Ο Ιουδαϊσμός των Εβραίων ομοιάζει σε κάποια θέματα με την Αρχαία Ελληνική λατρεία, γιατί Εβραίοι και Έλληνες είναι (α) και οι δύο άνθρωποι και (β) ζούνε σε ένα φυσικό περιβάλλον παρόμοιο. Συνεπώς, είναι λογικό ότι θα καταλήγουν σε παρόμοια συμπεράσματα. Έτσι, θεωρούν ότι το νερό καθαρίζει όχι μόνο το σώμα, αλλά και την ψυχή, υπό κάποιες συνθήκες, όπως και το θυμίαμα με το άρωμα του δίνει μια ψυχική ανάταση, αλλά και κατευθυνόμενο προς τον ουρανό οδηγεί και τις προσευχές μας στον Θεό κλπ. Πολλές φορές και στον χώρο της επιστήμης δύο επιστήμονες κατέληξαν σε ίδια συμπεράσματα κατά τον ίδιο περίπου χρόνο, χωρίς να έχει υπάρξει μεταξύ τους επικοινωνία.
Στην μνήμη των λαών έχουν μείνει κεκαλυμμένες κάποιες αλήθειες με την μορφή ιστοριών. Έτσι, εντυπωσιακές είναι οι ομοιότητες μεταξύ Αδάμ-Εύας και Επιμηθέα-Πανδώρας, καθώς και Νώε και Δευκαλίωνα.
(2) Σπερματικός Λόγος (Ο Θεός φωτίζει όλα τα έθνη σε κάποιο βαθμό)
Ο Θεός θέλησε να αποκαλύψει τον εαυτό Του γινόμενος ο ίδιος άνθρωπος στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού. Ο Θεός όμως έδωσε από πριν ψήγματα της σοφίας Του και των αποκαλύψεων Του σε όλους τους λαούς, μέσω ενάρετων ανθρώπων που αγαπούσαν το αγαθό. Στους Εβραίους με του Προφήτες και στους άλλους λαούς με Φιλόσοφους και Ποιητές (Σωκράτης, Πλάτων, Αριστοτέλης, Βούδας, Λάο Τσου, Κομφούκιος κλπ). Μόνο ο Χριστός, όμως, ως Θεός που ήταν, αποκάλυψε πλήρως την αλήθεια περί Θεού και ανόθευτη από τις επιβουλές του πονηρού.
[Αυτή η αντίληψη διατυπώθηκε από τον Άγιο Ιουστίνο τον Φιλόσοφο και Μάρτυρα]
(3) Αντιγραφή-Αφομοίωση από Χριστιανούς
Σε κάποια θέματα πιστεύω ότι οι Χριστιανοί αφομοίωσαν τις υπάρχουσες αντιλήψεις ή δομές των αρχαίων Ελλήνων. Έτσι, υπάρχουν στοιχεία της Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας, που έγιναν δεκτά και από τους Πατέρες της Εκκλησίας (πχ χωρισμός των δυνάμεων της ψυχής σε επιθυμητικό, βουλητικό και λογιστικό του Πλάτωνα κλπ). Υπάρχουν στοιχεία της Αρχαίας Ελληνικής Λατρείας που ενσωματώθηκαν στον Χριστιανισμό (πχ η αναπαράσταση του Θείου, που ο Ιουδαϊσμός δεν είχε κλπ).
(6) Ελληνική Μυθολογία περιγράφει πάμπολλες ανθρώπινες καταστάσεις
Η Ελληνική Μυθολογία έχει τεράστιο πλούτο. Πάρα πολλοί θεοί, ημίθεοι, μυθικά πλάσματα και άνθρωποι που συνδέονται με αναρίθμητους τρόπους και καταστάσεις μεταξύ τους. Μέσα σε αυτό το πλούτο των ιστοριών μπορεί να επιλέξει κάποιος να βρει και κάποιες ομοιότητες με τον Χριστιανισμό ή με οποιαδήποτε άλλη φιλοσοφική ή θρησκευτική παράδοση, αφού τα κάλυψαν σχεδόν όλα τα ενδεχόμενα, με το ένα ή τον άλλο τρόπο οι αρχαίοι ημών πρόγονοι.
(4) Ψέμα/Πλαστογραφία ενάντια στο Χριστιανισμό
Δημιουργήθηκαν και δημιουργούνται από τους πολέμιους του Χριστού και πλαστογραφήσεις, ψέματα και μπερδεμένες ερμηνείες με σκοπό να πλήξουν τον Χριστιανισμό, που μισούσαν. Αυτές οι ραδιουργίες έγιναν, πολλές φορές, πολλά χρόνια μετά την εμφάνιση του Χριστιανισμού, ενώ τις παρουσιάζουν ως προ Χριστιανικές πχ ο τάφος της Οικογένειας του Ιησού και της Μαγδαληνής για τον οποίο έκανε λόγο ντοκιμαντέρ του Documentary, το οποίο χαρακτηρίστηκε ως παρωδία της Αρχαιολογίας και αποπλάνηση του κοινού, σύμφωνα με την Αρχαιολογικό Ινστιτούτο Αμερικής. Άλλο παράδειγμα είναι φυλαχτό που παριστάνει τον σταυρωμένο Ορφέα, το οποίο και αυτό θεωρείται πλαστό από τους ερευνητές.
Ήθελα τέλος να κλείσω λέγοντας ότι το Ιντερνέτ είναι θαυμαστό εργαλείο, αλλά έχει και πολύ σαβούρα. Πρέπει κάποιος να διασταυρώνει τις πληροφορίες.
Εύχομαι κάποιος να βοηθηθεί ή να προβληματιστεί θετικά με τα γραφόμενα. Σύγνωμη για ότι λάθη έγιναν από την άγνοια μου.