φιλε Agnostic, πληροφοριες παραθετω - δεν ειμαι εθνικιστης, ρατσιστης, ή συνομωσιολογος
ριχνω εναν Πουλιανο για αρχη:
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΛΑΙΟΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΟΥ ΑΡΗ ΠΟΥΛΙΑΝΟΥ
- Ερώτηση από ΑΕΙ ('Αγνωστη Ελληνική Ιστορία): Κύριε Πουλιανέ ποια είναι τα νεώτερα ευρήματα (εκτός του αρχανθρώπου των Πετραλώνων) που αποδεικνύουν την αυτοχθονία του ανθρώπου στην Ελληνική γη;
Απάντηση: Το οστό από κνήμη ανθρώπου που βρέθηκε στην περιοχή της Τρίλλιας (βρέθηκε πέρυσι τον Σεπτέμβρη, σε νέα ανασκαφή) και αποτελεί ίσως την πιο σημαντική επιτυχία της σταδιοδρομίας μου, μιας και οριστικά πλέον ανατρέπεται η θεωρία της Αφρικής.
Και ο αρχάνθρωπος την ανέτρεψε με το να αποδείξουμε ότι δεν είναι ο πρώτος Αφρικανός εκτός Αφρικής όπως υποστήριξαν κάποιοι επιστήμονες, αλλά και το γεγονός ότι βρέθηκαν ίχνη ανθρώπου, τμήματα σκελετών και εργαλεία, 11 (± 1) εκατομμυρίων ετών , όχι μόνο ανατρέπει την θεωρία της Αφρικής , αλλά και εντοπίζει σε πιο σημείο πρωτοεμφανίζεται επί της γης ο άνθρωπος.
- Τα μέχρι στιγμής συμπεράσματα από τις ανασκαφές σας στην περιοχή της Τρίλλιας, δείχνουν ύπαρξη οικισμού ;
Όχι ακόμα είναι νωρίς να καταλήξουμε σε αυτό -βέβαια έχω και άλλα ευρήματα πέρα από την κνήμη- αλλά και πάλι δεν είναι αρκετά για να μιλήσουμε για οικισμό, αλλά για μία ομάδα ανθρώπων που ζουν στην ύπαιθρο και η οποία έχει εργαλεία (τα οποία έχουν πρωτοδημοσιευτεί στο 3ο πανευρωπαϊκό ανθρωπολογικό συνέδριο
- H ανακάλυψη των ευρημάτων της Τρίλλιας έγινε σε χώρο που υπάρχει λατομείο. ʼρα υπάρχει πάντα η πιθανότητα να χάθηκαν ευρήματα.
Έχουν χαθεί πάρα πολλά πράγματα (σημ. της ΑΕΙ : μέσα στο μάρμαρο που εξορύχθηκε ) τα οποία έχουν κτιστεί μέσα στους οικισμούς των γύρω περιοχών Τρίλλιας, Ελαιοχωρίου και αλλού.
Το χειρότερο είναι ότι έχει βρεθεί ολόκληρο κεφάλι χτισμένο μέσα σε πέτρα ενός σχολείου, γεγονός που μου ανέφερε ο τέως πρόεδρος της κοινότητος νέας Τρίλλιας Χαλκιδικής ο οποίος είναι τελειόφοιτος της Nομικής και όταν αναφέρω τον τίτλο του τελειόφοιτου, το λέω για να δείξω ότι είναι αξιόπιστος περισσότερο από έναν φαντασιόπληκτο χωριάτη. Του το έδωσαν οι λατόμοι Λάμπρου και Βογιατζής, καθώς και αργότερα του έδωσαν μία χωριστή σιαγώνα. Στον 13ο τόμο του "ΑΝΘΡΩΠΟΣ"* αναφέρω όλα τα ονόματα και την κατάσταση αυτή.
- Υπάρχουν υπόνοιες και για άλλα ευρήματα στην περιοχή του λατομείου ;
Βέβαια, υπάρχουν μερικά χιλιόμετρα σε έκταση τα οποία θα ήθελα - αν υπάρξει στην ιστορία κράτος Ελληνικό, να απαλλοτριωθούν για να γίνουν σωστές ανασκαφές και να διατηρηθεί το μέρος αυτό ως ένα μνημείο για όλη την ανθρωπότητα.
Το οποίον φαίνεται ότι κάποιοι θέλουν να παραμείνει η Αφρική για λόγους καθαρά εμπορικούς για μένα και όχι ιδεολογικούς γιατί αυτοί που μιλάν περί Αφρικής , ταυτόχρονα είναι και αυτοί που μισούν περισσότερο τους νέγρους
- Ποια είναι η γνώμη σας για την θεωρία της Ινδοευρωπαϊκής "ομοεθνίας" και γιατί κατά την γνώμη σας είναι η επικρατέστερη θεωρία παρόλο που έχουν προκύψει νέα στοιχεία ;
Η θεωρία αυτή των Ινδοευρωπαίων ξεκίνησε από έναν γιατρό Εγγλέζο στις Ινδίες την οποία και επεξεργάστηκαν αργότερα οι Γερμανοί περισσότερο, γι αυτό και η πρώτη ονομασία της θεωρίας ήτο Ινδογερμανική Ομοεθνία και αργότερα αντικατεστάθη με τον όρο Ινδοευρωπαϊκή Ομοεθνία και έλεγαν ότι υπάρχει μία φυλή Ινδοευρωπαϊκή , αυτό το υπεστήριζε ιδιαίτερα ο Μαρινάτος αλλά έκανε ένα μεγάλο λάθος ..ότι μίλαγαν και οι ξανθοί Σκανδιναβοί Ινδοευρωπαϊκά και οι μελαμψοί Ινδοί Ινδοευρωπαϊκά.
Η ταύτιση αυτή δεν ταιριάζει ανθρωπολογικά, αλλά υπάρχει μία κοινή ρίζα των Ινδοευρωπαϊκών γλωσσών και των Σανσκριτικών, με την διαφορά ότι αυτή η ομοεθνία δεν είναι σωστή, διότι οι αρχαιότεροι άνθρωποι της Ευρώπης είναι αυτοί που μίλησαν παλαιότερα.
Όπως έχω αποδείξει με τα ευρήματα του σπηλαίου των Πετραλώνων, επί του Ευρωπαϊκού εδάφους υπήρξαν άνθρωποι που είχαν γλώσσα, δηλαδή είχαν αναπτύξει τον έναρθρο λόγο.
Ο αρχάνθρωπος μίλαγε. Για μένα μίλαγαν και οι άνθρωποι της Πτολεμαϊδος -του Περδίκκα (των 3.000.000 ετών), διότι και εκεί τα εργαλεία είναι δεξιόχειρα.
ʼρα να οι παλαιότεροι άνθρωποι που ήσαν όρθιοι και είχαν κάποιο πρωτόγονο πολιτισμό.
Ο αρχαιότερος πολιτισμός είναι ο Πετραλώνιος πολιτισμός (του 1.000.000 και πλέον) και είναι πολιτισμός αναγνωρισμένος από διεθνή συνέδρια, (έχουμε δηλαδή αναγνωρισμένα στοιχεία που να μιλάμε για τον πολιτισμό του Πετραλώνιου αρχανθρώπου).
Και οι άνθρωποι απλώνονται στην Ευρωπαϊκή ήπειρο από τον νότο προς τον βορρά και όχι από τον βορρά προς τον νότο.
Θέλω να πω δηλαδή ότι οι Ινδοευρωπαϊστές αυτοί που υποστηρίζουν την θεωρία της Ινδοευρωπαϊκής φυλής ή και ομοεθνίας γλωσσών, πάνε να αποδείξουν ότι τα ελληνικά μας ήρθαν από την περιοχή της Βαλτικής και όχι ότι ανεπτύχθησαν στον Ελλαδικό χώρο
- Πότε χρονολογούνται τα αρχαιότερα ευρήματα της Βαλτικής ;
Το 23.000 με 25.000.
Είναι βέβαια Homo Sapiens της νεώτερης ή άνω παλαιολιθικής εποχής, αλλά εδώ έχουμε αποδεδειγμένα με τα ευρήματά μας, εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια πιο πριν ανθρώπους στον Ελλαδικό χώρο.
ʼφησε τον Τριλλιανό, μιλάω για το τελευταίο εκατομμύριο χρόνια που οι άνθρωποι αυτοί μιλάνε.
Πως ήρθαν λοιπόν από την Βαλτική η οποία την περίοδο των παγετώνων ήταν καλυμμένη από πάγους;
Γι αυτό και λεω ότι επειδή είναι η αρχαιότερη φάρα στην Ευρώπη, η απωθημένη ράτσα, οι Σαρακατσαναίοι και μιλούσαν πάντοτε, η κατασκευή της γλώσσας των, είναι γλώσσα ποιμενική, είναι γλώσσα που διαρκώς βρίσκεται σε μετακίνηση.
Δεν είναι γλώσσα ανθρώπων που έχουν σταματήσει σε έναν οικισμό. Και τα γνωρίσματά τους τα ανθρωπολογικά αποδεικνύουν ότι είναι ο αρχαιότερος λαός στην Ευρώπη.
Έμμεσα πρέπει να παραδεχτούμε ότι έχουν και την αρχαιότερη γλώσσα, διότι πάντοτε οι πρόγονοί τους μίλαγαν, αλλά μίλαγαν μόνο ελληνικά. Για τις τελευταίες δεκάδες χιλιάδες χρόνια 50, 60 ,70 ίσως και 100.
Ενώ η Ινδοευρωπαϊκή θεωρία είναι για τις τελευταία τέσσερις χιλιάδες χρόνια. Μα πριν από τους Ινδοευρωπαίους δεν μίλαγαν οι κάτοικοι αυτής της χώρας εδώ τόσες χιλιάδες χρόνια ; Και απόδειξη δεν είναι οι ζωντανοί Σαρακατσαναίοι σήμερα ;;
Ίσως περίμεναν τους Ινδοευρωπαίους να τους μάθουν...
Γι αυτό λεω ότι ο αρχάνθρωπος πρέπει να έχει ταραχτεί μέσα στο μαυσωλείο που κοιμάται και να έχει γυρίσει ανάποδα με αυτά που εφευρίσκουν οι απόγονοί του, μεταξύ αυτών και οι Έλληνες.
- Mε τα όσα μας αναφέρατε, καλύπτετε κατά ένα μεγάλο μέρος και την επόμενη ερώτησή μας, που είναι για την γνώμη σας όσον αφορά την Αφροσημιτική προέλευση του Ανθρώπου.
Κοίτα στην Αφρική έχουν βρεθεί εργαλεία μέχρι 2.500.000 - 3.000.000 ετών, αλλά αυτά είναι πολύ μεταγενέστερα της κουλτούρας -σε εισαγωγικά- που άφησε ο Τριλλιανός των 11.000.000 ετών και της πληθώρας εργαλείων. Έχω δημοσιεύσει μερικά μόνο στον τόμο 13 του "ΑΝΘΡΩΠΟΣ". Φυσικά επίκειται νεώτερη δημοσίευση δεκάδων και εκατοντάδων εργαλείων.
- Ποιες είναι οι νεώτερες εξελίξεις όσον αφορά το σπήλαιο των Πετραλώνων και το εκεί μουσείο;
Εμένα με πέταξαν έξω δια της βίας στις 18/8/83. Αυτοί αποσκοπούσαν κάπου. Ντόπιοι και ξένοι ανθέλληνες ήθελαν να αποσιωπήσουν και να σβήσουν τα ευρήματά μου.
Επανήλθα στην σπηλιά και στο μουσείο που έκτισα με έξοδα δικά μου, της οικογενείας μου, 15 χρόνια μετά, χάρη μόνο στην Ελληνική δικαιοσύνη, την οποία και ευχαριστώ.
Στο μουσείο βρήκα αρκετά ευρήματα να λείπουν. Καταρχήν έλειπε το δεξί μηριαίο οστό του αρχανθρώπου. Ένα ολόκληρο οστό που αποδείκνυε ότι στην σπηλιά υπήρχε σκελετός (σημ. της ΑΕΙ : με βάση αυτό το οστό έγιναν οι υπολογισμοί για το ύψος του αρχανθρώπου), γιατί οι αντίπαλοι ισχυριζόντουσαν ότι η σπηλιά ήταν μία τρύπα που κατέφυγε μία ύαινα και κουβάλησε το κρανίο τραβώντας το μέσα ή μπορεί και να κύλησε το κρανίο με το ποτάμι (σημ. της ΑΕΙ : ισχυριζόντουσαν δηλαδή ότι η σπηλιά δεν ήταν ο τόπος κατοικίας του αρχανθρώπου).
Πράγμα που δεν ισχύει γιατί στην σπηλιά βρήκαμε και κομμάτια σκελετού και τα κομμάτια του σκελετού αποδεικνύουν την ύπαρξη ολόκληρου του σώματος. ʼρα να γιατί με έδιωξαν με την βία από το σπήλαιο και το μουσείο. Για να εξαφανίσουν τα ευρήματά μου..
Ένα άλλο μεγάλο εύρημα που εξαφάνισαν ανάμεσα στα άλλα, είναι 4 κιλά στάχτης από την αρχαιότερη φωτιά που διαπιστώθηκε ποτέ επί της γης που είχε χρονολογηθεί πάνω από ένα εκατομμύριο χρόνια. Εγώ είμαι έτοιμος να ξαναρχίσω τις ανασκαφές αν και μου λείπει η οικονομική ενίσχυση
- Η Ανθρωπολογική εταιρία Ελλάδος δεν παίρνει κάποια κρατική επιχορήγηση για τις ανασκαφές;
Όχι , όχι. Τα έξοδα είναι της Ανθρωπολογικής Εταιρίας Ελλάδος . Αρχικά ο ΕΟΤ μου έδωσε 22.900.000 και έφτιαξα την σήραγγα που οδηγεί μέσα στην σπηλιά. Διότι τα πρώτα 100 μέτρα από τα 800 περίπου που περνάν οι επισκέπτες μέσα στο σπήλαιο, είναι τεχνητή στοά. Αυτή η τεχνητή στοά οδηγεί στην αρχική είσοδο του σπηλαίου η οποία προσχώθηκε αργότερα -οι άνθρωποι εγκαταλείπουν το σπήλαιο γύρο στο 580 με 600 χιλιάδες χρόνια - και ήταν ανάγκη να δημιουργηθεί μία τεχνητή στοά για να μπει κανείς κανονικά στον χώρο αυτό, που είχε καταφύγει κατά την περίοδο των παγετώνων ο άνθρωπος.
Βέβαια στις μελλοντικές ανασκαφές θα προσπαθήσω να εξακριβώσω πότε μπαίνει στην σπηλιά, που θα μας δείξει πότε αρχίζει το πρώτο μεγάλο ψύχος που ανάγκασε τους αρχανθρώπους να καταφύγουν σε σπήλαια για να προφυλαχτούν.
-Το σπήλαιο και το μουσείο είναι ανοικτά στο κοινό ;
Βέβαια λειτουργούν από το πρωί στις 9:00 μέχρι δύσεως του ηλίου.
-Υπάρχει κάποιο τηλέφωνο που μπορεί να επικοινωνήσει ο κόσμος που θα ήθελε να επισκεφθεί το σπήλαιο και το μουσείο ;
Ναι, είναι το 0373 71671.
-Ο ʼρης Πουλιανός και το έργο του - ως γνωστόν - κατά καιρούς έχει πολεμηθεί ή υπονομευθεί από επίσημους ή ανεπίσημους φορείς. Γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό ;
Διότι ανατρέπω όχι μόνο την Ελληνική προϊστορία αλλά και την διεθνή. Με το να αποδείξω την εμφάνιση ανθρώπων στον Ελλαδικό χώρο, ανατρέπω την θεωρία της Αφρικανικής γεννέσεως, θεωρία που επικρατεί σε όλα τα πανεπιστήμια του κόσμου.
Πρέπει να ομολογήσω ότι και εγώ ήμουν αφροκεντριστής κάποτε, αλλά τα γεγονότα και οι ανασκαφές μου με έκαναν να απορρίψω τα παλιά και να κάνω την δική μου "περεστρόικα". Και αυτό είναι που θίγει συμφέροντα εκδοτικά, επιστημονικά, ιδεολογικά και πολιτικά στο κάτω κάτω.
Για σκέψου
.. στην Ελλάδα είχαμε τον αρχαιότερο Ευρωπαίο (γεγονός που έχει αναγνωριστεί από διεθνή συνέδρια : το τρίτο Πανευρωπαϊκό και το πρώτο Πανελλήνιο Ανθρωπολογικό).
Φυσικά διάφοροι καθηγητές έκαναν δηλώσεις και ανακοινώσεις, όπως ο Γάλλος καθηγητής Ανρί ντε λα Μπλέι, που ήταν και διευθυντής του μουσείου του Ανθρώπου, έκανε δηλώσεις στην "Απογευματινή" τον Σεπτέμβριο του '82, όπου έλεγε ότι : "έχει δίκιο ο Πουλιανός" και ανεγνώριζε και την ηλικία του αρχανθρώπου στα 800.000 χρόνια. Όταν γύρισε στο Παρίσι πήρε το εκμαγείο του κρανίου του αρχανθρώπου στο μουσείο της Φυσικής Ιστορίας (στο τμήμα Παλαιοντολογίας του ανθρώπου όπως ονομάζεται το τμήμα που εκτίθεται το εκμαγείο) και αναγράφει σαν ημερομηνία του, το 200.000 !!!
Ο ίδιος άνθρωπος δηλαδή ενώ στην Ελλάδα σε συνέντευξη τύπου λεει "ο αρχαιότερος άνθρωπος της Ευρώπης των 800 χιλιάδων", στο Παρίσι γράφει τώρα 200.000 χρόνια.
Γιατί αυτή η προσπάθεια για υποτίμηση μετά από ένα συνέδριο που ψήφισε και εκείνος την ηλικία;
Εγώ ξέρω τον λόγο, διότι, λίγο μετά την έξωσή μου από σπήλαιο και μουσείο, είχε κάνει αίτηση στο υπουργείο πολιτισμού να αναλάβει εκείνος τις ανασκαφές !!!!
Και καταλαβαίνεις λοιπόν ποιους χρησιμοποιούν οι ξένοι μεταξύ αυτών και οι Γάλλοι για να πετάξουν τον Πουλιανό έξω από την σπηλιά.
-Πάντως δικαιωθήκατε σε αυτό
Ναι. Από το Συμβούλιο Επικρατείας τον Νοέμβριο.
Παρόλα αυτά οι διευθύνοντες του υπουργείου πολιτισμού κάνουν τον κουφό!!! και δεν μας δίνουν το δικαίωμα να συνεχίσουμε τις ανασκαφές μας.
Ενώ το ΚΑΣ (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο) από το 1974 μέχρι το 1983 κάθε χρόνο μας ανανέωνε την άδεια συνεχίσεως των ανασκαφών μου, ξαφνικά δεχόμαστε την επίθεση, μας πετάν έξω και έκτοτε κάθε χρόνο κάνω αίτηση παράτασης της αδείας των ανασκαφών μου και αυτοί κωφεύουν.
Έτσι αναγκάστηκα να καταφύγω στο Συμβούλιο Επικρατείας. Αλλά εκεί προσήλθαν οι δικηγόροι του υπουργείου πολιτισμού -τώρα επί υπουργίας Βενιζέλου-και λένε ότι δεν είχε ποτέ άδεια ο Πουλιανός . Δηλαδή ψεύδονται καταφανώς. Την ώρα που εγώ έχω τουλάχιστον 10 άδειες ανανέωσης υπογεγραμμένα από το ΚΑΣ και με σφραγίδα του υπουργείου πολιτισμού.
- ʼρα η μοναδική εκκρεμότητα είναι ότι δεν σας έχουν δώσει ακόμα την άδεια συνέχισης των ανασκαφών ;
Την επίσημη άδεια θα την πάρω μέσω του Συμβουλίου Επικρατείας, το οποίον αναστέλλει την σιωπή. Δηλαδή υποχρεώνει το υπουργείο πολιτισμού να αναγνωρίσει ότι μου είχαν χορηγηθεί παλαιότερα άδειες, τις οποίες αποσιωπά το υπουργείο πολιτισμού σήμερα.
Τώρα υπογράφουν δύο υπουργοί για να με πετάξουν έξω από τις ανασκαφές. Αύριο μπορεί να είναι και ο ίδιος ο πρωθυπουργός., αλλά πάλι θα προσφύγω στο Συμβούλιο Επικρατείας και θα επικαλεστώ την Ελληνική Δικαιοσύνη. Γίνεται μάχη κάθε μέρα, έξοδα τρομακτικά, διότι το κάθε υπουργείο τους , διαθέτει από 30 νομικούς εναντίον μίας εταιρίας φτωχής οικονομικά και παλεύουμε με νύχια και με δόντια για να κρατηθούμε, να πληρώσουμε τους δικηγόρους μας, να πολεμήσουμε την κρατική μηχανή.
Αυτή είναι η μεγάλη ατιμία και αδικία που γίνεται εκ μέρους του Ελληνικού κράτους σε βάρος της έρευνας της Ελληνικής επιστήμης , διότι είναι μία από τις λίγες Ελληνικές ανασκαφές.
Συνήθως αυτές τις ανασκαφές τις έχουν ξένα κράτη 9 έχουν οι Αμερικάνοι, -τρεις επιτρέπει ο νόμος- 10 έχουν Γάλλοι, 20 οι Εγγλέζοι.
Προσπαθούμε να επιβιώσουμε σε μία ζούγκλα και διεθνή και κρατική. Ελπίζω να γίνεται κατανοητή η διαμαρτυρία μου.
*********************************************************************
λιγο Σαμψων...
το ελληνικό αλφάβητο εν χρήσει στη μήλο το 2500 π.Χ
συνέντευξη του εφόρου αρχαιοτήτων κ. Αδαμάντιου Σάμψων
αποκλείστηκε το ενδεχόμενο τα σύμβολα του οστράκου των Γιούρων να μην είναι γραφή
-Ερώτηση : Κύριε Σάμψων, όταν εργαζόσαστε στην Εφορεία Σπηλαιολογίας το 1992, ξεκινήσατε ανασκαφές στο σπήλαιο του Κύκλωπα στα Γιούρα της Αλοννήσου. Τι προέκυψε από την μελέτη των ευρημάτων του;
Πρόκειται για ένα πολύ εντυπωσιακό σπήλαιο με ωραίο διάκοσμο, το οποίο επιφανειακά παρουσίαζε ευρήματα από το τέλος της 7ης χιλιετίας και κάποια νεώτερα της ρωμαϊκής περιόδου.
Στην συνέχεια η ανασκαφή έδειξε ότι στην περιοχή είχαμε κατοίκηση από τη μεσολιθική εποχή που χρονολογείται από την 9η χιλιετία, συγκεκριμένα από 8500-6700 π.Χ.
Οι ανασκαφές στα Γιούρα ολοκληρώθηκαν εδώ και τρία χρόνια, αλλά το υλικό μελετάται ακόμη από μένα και περίπου 20 ειδικούς επιστήμονες.
Τα συμπεράσματά μας πρόκειται να δημοσιευθούν τα επόμενα δύο χρόνια σε έναν ή δύο τόμους.
Σημαντικό εύρημα είναι το κεραμικό όστρακο, ένα κομμάτι αγγείου της εποχής του 5.000 π.Χ. περίπου, το οποίο έχει επάνω εγχάρακτα σύμβολα.
Αποκλείσαμε το ενδεχόμενο να είναι διακοσμητικά στοιχεία, διότι ο τρόπος που γίνεται η διακόσμηση είναι γνωστός. Την περίοδο αυτή η διακόσμηση είναι γεωμετρική και έχει κανονικότητα. Βεβαίως στην παρούσα φάση πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί, εφ' όσον το εύρημα τελεί ακόμη υπό μελέτη.
Πάντως τα εγχάρακτα σύμβολα που φέρει θυμίζουν αυτά της ξύλινης πινακίδας που βρέθηκε στην περιοχή της Καστοριάς (5.260 π.Χ.). Μάλιστα πρόσφατα στην ίδια περιοχή βρέθηκε και ένα εγχάρακτο όστρακο, το οποίο φέρει τα ίδια σύμβολα.
Γνωρίζουμε επίσης, ότι στη ίδια περίοδο ανήκουν και ορισμένα εγχάρακτα σύμβολα - γράμματα πάνω σε πηλό από την Βουλγαρία και την Ρουμανία. Τα ευρήματα της Βουλγαρίας συγκεκριμένα, τα οποία είναι καινούρια, δεν έχουν δημοσιευτεί ακόμη.
Θα ήταν καλό να γίνει μία παρουσίαση και σύγκριση όλων αυτών των ευρημάτων, γιατί είναι πιθανόν να προκύπτει μία "πρωτοελληνική" ή "πρωτοβαλκανική" γραφή.
Ο συνάδελφος Γ. Χουρμουζιάδης μελετά τα ευρήματα της Καστοριάς και σύντομα θα προβεί σε σχετική δημοσίευση. Στο τέλος του μήνα μάλιστα θα έχω την ευκαιρία να δω τα αντικείμενα που βρέθηκαν στην Καστοριά, καθώς θα συμμετάσχω στο συνέδριο προς τιμήν του Δ. Θεοχάρη, που γίνεται στην ίδια πόλη καθώς και στην Θεσσαλονίκη. Θα ήθελα επίσης να δω και τα ευρήματα της Βουλγαρίας, τα οποία προς το παρόν είναι απρόσιτα λόγω της κακής κατάστασης που επικρατεί στην γειτονική χώρα, καθώς η επικοινωνία μας με τους εκεί αρχαιολόγους δεν είναι εύκολη.
Ωστόσο επαναλαμβάνω ότι τίποτα δεν μπορεί να ειπωθή με ασφάλεια, αφού τα αντικείμενα είναι υπό μελέτη.
- Όταν λέτε ότι υπάρχει πιθανότητα από την μελέτη των ευρημάτων να προκύψει η ύπαρξη μίας "πρωτοελληνικής" ή "πρωτοβαλκανικής" γραφής, τι εννοείτε;
Στην υπό εξέταση εποχή βρίσκουμε παρόμοια εγχάρακτα σύμβολα - γράμματα στην Μακεδονία, στο Αιγαίο, στη Βουλγαρία, στην Ρουμανία και πιθανόν και σε άλλους χώρους στα Βαλκάνια.
Στους μεταγενέστερους χρόνους οι γραφές της Γραμμικής Α ή Β έχουν εντοπιστεί σε περιορισμένους χώρους.
Την Γραμμική Β την συναντάμε κυρίως στον Μυκηναϊκό κόσμο και την Γραμμική Α στην Κρήτη.
Επί πλέον πρέπει να σας πω, ότι σε προϊστορικές ανασκαφές μέχρι τώρα βρίσκαμε νεολιθικά όστρακα αγγείων με εγχάρακτα σύμβολα, που μπορεί να έχουν σχέση με την προαναφερθείσα γραφή. Μέχρι πρόσφατα τα ονομάζαμε "σύμβολα κεραμέων".
Πρέπει όμως να τα εξετάσουμε πάλι υπό το φως των νέων ευρημάτων. Από το 5000 που βρίσκουμε όστρακα με σύμβολα, μέχρι την Γραμμική γραφή Α' και Β' -δηλαδή γύρω στο 1500 π.Χ- μεσολαβεί ένα μεγάλο κενό γύρω στα 3500 χρόνια.
Στην πραγματικότητα δεν πρέπει να είναι τόσο μεγάλο το κενό, διότι έχουμε επίσης "σύμβολα κεραμέων" στην Πρωτοελλαδική εποχή (3η χιλιετία) και στην Μεσσοελλαδική (2η χιλιετία). Πολύ πρόσφατα μάλιστα βρέθηκε στην Μήλο ένα τεράστιο σύνολο αγγείων από τάφο της πρωτοκυκλαδικής περιόδου (3η χιλιετία), το οποίο θα δημοσιεύσω σύντομα.
Πολλά από αυτά είχαν επάνω σύμβολα - γράμματα που μοιάζουν καταπληκτικά με Ελληνικά γράμματα: ΜΝΧΚΞΠΟΕ.
Πάντως ας μην πιστεύουμε ότι η γραφή στους προϊστορικούς χρόνους, είναι κτήμα όλων των ανθρώπων. Οπως έχει διαπιστωθεί, στην Μυκηναϊκή η Γραμμική Β' αποτελούσε μία λογιστική γραφή των ανακτόρων.
-Εάν η υπόθεση αυτή επιβεβαιωθεί επιστημονικά, τότε ενισχύεται η άποψη ότι οι Έλληνες ήταν αυτόχθονες και δεν προήλθαν από φύλα που ήρθαν από τον Βορρά ή την Ανατολή.
Ασχολούμενοι με την προϊστορική έρευνα τα τελευταία χρόνια καταλήγουμε στο ότι οι Έλληνες ήταν αυτόχθονες.
Ο προϊστοριολόγος Δ. Θεοχάρης είχε υποστηρίξει και αυτός την αυτόχθονη εξέλιξη (γεγονός που απέδειξε ο παλαιοανθρωπολόγος Α. Πουλιανός με τα ευρήματά του).
Υπάρχουν βεβαίως θεωρίες που υποστηρίζουν, ότι στους απώτατους προϊστορικούς χρόνους υπήρξαν μετακινήσεις φυλών από την Αφρική ή την Ασία προς την Ευρώπη, αυτό όμως δεν αποκλείει την πιθανότητα να υπήρχε αυτόχθων πληθυσμός καθώς υπάρχουν πλήθος παλαιοντολογικών ευρημάτων.
Ακόμη όμως και αν ήρθαν κάποιοι είτε από τον Βορρά είτε από τον Νότο, θα ήταν ελάχιστοι και δεν θα επηρέασαν τον αυτόχθονα πληθυσμό.
Ίσως τα νέα επιτεύγματα της νεολιθικής περιόδου να ήρθαν από την Ανατολή με επαφές ή να προήλθαν από παράλληλη εξέλιξη.
-Τι άλλα ευρήματα έφερε η αρχαιολογική σκαπάνη στα Γιούρα;
Το υλικό είναι πλούσιο, σπουδαίο και πρωτότυπο.
Στα Γιούρα εμφανίζεται ένας καινούριος πολιτισμός από το 9.000 π.Χ., ο αρχαιότερος στο Αιγαίο σύμφωνα με τις έρευνες που έχουν γίνει μέχρι σήμερα.
Η χρονολόγηση των ευρημάτων έδειξε, ότι έχουμε μία συνεχή κατοίκηση 5.000 ετών, από το 9.000 εως το 4.000 π.Χ.
Διαπιστώνουμε ότι από την μεσολιθική ήδη περίοδο στο Αιγαίο κατοικούν άνθρωποι, που ασχολούνται μάλιστα ιδιαίτερα με την θάλασσα. Είναι μία φάση, κατά την οποία ο άνθρωπος εκτός από κυνηγός είναι και ψαράς.
Έχουμε βρεί τεράστιους όγκους ψαριών μέσα στο σπήλαιο και περίπου 60 αγκίστρια, ευρήματα σπάνια, καθώς μέχρι σήμερα στον Ελλαδικό χώρο έχουν βρεθεί ελάχιστα και πολύ νεώτερης εποχής.
Ήδη, δηλαδή από την 9η χιλιετία, ο άνθρωπος είναι ένας "επαγγελματίας" ψαράς και βασίζει την διατροφή του κατά ένα μεγάλο μέρος στην θάλασσα.
Ανάλογα τέτοια ευρήματα δεν υπάρχουν πουθενά μέχρι σήμερα στην Μεσόγειο.
Eνδεικτικό της ανάπτυξης του ανθρώπου της εποχής εκείνης είναι και το γεγονός ότι βρήκαμε σπόνδυλους ψαριών που υπολογίζεται ότι θα ζύγιζαν 100 με 200 κιλά.
Τόσο μεγάλα ψάρια δεν αλιεύονται εύκολα από την ακτή. Πρέπει λοιπόν οι άνθρωποι της εποχής να διέθεταν αξιόλογα σκάφη και να ήταν έμπειροι ναυτικοί, αφού, ως γνωστόν, το Αιγαίο είναι δύσκολη θάλασσα
και απαιτεί επιδεξιότητα.
Επιπλέον ο οψιδιανός της Μήλου, που βρίσκεται στα Γιούρα, δείχνει την ύπαρξη ναυσιπλοΐας στο Αιγαίο.
Εκτός από τα μεσολιθικά, τα οποία πηγαίνουν την προϊστορία 3.000 χρόνια πίσω, αφού είναι τα πιο παλιά που έχουν βρεθεί στον χώρο αυτό, βρέθηκαν λείψανα κατοίκησης της νεολιθικής περιόδου από το 6500 μέχρι το 4500 π.Χ. Σημαντικά είναι τα ευρήματα της Μέσης Νεολιθικής (5800 - 5300 π.Χ.).
Σ'αυτή την φάση έχουμε καταπληκτικά αγγεία με διακόσμηση, η οποία μιμείται σχέδια της υφαντικής ή της κεντητικής τέχνης εκείνης της εποχής και θεωρείται μοναδική μέχρι σήμερα.
Δεν έχουν βρεθεί πουθενά αλλού εκτός από τα Γιούρα και ένα νησάκι δίπλα, την Κυρά Παναγιά.
- Μπορούμε να πούμε λοιπόν, πως οι ανασκαφές αυτές φωτίζουν την μεσολιθική περίοδο στην Ελλάδα;
-Η μεσολιθική περίοδος στον ελλαδικό χώρο είναι πολύ καινούρια. Ενώ μέχρι πρόσφατα γνωρίζαμε μία-δύο θέσεις της εποχής αυτής, τα τελευταία χρόνια πληθαίνουν συνεχώς.
Πραγματικά η μεσολιθική εποχή αρχίζει να φωτίζεται και δείχνει, παρ' ότι είναι τόσο πρώιμη, να είναι πολύ ανεπτυγμένη πολιτιστικά.
Αυτό φαίνεται από τα Γιούρα αλλά και μία πρόσφατη έρευνα στην Κύθνο. Oπου ανακαλύψαμε υπαίθριο χώρο κατοίκησης και ένα νεκροταφείο της μεσολιθικής περιόδου. Οι άνθρωποι δείχνουν να έχουν καθορισμένους τρόπους ταφής και επιδεικνύουν σεβασμό στους νεκρούς. Φαίνεται ότι επρόκειτο για οργανωμένη κοινωνία με κάποιες αρχές.
Μέχρι πρόσφατα υπήρχε μία θεωρία, ότι μετά την παλαιολιθική εποχή η Ελλάδα ήταν έρημη και την κατοίκησαν άνθρωποι που ήρθαν δια θαλάσσης από την Μέση Ανατολή.
Αυτό είναι πάρα πολύ ακραίο και παρόμοιες θεωρίες είναι πολύ επικίνδυνες, γιατί μπορεί να υποκρύπτουν και πολιτικές σκοπιμότητες.
Οι ανασκαφές που γίνονται τελευταία δείχνουν ότι μετά το τέλος της Παλαιολιθικής ακολουθεί άμεση εξέλιξη προς την Μεσολιθική.
η αρχαιολογική έρευνα των σπηλαίων της Ελλάδας
- Κύριε Σάμψων, τα τελευταία χρόνια πολλοί ξένοι αλλά κυρίως Έλληνες νέοι προϊστοριολόγοι ασχολούνται με την έρευνα της προϊστορίας. Σε τι στάδιο βρισκόμαστε;
Μπορώ να πω ότι ακόμα είμαστε στην αρχή. Ο Ελληνικός χώρος, ιδίως οι πρώιμες εποχές, η παλαιολιθική και η μεσολιθική περίοδοι είναι σχεδόν άγνωστες.
Χρειάζονται πολλές έρευνες και κυρίως σε σπήλαια.
Στην Ελλάδα υπάρχουν χιλιάδες σπήλαια, πολλά από τα οποία έχουν κατοικηθεί κατά τις προαναφερθείσες περιόδους.
- Έχετε όμως ανασκαφικό έργο και σε άλλα σπήλαια.
Τα τελευταία 25 χρόνια έχουμε κάνει πολλές επιφανειακές έρευνες σε σπήλαια και εντοπίσαμε ένα πλήθος προϊστορικών θέσεων. Στην Εύβοια μέσα σε 6 χρόνια εντοπίσαμε 130 σπήλαια με έναν φίλο και γιατρό σπηλαιολόγο τον Θ. Σκούρα.
Σ' ένα από αυτά, στο σπήλαιο Σκοτεινή στο χωριό Θαρρούνια κοντά στο Αλιβέρι, κάναμε μία σημαντική ανασκαφή, που διήρκεσε 6 χρόνια.
Πρόκειται για ένα ορεινό σπήλαιο, στο οποίο βρέθηκαν πολλά ευρήματα της Νεώτερης Νεολιθικής από το 5.300 μέχρι το 330 π.Χ. Μάλιστα κοντά στο σπήλαιο ανασκάψαμε και έναν οικισμό και ένα μικρό νεκροταφείο. Οι ανασκαφές του σπηλαίου αυτού έχουν δημοσιευτεί σε έναν τόμο το 1993.
Στην Ρόδο σε 4 χρόνια εντοπίσαμε 40 θέσεις και στα Δωδεκάνησα περίπου 70.
Από τις θέσεις αυτές ανασκάψαμε δύο σπήλαια και τέσσερις υπαίθριες
θέσεις, που φώτισαν την προϊστορία του Νοτιοανατολικού Αιγαίου.
Από το 1991, που ξεκίνησα την υπηρεσία μου στην Εφορεία Σπηλαιολογίας, προγραμμάτισα μία σειρά από έρευνες σε σπήλαια. Έτσι άρχισε η ανασκαφή στα Γιούρα, στο σπήλαιο Λιμνών στα Καλάβρυτα και η ανακάλυψη προϊστορικών σπηλαίων στην Μάνη.
Στα Καστριά των Καλαβρύτων διενεργήσαμε έρευνες στο γνωστό σπήλαιο των Λιμνών. Είναι ένα σπήλαιο αξιοποιημένο από τον ΕΟΤ. Σ' αυτό δουλέψαμε τρείς ανασκαφικές περιόδους και βρήκαμε κατοίκηση της νεώτερης νεολιθικής εποχής περίπου 6500 με 4500 π.Χ. Είναι μία ορεινή θέση, στην οποία φαίνεται ότι κατοικούσαν κτηνοτρόφοι της εποχής. Τα ευρήματα δεν ήταν πολλά, αλλά είχε ενδιαφέρουσα στρωματογραφία. Η ανασκαφή αυτή δημοσιεύτηκε πρόσφατα σε έναν τόμο.
Τα τελευταία 3 χρόνια διενεργούμε μία ανασκαφή στο σπήλαιο Σαρακηνού του Ακραιφνίου Βοιωτίας. Πρόκειται για το μεγαλύτερο σπήλαιο στην πεδιάδα της Κωπαΐδας. Σ' αυτό εντοπίσαμε ευρήματα που ξεκινούν από την Ανώτερη Παλαιολιθική και φθάνουν μέχρι την μέση Χαλκοκρατία, δηλαδή μέχρι το 1600 π.Χ., την εποχή που υπολογίζεται ότι αποξηράνθηκε η λίμνη Κωπαΐδα.
*********************************************************************
Ο ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΟΣ ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΔΙΣΠΗΛΙΟΥ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
Ο προϊστορικός οικισμός του Δισπηλιού βρίσκεται στη θέση Nησί, στη νότια όχθη της λίμνης της Kαστοριάς.
Eντοπίστηκε το 1932, όταν η στάθμη της λίμνης κατέβηκε, και στο σημείο που χώριζε το Nησί από την όχθη της λίμνης φάνηκαν υπολείμματα ξύλινων πασσάλων.
Oι συστηματικές ανασκαφές (1992 και εξής) αποκαλύπτουν τα λείψανα ενός εκτεταμένου λιμναίου οικισμού της Νεότερης Νεολιθικής, από τους σημαντικότερους και παλαιότερους του είδους στην Eυρώπη.
Mοναδικές πολιτιστικές πτυχές της κοινότητας του Δισπηλιού αποκαλύπτουν μια ξύλινη πινακίδα με εγχάρακτα γραμμικά στοιχεία, καθώς καί μία φλογέρα από οστό
H πινακίδα αυτή χρονολογείται με βεβαιότητα στο 5260 π.Χ. και δεν αποκλείεται να αποτελεί μια πρώιμη μορφή γραπτού λόγου, όπως εικάζεται και για παρόμοια σύμβολα χαραγμένα σε πηλό, που βρίσκονται σε οικισμούς της νότιας Βαλκανική (πολιτισμός Vinca).
η επιγραφή του Δισπηλιού
Στη διάρκεια των ανασκαφών του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στο Δισπηλιό έχουν ανασυρθεί από τον βυθό χιλιάδες ευρήματα, ανάμεσα στα οποία και ορισμένα μοναδικά δείγματα που φωτίζουν τις δραστηριότητες του νεολιθικού ανθρώπου και του πολιτισμού του.
Από τον δεύτερο κιόλας χρόνο της συστηματικής ανασκαφής, το 1993, βρέθηκε στον βυθό της λίμνης μια ξύλινη πινακίδα με σκαλισμένα επάνω της "σήματα", η οποία χρονολογήθηκε με τη μέθοδο C14 στα 5260 π.Χ.
- Είναι μια πρώτη μορφή γραφής που προηγήθηκε της γραμμικής Α, η οποία επίσης ακόμη δεν έχει αποκωδικοποιηθεί;
"Το μόνο που μπορούμε να πούμε είναι ότι εδώ έχουμε μια προσπάθεια επικοινωνίας του νεολιθικού ανθρώπου που ελπίζουμε κάποτε να μπορέσουμε να ερμηνεύσουμε" λέει ο καθηγητής Χουρμουζιάδης, χωρίς να κρύβει τις επιφυλάξεις του, καθώς "για να αποκρυπτογραφήσει κανείς ένα κείμενο πρέπει δίπλα στα "σήματα" ή στα ιδεογράμματα να υπάρχει και κάτι το οποίο να του είναι ήδη γνωστό, όπως συνέβη με τον Σαμπολιόν και τη Ροζέτα, όπου επάνω στην πέτρα ήταν χαραγμένα σε αντιστοιχία τρία κείμενα: το ιερογλυφικό, το ελληνιστικό και το δημοτικό.
Στην έφυδρη όμως πινακίδα του Δισπηλιού, στην πινακίδα δηλαδή που παρέμεινε στον βυθό της λίμνης 7.500 χρόνια, δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα" λέει.
Ανάλογα χαράγματα με αυτά της ξύλινης πινακίδας έχουν βρεθεί και σε μικρές κεραμικές πινακίδες που επίσης κρατούν, τουλάχιστον προς το παρόν, καλά φυλαγμένο το μυστικό τους.
Από οτι φαίνεται το ξύλο τής επιγραφής αποτελούσε τμήμα ξύλινης βάρκας, καί κατά πάσα πιθανότητα η επιγραφή ήταν ένα είδος "ευχής" γιά να είναι καλοτάξιδο το σκάφος"
Η επιγραφή από τήν νήσο Γιούρα Αλοννήσου
Το σπήλαιο του Κύκλωπα βρίσκεται στο νότιο τμήμα του βραχώδους και αφιλόξενου νησιού Γιούρα.
Tα Γιούρα ανήκουν στο νησιωτικό σύμπλεγμα των βόρειων Σποράδων και απέχουν περίπου 20 μίλια από την Αλόννησο.
Σήμερα, βρίσκεται, σε υψόμετρο 150 μέτρων από την επιφάνεια της θάλασσας, και είναι, με διαστάσεις θαλάμου 60Χ50 και ύψος 15 μέτρα, το μεγαλύτερο των βόρειων Σποράδων.
Η συστηματική ανασκαφική έρευνα στο εσωτερικό του (1992-95) τεκμηριώνει αδιάκοπη ανθρώπινη δραστηριότητα από τη Μεσολιθική εποχή (10.000-6.800 π.X.) στην Προκεραμική Νεολιθική (6800-6500 π.X.), μέχρι τη Νεότερη Νεολιθική περίοδο ΙΙ και τις αρχές της Τελικής Νεολιθικής (4600/4500-3300/3200 π.Χ.).
Η χρήση του σπηλαίου συνεχίστηκε και κατά τους ιστορικούς χρόνους (Κλασική-Ρωμαϊκή περίοδος).
[από το 'Ιδρυμα Μείζονος Πολιτισμού]