Ο Ιησούς ή ο Ζακ ντε Μολέ

στο σάβανο του Τορίνο;

 

Το διάσημο "Σάβανο του Τορίνο", το ύφασμα που εικάζεται ότι είχε καλύψει το σώμα του Ιησού μετά την Αποκαθήλωση, γίνεται ξανά διάσημο με την εμφάνιση άλλης μιας θεωρίας για τη χρήση του. Μόνο που αυτή η νέα θεωρία υποστηρίζει ότι αυτός που τυλίχθηκε με το σάβανο δεν ήταν ο Ιησούς, αλλά ο Ζακ ντε Μολέ, ο τελευταίος Μεγάλος Δάσκαλος του Τάγματος των Ναϊτών Ιπποτών.

Ήδη εδώ και μία δεκαετία περίπου, η μέθοδος χρονολόγησης του άνθρακα 14, αποκάλυψε ότι το ύφασμα ανήκει στην εποχή του Μεσαίωνα, κι έτσι η σκέψη ότι χρησιμοποιήθηκε στην Αποκαθήλωση άρχισε να απομακρύνεται. Τώρα όμως ο Robert Lomas απ' το Πανεπιστήμιο του Μπράντφορντ και ο συνεργάτης του Christopher Knight, υποστηρίζουν ότι το σώμα που φιλοξενήθηκε στο σάβανο ήταν του Ζακ ντε Μολέ του οποίου οι οπαδοί, μετά τις διώξεις απ' τον Φίλιππο τον Ωραίο της Γαλλίας και την Καθολική Εκκλησία, βρήκαν καταφύγιο απ' τον Robert the Bruce και βοήθησαν τη Σκωτία στον αγώνα που έκανε για ανεξαρτησία απ' την Αγγλία κατά τον 14ο αιώνα. Πρόσφατα αρχαιολογικά ευρήματα στη Σκωτία, αλλά και αναφορές από παραδόσεις, έρχονται να ενισχύσουν την άποψη ότι οι Ναΐτες που σώθηκαν απ' τους διωγμούς στην ηπειρωτική Ευρώπη, έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στον αγώνα των Σκωτσέζων.

Ο Lomas υποστηρίζει ότι, μόνο το σώμα ενός ζωντανού ανθρώπου θα μπορούσε να παράγει τα αποτυπώματα πάνω στο ύφασμα σαν αποτέλεσμα του φαινομένου Volckringer κατά το οποίο η ζέστη, ο ιδρώτας και διάφορα οξέα του σώματος μπορούν να δράσουν με τέτοιο τρόπο ώστε να καψαλίσουν τοπικά το ύφασμα. Μάλιστα το σώμα πρέπει να βρίσκεται σε ακραίες συνθήκες (π.χ. να έχει βασανιστεί) επειδή η διαδικασία αυτή απαιτεί την απελευθέρωση ποσότητας γαλακτικού οξέος απ' τους μυϊκούς ιστούς.

Βέβαια, έχουν παράλληλα αναπτυχθεί πολλές άλλες θεωρίες για το σάβανο με σκοπό να αποδείξουν ότι πράγματι ανήκει στον Ιησού, άλλες θεωρώντας τον νεκρό τη στιγμή της Αποκαθήλωσης και άλλες θέλοντάς τον ζωντανό. Μάλιστα μια θεωρία λέει ότι, στον Ιησού δόθηκε ένα ειδικό φίλτρο (μαζί με το κρασί και το ξύδι) που καθυστερούσε τον μεταβολισμό και τον έκανε να φαίνεται νεκρός, ενώ δεν ήταν στην πραγματικότητα. Η ίδια θεωρία προσθέτει ότι η πληγή στο πλευρό του Ιησού δεν έγινε για να τον βασανίσει ή να τον αποτελειώσει, αλλά για να του παρατείνει τη ζωή ανακουφίζοντάς τον από την πίεση των σωματικών υγρών μιας και ο θάνατος στον σταυρό προέρχονταν από ασφυξία (οι πνεύμονες δεν μπορούσαν να διογκωθούν μετά από κάποια στιγμή).

Άλλοι πάλι προσπαθούν να διαψεύσουν τη χρονολόγηση του άνθρακα 14 που τοποθετεί την ηλικία του σάβανου στο Μεσαίωνα. Ο Δρ. Leoncio Gardez-Valdez του Πανεπιστημίου του Τέξας υποστηρίζει ότι τα δείγματα απ' το σάβανο που πάρθηκαν για χρονολόγηση, μολύνθηκαν από ένα μικρόβιο, το οποίο δημιούργησε ένα είδος βιοπλαστικής επένδυσης στις ίνες του υφάσματος με αποτέλεσμα την παραποίηση των αποτελεσμάτων. Επιπλέον οι ίνες του υφάσματος προέρχονται από ένα είδος βαμβακιού με προέλευση την Μέση Ανατολή.

Αλλά οι Lomas και Knight θεωρούν απίθανο τρία διαφορετικά εργαστήρια χρονολόγησης με τη μέθοδο του άνθρακα 14 να έχουν κάνει λάθος και έχουν σαν μάρτυρα τον καθηγητή Harry Grove ειδικό πάνω στη μέθοδο, ο οποίος τονίζει ότι μέγιστη απόκλιση που μπορεί να προκαλέσει η παρουσία του μικροβίου είναι γύρω στα 100 χρόνια.

Για του λόγου το αληθές, ο Lomas χρησιμοποίησε άλλη μία μέθοδο χρονολόγησης: την δεντροχρονολόγηση, η οποία βασίζεται στη δομή των "δακτυλιδιών" του κορμού ενός δέντρου. Υπολογίζονταν έτσι τους ρυθμούς ανάπτυξης των μικροβίων του υφάσματος, τοποθετεί την ηλικία του λινού μεταξύ 1013 και 1143 μ.Χ.

Την ιστορική πλευρά της θεωρίας ανέλαβε ο Knight, ο οποίος τονίζει ότι στις μυητικές τελετές των Ναϊτών περιλαμβάνονταν και αυτές του συμβολικού θανάτου και της Ανάστασης. Για το λόγο αυτό, οι ιερείς τους κουβαλούσαν συχνά μαζί τους τα προσωπικά τους σάβανα.

Όταν κατηγορήθηκαν απ' τον Πάπα Κλημέντιο Ε΄ σαν αιρετικοί, πολλοί Ναΐτες βασανίστηκαν απ' την Ιερά Εξέταση. Ο ίδιος ο ντε Μολέ είχε βασανιστεί (υπάρχουν εικασίες ακόμα και για τη σταύρωσή του) και πιθανόν - σαν ολοκλήρωση του εξευτελισμού του - οι βασανιστές του να τον τύλιξαν με το ίδιο του το τελετουργικό σάβανο.

Τα γεγονότα φαίνονται να ταιριάζουν, μιας και το σάβανο έκανε την πρώτη του δημόσια εμφάνιση το 1357 στην γαλλική πόλη Lirey, όπου το παρουσίάσε η χήρα του Geoffrey de Charnay, του οποίου ο θείος υπήρξε Ναΐτης που είχε καεί στην πυρά μαζί με τον Ζακ ντε Μολέ το 1314.

http://www.thescotsman.co.uk/s2.cfm?id=338412002


Προσθέστε: Σχόλια - Παρατηρήσεις - Δικές σας απόψεις,

στην διεύθυνση arthra@esoterica.gr

 

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ