ΣΑΤΑΝΑΣ:
(αλλιώς: Ο Διάβολος, Βελζεβούλ, Λούσιφερ, Μεφιστοφελής, Πρίγκιπας του Σκότους, Καταραμένος Όφις, Δόλιο Πνεύμα, Σατανική Δύναμη, Κύριος της Απάτης, κ.λπ.)
Α΄ Μέρος

 

 

www.religioustolerance.org

Μέρος 1ο:

Πρόλογος. Αποσπάσματα απ' τη Βίβλο. Σύγχρονες δοξασίες.

Πρόλογος για τον Σατανά

Δεν υπάρχει ομοφωνία στη Βόρεια Αμερική για τη φύση του Σατανά - αν είναι:
· μια ζωντανή προσωπικότητα, ή
· απλά μια έννοια ή αρχή του κακού.

Οι άνθρωποι διατηρούν πολύ διαφορετικές πεποιθήσεις για το διάβολο:


· Οι πιο συντηρητικές Χριστιανικές εκκλησίες διδάσκουν πεποιθήσεις που ριζώνουν στον 1ο αιώνα μ.Χ. - ότι ο Σατανάς είναι ένας πολύ κακός, πεσμένος άγγελος που είναι ολοκληρωτικά αφοσιωμένος στην καταστροφή της ζωής του καθενός. Είναι ένα υπερφυσικό ον το οποίο "περιτριγυρίζει, ψάχνοντας ποιον θα καταβροχθίσει", και βοηθιέται από αναρίθμητους δαίμονες. Αυτός και οι δαίμονές του είναι όλοι διεισδυτικοί. Εμπλέκονται σε παγκόσμιο "πνευματικό πόλεμο" και είναι μια συνεχή απειλή για όλους. Μπορούν να κατοικήσουν μέσα στους ανθρώπους, σαν μια δαιμονική κατάληψη.


· Οι προοδευτικές Χριστιανικές εκκλησίες τείνουν να θεωρούν το Σατανά σαν την αρχή ή την ιδέα του κακού, δίχως φυσική ύπαρξη ή προσωπικότητα. Παραδέχονται ότι ο Ιησούς και οι μαθητές του πίστευαν στην παρουσία μια ζωντανής οντότητας που ονομάζονταν Σατανάς. Καταλαβαίνουν ότι οι συγγραφείς ων Ευαγγελίων έγραψαν για εξορκισμούς που απομάκρυναν τους δαίμονες που βρίσκονταν μέσα σε ανθρώπους. Αλλά αποδίδουν αυτές τις πίστεις στο προ-επιστημονικό επίπεδο γνώσης της εποχής.


· Οι αρχαιολόγοι, οι ανθρωπολόγοι και άλλοι ερευνητές έχουν ανιχνεύσει την ανάπτυξη της έννοιας του Σατανά απ' την αρχή της στη Ζωροαστρική θρησκεία, μέσω της Βαβυλωνιακής Αυτοκρατορίας, στον αρχαίο Ιουδαϊσμό και τελικά στον Χριστιανισμό.


· Οι περισσότεροι σύγχρονοι Σατανιστές ανήκουν σε θρησκευτικές ομάδες όπως η "Εκκλησία του Σατανά" ή ο "Ναός του Σετ". Οι περισσότεροι απ' τους προηγούμενους είναι αγνωστικιστές

· δεν πιστεύουν στο Σατανά σαν ζωντανή οντότητα ή σαν Θεό

· βλέπουν τον Σατανά σαν μια βασική δύναμη ή αρχή της φύσης. Μέλη του "Ναού του Σετ" αναγνωρίζουν τον αρχαίο Αιγυπτιακό θεό Σετ σαν θεότητα.

Οι αντιλήψεις και των δύο αυτών ομάδων για το Σατανά, λίγη σχέση έχουν με τις Χριστιανικές πίστεις

 

Βιβλικά αποσπάσματα σχετικά με τον Σατανά

Υπάρχουν πολλά αποσπάσματα στη Βίβλο που συχνά συνδέονται με τον Σατανά. Μερικά παραδείγματα είναι:
· Ο όφις που έβαλε σε πειρασμό την Εύα στον Κήπο της Εδέμ (Γένεσις 3:4 και Γένεσις 3:14)
· Ο Σατανάς (Χρονικά Α΄ 21:1)
· Ο εχθρός που παίζει τον ρόλο του κατήγορου σε ένα ουράνιο δικαστήριο με τον Θεό και τους αγγέλους (Ιώβ 1:6 και Ζαχαρίας 3:1-2 και Πέτρος 5:8)
· Σαν ο διάβολος (η ελληνική λέξη "διάβολος" σημαίνει "αυτός που συκοφαντεί"), αυτός που έβαλε σε πειρασμό τον Ιησού (Ματθαίος 4:1-3, Λουκάς 4:2)
· Ο Πρίγκιπας των δαιμόνων, ο Βελζεβούλ (Ματθαίος 12:24, Λουκάς 11:15)
· Το Ακάθαρτο Πνεύμα (Ματθαίος 12:43)
· Ο Πονηρός (Ματθαίος 13:19 και 1 Ιωάννης 2:13)
· Ο δημιουργός όλων των κακών (Λουκάς 10:19)
· Ο δολοφόνος και ο πατέρας των ψεμάτων (Ιωάννης 8:44)
· Ο πρίγκιπας αυτού του κόσμου (Ιωάννης 12:31 & 14:30 και 16:11)
· Ο δαίμονας ικανός να εισέλθει σε ανθρώπινο σώμα (Ιωάννης 13:27)
· Ο θεός αυτού του κόσμου (Προς Κορινθίους Β΄ 4:4)
· Ο Βελίαλ (Προς Κορινθίους Β΄ 6:15)
· Ο πρίγκιπας των δυνάμεων του αέρα, το πνεύμα που τώρα ενεργεί μεταξύ των γιων της ανυπακοής (Προς Εφεσίους 2:2)
· Εξουσία του Σκότους (Προς Κολοσσαείς 1:13)
· Ένας εχθρός, σαν βρυχώμενο λιοντάρι που περιπλανιέται αναζητώντας κάποιον να καταβροχθίσει (Πέτρος Α΄ 5:8)
· Ο ’γγελος της αβύσσου, ο ονομαζόμενος Αβαδδών στα Εβραϊκά, Απολλύων στα Ελληνικά (Αποκάλυψη 9:11)
· Ένας μεγάλος κόκκινος δράκος (Αποκάλυψη 12:3 & 12:9 & 20:2)
· Ο κατήγορος των αδελφών μας που κατηγορεί τους Χριστιανούς ενώπιον του Θεού μέρα και νύχτα (Αποκάλυψη 12:10)
· Ο δράκος, το παλιό ερπετό (Αποκάλυψη 20:2)


Επιπλέον, υπάρχουν τρία αποσπάσματα που θεωρούνται από μερικούς Χριστιανούς σαν περιγραφές του Σατανά. Παρατίθονται συχνά απομονωμένα σαν αναφορές στο διάβολο:


· Το Βασιλείς Β΄ 1:2-4 περιέχει μια αναφορά στον Baal-zebub. Αυτό το απόσπασμα περιγράφει, πώς ο βασιλιάς Ahaziah της Σαμάρια έπεσε θύμα ατυχήματος. Έπεσε μέσα από ένα δικτυωτό παράθυρο στο δωμάτιο της οροφής και τραυματίστηκε. Αποφάσισε να στείλει αγγελιοφόρους στην Ekron, μια κοντινή Φοινικική πόλη, για να ρωτήσει το θεό τους τον Baal-zebub αν θα ανάρρωνε απ' το ατύχημα. Ο Baal ήταν ο κύριος θεός των Φοινίκων· το όνομά του ίσως να σήμαινε "Κύριος του Ουράνιου Οίκου". Οι αρχαίοι Ισραηλίτες πρόσθεσαν στο όνομα του Baal το "zebul" που σημαίνει "κοπριά"· αυτό έφτιαχνε τον προσβλητικό όρο "Baal-zebul" που αργότερα παραποιήθηκε σε "Baal-zebub". Ο "Baal-zebub" ήταν απλά ένας θρησκευτικά μισαλλόδοξος, υβριστικός όρος για τον "Baal", την κύρια θεότητα της γειτονικής φυλής. Το όνομα δεν είχε σχέση με τον Σατανά. (Οι συντηρητικοί Χριστιανοί θα διαφωνούσαν με αυτή την εκτίμηση. Για πολλούς από αυτούς, όλοι οι θεοί και θεές εκτός του Ιεχωβά είναι στην πραγματικότητα δαίμονες.) Την εποχή της κυριαρχίας του Ιησού, το σχετικό όνομα "Beelzebul" έγινε προφανώς ένα παρατσούκλι για τον Σατανά. Έτσι παραμένει και σήμερα.


· Το Ησαΐας 14:12-24 ερμηνεύεται από κάποιους σαν αναφορά στο Σατανά με το όνομα "helel" στα εβραϊκά. Συχνά μεταφράζεται σαν "Lucifer" ή "Πρωινό Αστέρι". Το απόσπασμα αυτό περιγράφει πώς αυτός έπεσε απ' τον ουρανό, ρίχτηκε στη γη, εξέφρασε την επιθυμία να καθίσει "στα όρη όπου συναθροίζονται οι Θεοί", θέλησε να γίνει όπως ο Θεός και επιτέθηκε σε πολλές πόλεις, αφήνοντας τις ερειπωμένες. Με πρώτη ματιά, αυτή μοιάζει με μια περιγραφή κάποιας δραστηριότητας του Σατανά. Εντούτοις, το εδάφιο 4 δηλώνει ξεκάθαρα ότι το απόσπασμα αναφέρεται στον βασιλιά της Βαβυλώνας, όχι στον Σατανά. Ο Ησαΐας απλά έδειχνε "σαρκαστική περιφρόνηση στον υπερήφανο Βαβυλώνιο μονάρχη που είχε πρόσφατα πέσει, εξαφανιζόμενος όπως (το πρωινό αστέρι) η Αφροδίτη απ' τον ουρανό της ημέρας."5"


· Το Εζεκιήλ 28:13-17 είναι παρόμοιο. Περιγράφει ένα άτομο γεμάτο σοφία και άψογο σε ομορφιά, να κατοικεί σε έναν Κήπο της Εδέμ. Αλλά "αδικία ήρθε στο φως" για εκείνον, και "ανομία γέμισε την καρδιά του". Ο Θεός τον εκσφενδόνισε στο έδαφος. Πάλι μοιάζει λίγο με τον Σατανά. Αλλά το εδάφιο 11 συνδέει το απόσπασμα με τον βασιλιά της Τύρου. Σημειώστε ότι το εδάφιο 19 περιγράφει, πώς ο Θεός σκότωσε τον βασιλιά και τον έκανε στάχτες ώστε αυτός "να μην υπάρξει ξανά". Ο Σατανάς καταγράφεται σε ακόλουθες παραγράφους της Βίβλου σαν πάρα πολύ ζωντανός και αντιδραστικός.

 

Χαρακτηριστικά του Σατανά


Χαρακτηριστικά των δυνάμεων, της δράσης και της προσωπικότητας του Σατανά είναι διάσπαρτα στη Βίβλο:

· Είναι πλάσμα της Δημιουργίας, ένας πρώην άγγελος και έτσι κατώτερος του Θεού. Μεταξύ άλλων περιορισμών, μπορεί μόνο να βρίσκεται σε ένα μέρος κάθε στιγμή. Έχει όρια στη γνώση και τη δύναμή του.

· Ο Σατανάς δεν μπορεί να εκτελέσει δράσεις εκτός αν τις εγκρίνει ο Θεός (Ιώβ 1:6 - 2:10)

· Είναι απατεώνας και αναξιόπιστη πηγή πληροφοριών. Στο Κατά Ιωάννη 8:44, αποκαλείται ψεύτης, ο πατέρας του ψεύδους

· Είναι ο κυβερνήτης τη γης (Ιωάννης 12:31, Προς Εφεσίους 6:12 και Προς Κορινθίους Β΄ 4:4)

· Ηγείται ενός προσωπικού στρατού δαιμόνων (Ματθαίος 12:24)

· Μπορεί να λάβει μορφή πνεύματος, να κατοικήσει μέσα σε ένα άτομο και να επηρεάσει τη σκέψης και τη συμπεριφορά του.

· Το Προς Εφεσίους 2:2 τον περιγράφει σαν πνεύμα που εργάζεται ανάμεσα στα "παιδιά της απείθειας".

· Το κατά Ιωάννη 13:2 περιγράφει, πώς ο Σατανάς "έβαλε" στο μυαλό του Ιούδα του Ισκαριώτη την απόφαση να προδώσει τον Ιησού.

· Στις Πράξεις 5:3 περιγράφει πώς ο Σατανάς κατέλαβε την καρδιά του Ανανία με την απόφαση να πει ψέματα στο ’γιο Πνεύμα για τις εισπράξεις ενός κτήματος.

· Η ύπαρξή του θέτει τους ανθρώπους σε εξαιρετικό κίνδυνο. Το Πέτρος Α΄ 5:8 τον περιγράφει σαν μια επικίνδυνη οντότητα, ένα λιοντάρι που βρυχάται, βρυχάται πάνω σ' όλη τη γη "ψάχνοντας κάποιον να καταβροχθίσει".

Ο Σατανάς παρουσιάζεται να έχει ένα προσωπικό στρατό δαιμόνων (από το "δαίμων" που σημαίνει "νοήμων" στα ελληνικά) για να τον βοηθούν.

 

Λαϊκές πίστεις


Το 1995, γύρω στο 58% των ενήλικων Αμερικανών πίστευε ότι ο Σατανάς είναι "μια μη ζωντανή οντότητα αλλά ένα σύμβολο του κακού."1"

Πιο λεπτομερή δεδομένα, συλλεγμένα το 1991, παρατίθενται πιο κάτω.2 Μόνο μεταξύ των εξαρχής γεννημένων Χριστιανών δέχονταν η πλειοψηφία τον Σατανά σαν ζωντανή οντότητα. Ένα μεγάλο ποσοστό Χριστιανών αγνόησε τις διδασκαλίες των εκκλησιών του:

Πιστεύουμε ότι, μόνο οι Ιρλανδοί πιστεύουν σε ένα ζωντανό Σατανά σε επίπεδα που πλησιάζουν των Αμερικανών. Η πίστη στο Σατανά είναι πολύ πιο χαμηλή σε άλλες Χριστιανικές χώρες. Δεν μπορέσαμε να εκθέσουμε ακριβή παγκόσμια στοιχεία σε αυτή την εργασία.

Το περιοδικό "Time" παρουσίασε, στις 27 Δεκεμβρίου 1993, μια ιστορία αγγέλων. Μια σφυγμομέτρηση της κοινής γνώμης αποκάλυψε ότι:

· Το 69% πιστεύει στην ύπαρξη των αγγέλων

· Το 55% πιστεύει ότι οι άγγελοι είναι "υψηλά πνευματικά όντα δημιουργημένα απ' τον Θεό με ιδιαίτερες δυνάμεις ώστε να δρουν σαν αντιπρόσωποί του στη γη"

· Το 49% πιστεύει στην ύπαρξη των πεσμένων "αγγέλων ή διαβόλων". Ίσως να αναφέρονται σε δαίμονες.

· Το 46% πιστεύει ότι έχει ένα προσωπικό φύλακα - άγγελο."4"

Ένας αριθμός πεποιθήσεων για τον Σατανά είναι επικρατούσες στη λαϊκή κουλτούρα και ενισχυμένες από ταινίες, παιδικά βιβλία, τα ΜΜΕ κ.λπ. Υπάρχει ελάχιστη ή καθόλου Βιβλική θεμελίωση για τις πεποιθήσεις αυτές. Είναι κυρίως απομεινάρια δεισιδαιμονιών απ' το Μεσαίωνα και την Αναγέννηση:

· Ο Σατανάς είναι ένας μάλλον κωμικός χαρακτήρας με ουρά, ντυμένος στα κόκκινα, με μυρωδιά θειαφιού, που κρατάει ένα δίκρανο.

· Η κύρια ασχολία του φαίνεται να είναι να διατρέχει τη γη, προσπαθώντας να πείσει άτομα να υπογράψουν ένα συμβόλαιο που του πουλάει την ψυχή τους με αντάλλαγμα εξαιρετικές δυνάμεις ή υγεία.

· Ο Σατανάς δεν φαίνεται να είναι ιδιαίτερα έξυπνος, επειδή ξεγελιέται εύκολα απ' τους ανθρώπους.

· Είναι ένας είδος φύλακα που έχει εκτελεστικά καθήκοντα στην Κόλαση, εκεί που πάνε μερικοί άνθρωποι μετά το θάνατο για να βασανιστούν για την αιωνιότητα. (Το Αποκάλυψη 20:10 το αντικρούει. Αναφέρει ότι ο ίδιος ο Σατανάς θα κρατηθεί δέσμιος στην Κόλαση. Θα ριχθεί σε μια "λίμνη από φωτιά και θειάφι" όπου θα "βασανιστεί μέρα και νύχτα εις τους αιώνες των αιώνων").

 

Προοδευτικές Χριστιανικές πίστεις


Σύμφωνα με μια πηγή των Βαπτιστών: "Οι προοδευτικοί της θρησκείας δεν πιστεύουν σε μια κατά γράμμα πραγματικότητα και σε μια πραγματική προσωπικότητα του Σατανά … Ο διάβολος ή Σατανάς δεν είναι καθόλου πραγματικό πρόσωπο, αλλά μόνο μια απρόσωπη επιβλαβή δύναμη που είναι παρών και δρα στον κόσμο".6"

Η ίδια πηγή εκτιμά ότι το 75% των Αμερικανών κληρικών διατηρούν αυτή την πεποίθηση.

Πολλές προοδευτικές θρησκευτικές ομάδες πιστών πιστεύουν ότι, ο Σατανάς και οι δαίμονες δεν υπάρχουν σαν ζωντανές οντότητες. Ο Ιησούς, οι μαθητές του και γενικά το κοινό στη διάρκεια της κυριαρχίας του Χριστού, πίστευαν ξεκάθαρα στο Σατανά και στους στρατούς του από δαίμονες. Παρ' όλα αυτά ζούσαν σε μια προ - επιστημονική εποχή. Οι άνθρωποι στην Παλαιστίνη του 1ου αιώνα χρησιμοποίησαν την ιδέα της δαιμονικής κατοχής για να εξηγήσουν τις ψυχικές ασθένειες, τον κακό καιρό, την αστραπή, τον κεραυνό, τα ατυχήματα, τα όνειρα αποπλάνησης τη νύχτα κ.λπ. Αυτές οι πεποιθήσεις συνεχίστηκαν κατά τον Μεσαίωνα και την Αναγέννηση. Παρ' όλα αυτά, οι ιατρικές, ψυχικές και φυσικές επιστήμες παρείχαν καλύτερες και απλούστερες εξηγήσεις για φαινόμενα που κάποτε πιστευόταν ότι προκαλούνταν από δαίμονες. Σήμερα, εξαιρουμένων των Φονταμενταλιστών και άλλων Ευαγγελικών Χριστιανών, πολύ λίγοι επαγγελματίες της ψυχικής υγείας αποδίδουν τις ψυχικές ασθένειες σε εισελθόντες δαίμονες.

Οι περισσότεροι θα θεωρούσαν τις έννοιες του Σατανά, των δαιμόνων, της πνευματικής σύγκρουσης , της δαιμονικής κατοχής κ.λπ., σαν αποκομμένες απ' την πραγματικότητα, μια πίστη που ξέμεινε από μια προ - επιστημονική εποχή. Η προοδευτική θέση μπορεί να συνοψιστεί με ένα απόσπασμα απ' τα γραπτά του G. Messandι:

"Ζούμε κάτω απ' το σημάδι μιας ανύπαρκτης θεότητας που σχεδιάστηκε άτεχνα πριν από 26 αιώνες, από Ιρανούς ιερείς που διψούσαν για δύναμη. Ζούμε κάτω απ' το σημάδι του Σατανά. Αυτό είναι το πεπρωμένο μας; Θα αφήσουμε ένα φανταστικό τέρας να μας καταβροχθίζει για πάντα;"11

 

Συντηρητικές Χριστιανικές πίστεις


Τα περισσότερα συντηρητικά δόγματα διδάσκουν ότι η Παλιά και η Καινή Διαθήκη είναι αλάνθαστες. Δηλαδή, οι Γραφές γράφτηκαν από άτομα που εμπνεύστηκαν από το Θεό. Θεωρούν ότι τη Βίβλος είναι απαλλαγμένη από λάθη, όπως γράφηκε αρχικά. Αφού πιστεύουν ότι η Βίβλος δεν έχει λάθη, αναγκάζονται να συμπεράνουν απ' τις πολλές αναφορές στο Σατανά, ότι πρέπει να υπάρχει. Αν αρνηθούν την ύπαρξη του Σατανά και των δαιμόνων του σαν πραγματικές, ζωντανές οντότητες, τότε πρέπει να αρνηθούν το αλάθητο της Βίβλου. Η τελευταία είναι μια τόσο θεμελιώδη πίστη, που δεν μπορεί να εγκαταλειφθεί.

Οι συντηρητικές Χριστιανικές πεποιθήσεις εμφανίζονται να υπερισχύουν στο Internet. Μια φράση αναζήτησης "exist satan" στη μηχανή αναζήτησης Altavista, έδειξε ότι και τα 12 πρώτα άρθρα γράφτηκαν από συντηρητική Χριστιανική προοπτική. Σύμφωνα με την ίδια Βαπτιστική πηγή που αναφέρθηκε πιο πάνω: "Κάθε σύστημα θρησκευτικής πίστης που αρνείται την κατά γράμμα πραγματικότητα και την πραγματικότητα της προσωπικότητας του Σατανά είναι ριζικά αντιχριστιανικό και ενάντια στη Βίβλο στη φύση του και καθαρά κάτω από απ' την εξουσία του διαβόλου τον οποίο αρνείται."6 Πολλοί Φονταμενταλιστές και άλλα Ευαγγελικά δόγματα διδάσκουν ότι ο Σατανάς:

· Είναι μια πραγματική, ζωντανή οντότητα.

· Περιγράφεται σε πολλά σημεία στη Βίβλο, απ' τη Γένεση ως την Αποκάλυψη, με τις ίδιες δυνάμεις, ικανότητες και προσωπικότητα απ' άκρο σε άκρο.

· Ήταν κάποτε αρχάγγελος

· Ήταν "ο Λούσιφερ, το πρώτο και πιο ένδοξο δημιούργημα του Θεού."7

· Σχεδίασε μια εξέγερση στον Παράδεισο με τη βοήθεια μερικών αποστατών αγγέλων.

· Είναι τώρα εξορισμένος απ' τον Παράδεισο μαζί με τους οπαδούς του.

· Βρυχάται σ' όλη τη γη κάνοντας το κακό.

· Υποστηρίζεται από αναρίθμητους δαίμονες. Αν και η προέλευση αυτών των δαιμόνων δεν καθορίζεται ξεκάθαρα στη Βίβλο, οι περισσότεροι συντηρητικοί Χριστιανοί πιστεύουν ότι οι δαίμονες είναι οι πεσμένοι άγγελοι που εξορίστηκαν απ' τον Παράδεισο με τον Σατανά.

· Είναι είτε ο αρχηγός ή η βασική επιρροή σε όλες τις μη Ιουδαϊκο - Χριστιανικές θρησκείες. Ένας Φονταμενταλιστής συγγραφέας πιστεύει ότι "Οι μεγάλες εθνικές θρησκείες της Ινδίας, της Κίνας και της Ιαπωνίας, είναι κατά κύριο λόγο δαιμονικές, όπως και οι ανιμιστικές θρησκείες της Αφρικής, της Νότιας Αμερικής και μερικών νησιών."7.

Κάποιοι βλέπουν τον Βουδισμό, τον Ινδουισμό, τη θρησκεία των Σιχ, την θρησκευτικότητα των ιθαγενών της Αμερικής, κ.λπ. σαν μορφές Σατανισμού. Οι θεοί και θεές των άλλων θρησκειών θεωρούνται συχνά σαν δαίμονες υπό τον έλεγχο του Σατανά.

Η Χριστιανική αδελφότητα Harvest Ministries έχει ένα εξαίσιο, καθαρά γραμμένο δοκίμιο για το Σατανά, όπως θεωρείται από την Ευαγγελική Χριστιανική προοπτική.10
Η

συντηρητική Χριστιανική θέση παρουσιάζεται καλά με ένα απόσπασμα από τα γραπτά των Richard Lee και Ed. Hindson:12

Οι σημερινοί άνθρωποι πειραματίζονται με την αστρολογία, τους πίνακες Ouiji, τη μαντική, το channeling, τις κάρτες Ταρώ, τους μάντεις, τα μέντιουμ, τα κρύσταλλα και τους σαμάνους. Η ανθρωπότητα έχει φτάσει στην τελική έκβαση της δυσπιστίας στον Θεό και έχει στρέψει την πίστη στο ακριβώς αντίθετο! Ο Σατανάς έχει πείσει έξυπνα τον μοντέρνο νου ότι, δεν πρέπει να παίρνεται στα σοβαρά, έως ότου όλες οι άλλες πνευματικές επιλογές έχουν εξαντληθεί. Μετά, όταν άδειες ψυχές στρέφονται σ' αυτόν με απελπισία, μπορεί να τις παραλάβει ολοκληρωτικά.

Ο C.S. Lewis έγραψε στο "The Screwtape Letters": "Υπάρχουν δύο όμοια και αντίθετα λάθη στα οποία το είδος μας μπορεί να πέσει σχετικά με τους διαβόλους. Το ένα είναι να δυσπιστήσει ως προς την ύπαρξή τους. Το άλλο είναι να πιστέψει και να νιώσει ένα υπερβολικό και άρρωστο ενδιαφέρον γι' αυτούς. Απ' τη μεριά τους αυτοί, ευχαριστιούνται εξίσου και απ' τα δύο λάθη."13

 

Ρωμαιοκαθολικές πίστεις


Η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία διατήρησε για πολύ, συντηρητικές Χριστιανικές πεποιθήσεις όσο αφορά στη φύση του Σατανά. Θεωρείται σαν υπερφυσική οντότητα που κατέχει μεγάλες δυνάμεις. Αναφέρεται σαν ο Καταραμένος Όφις, ο Κακός, το Δόλιο Πνεύμα, ο Κύριος της Απάτης, ο Πρίγκιπας του Σκότους, Σατανική Δύναμη, κ.λπ.14

Ο Σατανάς και οι δαίμονές του θεωρήθηκαν συχνά υπεύθυνοι για δαιμονική κατάληψη. Ένας δαίμονας ή ο ίδιος ο Σατανάς θεωρείται ότι κατοικούν μέσα σε ένα άτομο και ελέγχουν τη δράση του. Η εκκλησία έκανε πρόσφατα τα πρώτα βήματα για να ανασκευάσει την άποψη για την Σατανική κατάληψη με μια πιο κοντινή προσέγγιση της προοδευτικής έννοιας. Ο Σατανάς δεν θεωρείται πια ότι επιτίθεται στους ανθρώπους και προσπαθεί να τους ελέγξει από έξω. Μάλλον, οι περισσότερες υποθέσεις κατάληψης θεωρούνται ότι προκαλούνται από μια δύναμη "που καραδοκεί σε όλα άτομα". Τέτοιες υποθέσεις αντιμετωπίζονται καλύτερα από επαγγελματίες της ψυχικής υγείας. Παρ' όλα αυτά, η εκκλησία δεν αναθεωρεί τις "πνευματικές αναφορές στο Διάβολο ούτε δηλώνει οι άνθρωποι να παύουν να πιστεύουν στον Κακό" προς το παρόν. Έτσι, η πίστη στο Σατανά συνεχίζεται, αν και η ανάμειξή του σε ψυχικές ασθένειες και δαιμονικές καταλήψεις υποβιβάζονται.

Ο Πάπας συζήτησε για το Σατανά στη διάρκεια των συναντήσεων της Τετάρτης με τους πιστούς, στις 18 Αυγούστου του 1999. Εξήγησε, πώς ο Σατανάς κατατροπώθηκε απ' το Χριστό. Παρ' όλα αυτά ο Σατανάς είναι ακόμα παρών σήμερα, προσπαθώντας να πλανέψει άτομα για να διαπράξουν άδικα έργα. Κατόπιν, ο Πατέρας S. De Fiores μίλησε για το Σατανά στο ραδιόφωνο του Βατικανού. Πραγματεύτηκε το θέμα των "διαβολικών κύκλων", που είναι συγκεντρώσεις του Κακού στον κόσμο. Συνέδεσε αυτό το Κακό με τον Αθεϊσμό, την αναζήτηση δύναμης και την παρουσία του Σατανά. Τα αποτελέσματα είναι "τα γκουλάγκ, το ’ουσβιτς, [και] οι εθνικές εκκαθαρίσεις της εποχής μας." Συνέχισε: "Ο Σατανάς καμουφλάρεται, προσπαθώντας να κάνει το καλό να φανεί κακό και αντίστροφα."

Παραπομπές:
1. G. Barna, "The Index of Leading Spiritual Indicators," Word Publishing, Dallas TX (1996), Page 22.
2. George Barna, "What Americans Believe.", Regal Books, Ventura CA (1991), Page 206
3. Gustav Niebuhr, "Poll Indicates Diminished Role of Devil", N.Y. Times News Service, 1997-MAY-10, at: http://www.anomalous-images.com/news/news042.html
4. J. F. Cogan, "Handbook about Demon Possession For Human Service Workers" at http://www.gelservices.com/hs.html
5. Charles Panati, "Sacred Origins of Profound Things," Penguin, New York NY (1996), Pages 363 to 379.
6. "Does Satan Really Exist?," Our Baptist Heritage, 1993-MAR/APR. Text published at: http://www.worldmissions.org/Clipper/Doctrine/DoesSatanExist.htm
7. M.F. Unger, "Demons in the World Today," Tyndale House, Wheaton, IL, (1971), Page 8
8. Eric Villanueva, "Territorial Spirits and Spiritual Warfare: A Biblical Perspective," Christian Research Journal, 1992-Summer, Page 38 at: http://www.iclnet.org/pub/resources/text/cri/cri-jrnl/crj0111a.txt
9. Brent Grimsley & Elliot Miller, "Can A Christian Be 'Demonized'?," Christian Research Journal, 1993-Summer, Page 16, at: http://www.iclnet.org/pub/resources/text/cri/cri-jrnl/crj0158a.txt
10. Greg Laurie, "Foundations for Living: Who is the Devil?" at: http://www.harvest.org/tools/ffl/devil1.html and http://www.harvest.org/tools/ffl/devil2.html
11. G. Messandι, "The History of the Devil", Newleaf, London, England, (1996), Page 328
12. R. Lee & Ed. Hindson, "Angels of Deceit," Harvest House, Eugene, OR, (1993), Page 118
13. C.S. Lewis, "The Screwtape Letters," MacMillan, New York, NY, (1961), Page 3
14. Richard Owen, "Satan gets a facelift," The Australian, 1999-JAN-26 at: http://www.theaustralian.com.au/world/4214671.htm

Συνεχίζεται στο Β' Μέρος - "Η Ανάπτυξη της έννοιας του Σατανά"

ΣΑΤΑΝΑΣ

Α' Μέρος


Προσθέστε: Σχόλια - Παρατηρήσεις - Δικές σας απόψεις,

στην διεύθυνση arthra@esoterica.gr


ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

 

Σχετικά ’ρθρα:
ΣΑΤΑΝΑΣ :
"Η Ανάπτυξη της έννοιας του Σατανά"
ΣΑΤΑΝΑΣ :
"Δαιμονοληψία, Δαιμονική τυραννία και Εξορκισμός"