ESOTERICA.gr Forums !

ESOTERICA.gr Forums !
Κεντρική Σελίδα | Προφίλ | Εγγραφή | Ενεργά Θέματα | Μέλη | Αναζήτηση | FAQ
Όνομα Μέλους:
Password:
Επιλογή Γλώσσας
Φύλαξη Password
Ξεχάσατε τον Κωδικό;
 
 Όλα τα Forums
 - Κινηματογράφος -
 ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ
 Νέο Θέμα  Απάντηση στο Θέμα
 Εκτυπώσιμη Μορφή
 
Συγγραφέας Προηγούμενο Θέμα Θέμα Επόμενο Θέμα  
zip
Απενεργοποιημένος Λογαριασμός


4814 Μηνύματα
Απεστάλη: 05/08/2011, 01:01:51  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους zip  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)

26 άντρες διαφόρων ηλικιών, πεποιθήσεων και αντιλήψεων επιλέγονται από έναν ιατρικό οργανισμό προκειμένου να συμμετάσχουν στους ρόλους των φρουρών και κρατουμένων μιας εικονικής φυλακής. Το κοινωνικό / ψυχολογικό πείραμα όπως ονομάστηκε από τον υπεύθυνο γιατρό, διαρκεί 15 μέρες ενώ τα ..πειραματόζωα θα πληρωθούν 40.000 δολάρια ο καθένας στο τέλος του πειράματος. Σύντομα όμως, τα πράγματα θα χειροτερέψουν όταν, αφενός η εξουσία που δίνεται στους φύλακες, αλλά και οι στερήσεις που θα βιώνουν από την μεριά τους οι "φυλακισμένοι", θα αποτελέσουν φυγόκεντρες δυνάμεις προκειμένου να βγει το πείραμα εκτός ελέγχου με δραματικές συνέπειες...

Η ταινία αποτελεί το Αμερικάνικο remake της Γερμανικής ταινίας του 2001, Das Experiment.

Δεν έχω δει την πρωτότυπη ταινία, την Γερμανική εννοώ. Ωστόσο, γεννιούνται αρκετά θέματα απ' την ταινία, όπως π.χ α) Το θέμα της εξουσίας και τι συμβαίνει στον άνθρωπο όταν του δωθεί β) Υπάρχει ένα χρηματικό έπαθλο μετά το πέρας του πειράματος, το θέμα του χρήματος δηλ. και κατά πόσο επηρρεάζει την συμπεριφορά μας γ) Το θέμα της ευθύνης και της υπακοής σε διαταγές και κανονισμούς.

Κρατάω την αισιόδοξη "νότα" του φινάλε : "- Πιστεύεις ακόμη ότι είμαστε ανώτεροι ως είδος από τους πιθήκους ; - Ναι. Γιατί έχουμε την επιλογή όλο αυτό να το αλλάξουμε".

Κατ' εμέ, είμαστε ως είδος ελάχιστα πιο εξελιγμένοι από τους μπαμπουϊνους. Είμαστε πίθηκοι με μπουλντόζες, μαϊμούδες που έχουν στα χέρια τους πυρηνικές βόμβες και τανκς. Η εξελικτική διαφορά μας είναι ακριβώς αυτό που λέει ο πρωταγωνιστής της ταινίας στο τέλος : ότι έχουμε την δυνατότητα της επιλογής, την ικανότητα και το χάρισμα, να το αλλάξουμε αυτό . Να το αλλάξουμε δηλ. προς το καλύτερο και προς όφελος του ανθρώπινου είδους.

amalia
Διαχειριστής

Greece
10782 Μηνύματα
Απεστάλη: 05/08/2011, 03:08:45  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους amalia  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
Ωραία ταινία
Η γερμανική ακόμα ακόμα καλύτερη - αν μπορείς να τη βρεις δες την, πιστεύω ότι θα σου αρέσει ακόμα περισσότερο

Πάρα πολλοί οι προβληματισμοί στο "Πείραμα". Να τους επεκτείνω λίγο ακόμα. Αυτό που επίσης μου έκανε εμένα εντύπωση είναι, το πόσο ασταθής είναι η ανθρωπιά μας (σχετικό με το "πίθηκοι με μπουλντόζες" που γράφεις). Ζούμε σε μια πολιτισμένη κοινωνία και θεωρούμε τους εαυτούς μας ως πολίτες που συμβαδίζουμε αρμονικά με τα κοινωνικά πρότυπα και ότι δε θα σκοτώναμε τον διπλανό μας από επιλογή. Θεωρούμε, εν ολίγοις, ότι ο πολιτισμός αυτός μας χαρακτηρίζει ως ιδιότητα ανεξάρτητη από την κοινωνία - ξέρουμε βέβαια ότι αποκτήσαμε την ανθρωπιά μας μέσα σ' αυτήν. Τι γίνεται όμως όταν αλλάξουμε περιβάλλον και συνθήκες; Πόσο γρήγορα μετατρεπόμαστε σε αγρίμια; Πόσο δική μας είναι η ανθρωπιά μας;
Ο άνθρωπος είναι ένα ον που σε μεγάλο βαθμό προσδιορίζεται από το εξωτερικό του περιβάλλον. Ο άνθρωπος, σε σκληρότερη έκφραση, είναι και το εξωτερικό του περιβάλλον.

Μια συναφής επέκταση: Η συμπεριφορά μας είναι αποτέλεσμα της σύζευξής μας με περιβάλλοντα, ανθρώπους και άλλες συμπεριφορές. Σε κανονικές συνθήκες, οι συζεύξεις αυτές έχουν μεγάλη ποικιλία και γι' αυτό παρουσιάζουμε πολλές συμπεριφορές. Όταν όμως υπάρχει περιορισμός, όταν μας βάζουν σε έναν συγκεκριμένο ρόλο και έχουμε κάποιες συγκεκριμένες επιλογές τότε αλλάζει και η συμπεριφορά μας. Προσαρμόζεται στις συνθήκες που μας έβαλαν: φύλακες - κρατούμενοι. Είναι αποκαλυπτική η μετάλαξη που παρατηρείται στην ταινία!
Και το αίνιγμα, τουλάχιστον για μένα, δεν είναι το πώς μεταμορφώθηκαν οι περισσότεροι κρατούμενοι, αλλά το πώς βρέθηκε τουλάχιστον ένας που κράτησε σταθερά κάποια στοιχεία του χαρακτήρα του.
Πώς αλήθεια ερμηνεύεται αυτό; (δλδ η περίπτωση του ενός, που ήταν η εξαίρεση)
Τι γνώμη έχεις zip;


Μετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας

zip
Απενεργοποιημένος Λογαριασμός


4814 Μηνύματα
Απεστάλη: 05/08/2011, 06:15:00  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους zip  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
quote:
amalia

Και το αίνιγμα, τουλάχιστον για μένα, δεν είναι το πώς μεταμορφώθηκαν οι περισσότεροι κρατούμενοι, αλλά το πώς βρέθηκε τουλάχιστον ένας που κράτησε σταθερά κάποια στοιχεία του χαρακτήρα του. Πώς αλήθεια ερμηνεύεται αυτό; (δλδ η περίπτωση του ενός, που ήταν η εξαίρεση) Τι γνώμη έχεις zip;


Σε κάποιο σημείο της, η ταινία συμπεριλαμβάνει έναν διάλογο που γίνεται μεταξύ του επιστήμονα που κάνει το πείραμα και του πρωταγωνιστή, ως κομμάτι της συνέντευξης που δίνει ο δεύτερος στον πρώτο, για να ελεχθούν οι απαραίτητες προυποθέσεις συμμετοχής του, ας πούμε. Ο διάλογος έχει ως εξής (απ' όσο θυμάμαι δηλ) :

Επιστήμονας - Υποθετικό σενάριο : Κάποιος κάνει ένα πολύ μεγάλο κακό σε κάποιον άνθρωπο που αγαπάς πολύ. Όμως κανένας δεν τον δικάζει γι' αυτό κι αυτός συνεχίζει να ζει ανενόχλητος. Τι γνώμη έχεις γι' αυτήν την μορφή της δικαιοσύνης ; Και απαντάει ο πρωταγωνιστής : Δεν σκέφτομαι κατ' αυτόν τον τρόπο και η λογική μου διαφέρει από την δική σας. Η δικαιοσύνη φέρνει βία. [Εγώ βέβαια, εδώ διαφωνώ με αυτό] Και συνεχίζει λέγοντας : Οφθαλμόν αντί οφθαλμού. Ο άνθρωπος πρέπει να γυρίζει και το άλλο του μάγουλο. Αυτό χρειάζεται το ανθρώπινο είδος. Και του απαντάει ο επιστήμονας : Α! ώστε γνωρίζεις τι χρειάζεται το ανθρώπινο είδος, ε ; Η δικαιοσύνη είναι απαραίτητη για τις ανθρώπινες κοινωνίες. Και ο πρωταγωνιστής λέει : Απλώς αναμασάω κάποια λόγια που τα έχουν πει κάποιοι έξυπνοι άνθρωποι πριν από μένα.

Εδώ ασφαλώς, είναι φανερή η αναφορά για την μορφή δικαιοσύνης του Μωσαϊκού Νόμου όπως αυτή διαμορφώνεται μέσα από την υπακοή σε ένα σύνολο κανόνων, εντολών, νόμων και απαγορεύσεων. Τα στοιχεία του χαρακτήρα του πρωταγωνιστή που αναφέρεσαι amalia, εμπεριέχουν κατά την γνώμη μου μια άρνηση σε οποιαδήποτε μορφή υπακοής σε νόμους, διαταγές και κανονισμους. Γι' αυτό και ο ίδιος αντιδρά στην επιβολή τους από τους δεσμοφύλακες.

Εγώ βασικά, διαφωνώ σ' αυτό που λέει πως η δικαιοσύνη φέρνει βία. Αυτό το είδος της δικαιοσύνης, ναι, φέρνει. Το είδος δηλ. του οφθαλμόν αντί οφθαλμού. Υπάρχει όμως και ένα άλλο είδος δικαιοσύνης το οποίο δεν φέρνει βία, αλλά είναι απαραίτητο στις κοινωνίες. Ο ίδιος ο πρωταγωνιστής καταλήγει να χτυπά αλλύπητα τον αρχι - δεσμοφύλακα, απονέμωντας με αυτόν τον τρόπο την ίδια μορφή δικαιοσύνης που προηγουμένως αρνείται στην συνέντευξή του με τον επιστήμονα. Αυτό σημαίνει πως οι κοινωνίες μας, μετά από 2000 χρόνια, δεν έχουν σημειώσει απολύτως καμία πρόοδο στον τρόπο που ερμηνεύουν την έννοια της δικαιοσύνης και στον τρόπο που την απονέμουν και πως ακόμη και τώρα ένας "Μωσαϊκός Νόμος" υπάρχει πάνω απ' τα κεφάλια μας στον οποίον υπακούμε και τον οποίο τηρούμε κατά γράμμα. Ζούμε ακόμη δηλ. στην εποχή του οφθαλμόν αντί οφθαλμού και του πάτα για να μην σε πατήσουν και φάε για να μην σε φάνε. Αυτό με μια λέξη σημαίνει ζούγκλα.

Υπάρχει βέβαια ένας κανόνας, που τον αναφέρει στην αρχή ο επιστήμονας και είναι πως αν ασκηθεί βία, το πείραμα σταματάει εκτός κι αν η βία είναι "πράξη συμμετρική" κάποιας άλλης. Αυτό βέβαια είναι τεράστια παγίδα, γιατί ο καθένας ερμηνεύει αυτό το "πράξη συμμετρική" όπως γουστάρει ο ίδιος αλλά είναι ακριβώς το οφθαλμόν αντί οφθαλμού. Το πείραμα δηλ. δικαιολογεί την βία ως πράξη συμμετρική μιας άλλης βίας. Σου βγάζει κάποιος το μάτι. Αν η αντίδρασή σου είναι συμμετρική [ απίστευτη παπαριά αυτό, αλλά ευφυέστατο τέχνασμα για να μπερδέψεις ένα "πειραματόζωο" ] τότε η βία δικαιολογείται. Εσύ τι λες amalia, δικαιολογείται ;

Edited by - zip on 05/08/2011 07:15:24Μετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας

zip
Απενεργοποιημένος Λογαριασμός


4814 Μηνύματα
Απεστάλη: 05/08/2011, 06:39:55  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους zip  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
Όσον αφορά την υπόθεση της ταινίας, εγώ προσωπικά νομίζω πως και οι 26 συμμετέχοντες στο πείραμα συμμετέχουν ασυνείδητα. Υπάρχει ένα χρηματικό έπαθλο, μερικές χιλιάδες δολάρια, που ο καθένας τους τα έχει ανάγκη και αυτός είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο ξεκινούν την όλη διαδικασία του πειράματος. Αυτός όμως ο κύριος λόγος ξεχνιέται κατά την διάρκεια του εγκλεισμού τους, πάει περίπατο. Κανένας δεν φαίνεται να ενδιαφέρεται πραγματικά για την αμοιβή και όλοι ξεχνάνε πως αυτή η φυλακή είναι εικονική, είναι δηλ. ένα σκηνικό που στήθηκε για να παιχτεί ένα έργο, ένα πείραμα. Οι δεσμοφύλακες [ δηλ. αυτή η ομάδα ανθρώπων που τους δίνεται η εξουσία ] χρησιμοποιούν την αμοιβή ως το τελευταίο επιχείρημά τους, όταν τα πράγματα πηγαίνουν προς τα άκρα σε στυλ "Πρέπει να αντιδράσουμε γιατί αλλιώς θα χάσουμε τα λεφτά". Αυτό είναι το τελευταίο δηλ. επιχείρημά τους για να δικαιολογήσουν τις αντιδράσεις τους. Προηγείται όμως το επιχείρημα της επιβολής των νόμων και των κανονισμών αλλιώς όπως χαρακτηριστικά λέει ο αρχι - δεσμοφύλακας "Θα υπάρξει χάος". Οι δεσμοφύλακες γοητεύονται από την εξουσία, "ξεμυαλίζονται" και το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να επιβληθούν στους κρατούμενους.

Οι κρατούμενοι από την άλλη μεριά, κι αυτοί ξεχνούν τον λόγο που συμμετέχουν στο πείραμα. Περιορίζονται απλώς στο να αντιδρούν σε κάθε μορφή επιβολής των κανόνων που τους έχουν υπαγορεύσει οι εμπνευστές της όλης ιστορίας.

Αν λοιπόν ο κύριος λόγος, τα χρήματα δηλ. εξακολουθούσε να ήταν υπαρκτός και οι συμμετέχοντας δεν τον ξεχνούσαν, δηλ. υπήρχε μια συνειδητή συμμετοχή όσον αφορά τον κύριο λόγο αυτής, τότε δεν θα συνέβαινε απολύτως τίποτε. Θα περνούσαν οι μέρες του πειράματος, οι συμμετέχοντες θα έπαιζαν σωστά τους ρόλους που τους ανατέθηκαν εξ' αρχής σαν καλοί ηθοποιοί και θα έφευγαν όπως ήρθαν χωρίς να ανοίξει ρουθούνι.

Αν π.χ υπήρχε κάποιος ο οποίος τους έλεγε "Ελάτε εδώ ρε παιδιά. Είμαστε εδώ για τα φράγκα. Εμείς θα παίξουμε τους κρατούμενους, εσείς θα παίξετε τους δεσμοφύλακες. Θα τηρούμε τους κανόνες ... του "παιχνιδιού" και θα περάσουμε 15 μέρες παίζοντας θέατρο. That's all.", εσύ amalia πιστεύεις πως θα συνέβαινε αυτός ο χαμός που δείχνει η ταινία ;

Αυτό σημαίνει πως από την όλη ιστορία λείπει ένας καταλύτης. Επίσης σημαίνει πως οι άνθρωποι δεν γνωρίζουν κατά βάθος γιατί κάνουν αυτό που κάνουν και γιατί βρίσκονται εκεί που βρίσκονται. Κι όχι μόνο δηλ. στην ταινία και στο συγκεκριμένο σενάριο ενός εγκλεισμού σε μια εικονική φυλακή αλλά γενικότερα.

Ακόμη και εδώ, σ' αυτό το φόρουμ δηλ. βλέπεις ανθρώπους που δεν γνωρίζουν που βρίσκονται, δεν γνωρίζουν τι κάνουν, γιατί κάνουν αυτό που κάνουν και γιατί γράφουν αυτά που γράφουν.


Edited by - zip on 05/08/2011 06:54:38Μετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας

zip
Απενεργοποιημένος Λογαριασμός


4814 Μηνύματα
Απεστάλη: 05/08/2011, 07:08:05  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους zip  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
Εγώ ας πούμε, αν ήμουν ο Λάτσιος, θα έφτιαχνα τώρα ένα reality τηλεπαιχνίδι σε στυλ αυτής της ταινίας. Δεν θα το ονόμαζα "παιχνίδι" [ γιατί όπως βλέπετε, οι λέξεις που χρησιμοποιούνται π.χ το "συμμετρικά" έχουν τεράστια σημασία ] αλλά θα το ονόμαζα "Το Πείραμα" ή πιο ... εσωτεριστικά αν θέλετε, θα το βάφτιζα "Η Δοκιμασία" ή ακόμη πιο μυστικιστικά ... θα το ονόμαζα "Η Μύηση" ... - Ωωω! Ψαρωτικός τίτλος ε ; - [ για να μην έχω πρόβλημα και με το ηθικό κομμάτι της υπόθεσης ή με το Ε.Σ.Ρ ]. Θα έβαζα 20 άτομα σε ένα ειδικά διαμορφωμένο χώρο σαν φυλακή [ βλ. σπίτι του big brother ή βλ. (χε,χε,χε) Τεκτονικές Στοές ] και θα έκανα αυτό που κάνει και η ταινία. Δεσμοφύλακες - κρατούμενοι, κλέφτες κι αστυνόμοι δηλ. ή ... Δάσκαλοι και μαθητές. Ποιο νομίζετε πως θα ήταν το αποτέλεσμα ;

Και μια ερώτηση για δυνατούς λύτες στο http://www.esoterica.gr/forums/topic.asp?TOPIC_ID=10782

Edited by - zip on 05/08/2011 07:36:39Μετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας

Dr Jekyll Mr Hyde
ΜΕΛΟΣ "Forums ESOTERICA"

Greece
7552 Μηνύματα
Απεστάλη: 05/08/2011, 07:45:34  Εμφάνιση Προφίλ  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
quote:
Αμαλία:
Ωραία ταινία
Η γερμανική ακόμα ακόμα καλύτερη - αν μπορείς να τη βρεις δες την, πιστεύω ότι θα σου αρέσει ακόμα περισσότερο

Πράγματι πολύ καλή ταινία. Και εγώ τη γερμανική είχα δει και μου άρεσε εξαιρετικά.
quote:
Ζιπ: Αυτό σημαίνει πως από την όλη ιστορία λείπει ένας καταλύτης. Επίσης σημαίνει πως οι άνθρωποι δεν γνωρίζουν κατά βάθος γιατί κάνουν αυτό που κάνουν και γιατί βρίσκονται εκεί που βρίσκονται. Κι όχι μόνο δηλ. στην ταινία και στο συγκεκριμένο σενάριο ενός εγκλεισμού σε μια εικονική φυλακή αλλά γενικότερα.
Αυτό είναι κάτι που συχνά με βάζει σε απορία. Πώς γίνεται στην όλη κατάσταση απ' τη μια πλευρά να υπάρχουν ταραχοποιοί και απ' την άλλη πλευρά να μην υπάρχουν ειρηνοποιοί. Ή να είναι αμελητέα η δύναμή της επιρροής τους. Γιατί δηλαδή να μην προβλέψουν π.χ. οι δημιουργοί του πειράματος να θέσουν κάποιον ειρηνοποιό που να κάνει αυτό ακριβώς που λες, να θυμίζει ότι όλο αυτό είναι ένα παιχνίδι. Τον μόνο λόγο που μπορώ να σκεφτώ, είναι ότι θέλανε να συμβεί αυτό που συνέβη. Το προσδοκούσαν δηλαδή σε ένα μικρό ή μεγαλύτερο βαθμό.

Edited by - Dr Jekyll Mr Hyde on 05/08/2011 07:48:14Μετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας

zip
Απενεργοποιημένος Λογαριασμός


4814 Μηνύματα
Απεστάλη: 05/08/2011, 08:19:02  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους zip  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
quote:
Dr Jekyll Mr Hyde

Γιατί δηλαδή να μην προβλέψουν π.χ. οι δημιουργοί του πειράματος να θέσουν κάποιον ειρηνοποιό που να κάνει αυτό ακριβώς που λες, να θυμίζει ότι όλο αυτό είναι ένα παιχνίδι. Τον μόνο λόγο που μπορώ να σκεφτώ, είναι ότι θέλανε να συμβεί αυτό που συνέβη. Το προσδοκούσαν δηλαδή σε ένα μικρό ή μεγαλύτερο βαθμό.


Μεταξύ ενός ξυπνητού και ενός κοιμισμένου υπάρχουν οι εξής περιπτώσεις :

α) Αν ο κοιμισμένος θέλει πραγματικά κάποια στιγμή να ξυπνήσει, τότε κάποια στιγμή θα ξυπνήσει βρίσκοντας ο ίδιος τον τρόπο να ξυπνήσει μόνος του.

β) Αν ο κοιμισμένος θέλει πραγματικά κάποια στιγμή να ξυπνήσει αλλά δεν μπορεί να το κάνει μόνος του, τότε ο ξυπνητός μπορεί να τον ξυπνήσει, είτε πηγαίνοντας να τον σκουντήξει λίγο, είτε βάζοντάς του ένα ξυπνητήρι.

γ) Αν ο κοιμισμένος δεν θέλει να ξυπνήσει, τότε δεν μπορεί να γίνει απολύτως τίποτε και από κανέναν.

Στην ταινία λείπει αυτό : ένα "ξυπνητήρι", ένας ειρηνοποιός όπως λες που θα τους θύμιζε πως όλο αυτό που ζουν είναι ψεύτικο. Ένα ακόμη συμπέρασμα που προκύπτει από την ταινία, είναι πως οι άνθρωποι είναι ανίκανοι να ξυπνήσουν από μόνοι τους και πως χρειάζονται "ξυπνητήρια". Αν δεν τους τα δώσεις [ αν θες βέβαια να τους τα δώσεις κι αν τα έχεις για τα τους τα δώσεις ], τότε θα κοιμούνται αιώνια ...

Μετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας

zip
Απενεργοποιημένος Λογαριασμός


4814 Μηνύματα
Απεστάλη: 05/08/2011, 09:41:55  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους zip  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
Η ταινία (όπως και η πρωτότυπη Γερμανική) βασίζεται σε ένα πραγματικό πείραμα που διεξήχθη από το Πανεπιστήμιο του Stanford στις Η.Π.Α. [ βλ. http://en.wikipedia.org/wiki/Stanford_prison_experiment ]

Μετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας

Tasosled
Νέο Μέλος

Greece
32 Μηνύματα
Απεστάλη: 05/08/2011, 23:02:44  Εμφάνιση Προφίλ  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
Είχα δει το γερμανικό πριν χρόνια. Πολύ καλό..δεν ήξερα ότι είχε βγει remake. Το είδα από δω. Θα ψάξω να το βρω και να το δώ.

Μετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας

Agnostic
Πρώην Συνεργάτης

Greece
3373 Μηνύματα
Απεστάλη: 06/08/2011, 01:14:55  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους Agnostic  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
Κι εγώ τη γερμανική ταινία έχω δει και μου φάνηκε πολύ ενδιαφέρουσα. Κεντρικό μήνυμα είναι η ευκολία με την οποία η απόκτηση εξουσίας, έστω και προσωρινά, μπορεί να οδηγήσει στην κατάχρησή της και κατ' επέκταση σε καταστάσεις βάναυσης εκμετάλλευσης με πολλές ακρότητες.

Το μεγάλο μυστήριο και με ψυχολογικές προεκτάσεις κρύβεται ακριβώς στον εντοπισμό των επιμέρους κρίσιμων σημείων όπου αρχίζει να διαφαίνεται και να αναπτύσσεται σταδιακά αυτή η μετάλλαξη του αρχικού προνομίου.

Δυνατή και ιδιαίτερη ταινία σίγουρα.
Συγκλονιστική είναι η διαπίστωση ότι στηρίζεται σε αληθινά γεγονότα.

Lost in Necropolis

La ville de la mort

Μετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας
amalia
Διαχειριστής

Greece
10782 Μηνύματα
Απεστάλη: 06/08/2011, 03:46:57  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους amalia  Απάντηση με Παραπομπή (Quote)
quote:
quote:
amalia

Και το αίνιγμα, τουλάχιστον για μένα, δεν είναι το πώς μεταμορφώθηκαν οι περισσότεροι κρατούμενοι, αλλά το πώς βρέθηκε τουλάχιστον ένας που κράτησε σταθερά κάποια στοιχεία του χαρακτήρα του. Πώς αλήθεια ερμηνεύεται αυτό; (δλδ η περίπτωση του ενός, που ήταν η εξαίρεση) Τι γνώμη έχεις zip;


zip:

[...]Εδώ ασφαλώς, είναι φανερή η αναφορά για την μορφή δικαιοσύνης του Μωσαϊκού Νόμου όπως αυτή διαμορφώνεται μέσα από την υπακοή σε ένα σύνολο κανόνων, εντολών, νόμων και απαγορεύσεων. Τα στοιχεία του χαρακτήρα του πρωταγωνιστή που αναφέρεσαι amalia, εμπεριέχουν κατά την γνώμη μου μια άρνηση σε οποιαδήποτε μορφή υπακοής σε νόμους, διαταγές και κανονισμους. Γι' αυτό και ο ίδιος αντιδρά στην επιβολή τους από τους δεσμοφύλακες.



Χμ, μάλλον κοντά είμαστε στις απόψεις μας. Η δική μου υπόθεση είναι ότι ο συγκεκριμένος άνθρωπος-εξαίρεση είχε θέσει εκ των προτέρων τον εαυτό του σε αποκλεισμό από τις υποσυνείδητα επιβαλλόμενες κοινωνικές νόρμες(αυτό που εσύ ερμηνεύεις ως άρνηση "σε οποιαδήποτε μορφή υπακοής σε νόμους, διαταγές και κανονισμούς"). Είχε, ας πούμε, ένα είδος ανοσίας στον κοινωνικό προσδιορισμό της ανθρωπιάς του, θα μπορούσαμε ενδεχομένως να τον χαρακτηρίσουμε ως "απροσάρμοστο". Σε ένα φυσιολογικό κοινωνικό περιβάλλον, αυτή η ιδιαιτερότητά του θα αποτελούσε ίσως μειονέκτημα, αλλά στο περιβάλλον του πειράματος αποδείχθηκε σωτήριο. Βέβαια, ας μην ξεχνάμε ότι ακόμα κι αυτός στο τέλος επηρεάστηκε. Όπως σωστά επισήμανες, ο πρωταγωνιστής σπάζει στο ξύλο τον δεσμοφύλακα σε κάποια στιγμή της ταινίας. Η δική μου ερμηνεία σ' αυτό είναι ότι η επίδραση των εξωτερικών παραγόντων στην προσωπικότητά μας είναι σχεδόν αναπόδραστη.

H παραπάνω ερμηνεία μου ωστόσο, πιάνει μονάχα μια πλευρά του ζητήματος, αυτή της κοινωνικής επίδρασης. Υπάρχουν και άλλες προσεγγίσεις που πιστεύω ότι μπορούν επίσης να παρέχουν ικανοποιητικές ερμηνείες.

quote:
zip:

Αν λοιπόν ο κύριος λόγος, τα χρήματα δηλ. εξακολουθούσε να ήταν υπαρκτός και οι συμμετέχοντας δεν τον ξεχνούσαν, δηλ. υπήρχε μια συνειδητή συμμετοχή όσον αφορά τον κύριο λόγο αυτής, τότε δεν θα συνέβαινε απολύτως τίποτε. Θα περνούσαν οι μέρες του πειράματος, οι συμμετέχοντες θα έπαιζαν σωστά τους ρόλους που τους ανατέθηκαν εξ' αρχής σαν καλοί ηθοποιοί και θα έφευγαν όπως ήρθαν χωρίς να ανοίξει ρουθούνι.

Αν π.χ υπήρχε κάποιος ο οποίος τους έλεγε "Ελάτε εδώ ρε παιδιά. Είμαστε εδώ για τα φράγκα. Εμείς θα παίξουμε τους κρατούμενους, εσείς θα παίξετε τους δεσμοφύλακες. Θα τηρούμε τους κανόνες ... του "παιχνιδιού" και θα περάσουμε 15 μέρες παίζοντας θέατρο. That's all.", εσύ amalia πιστεύεις πως θα συνέβαινε αυτός ο χαμός που δείχνει η ταινία;


Χμ, δύσκολο να υποθέσω τι θα γινόταν. Από τη μια μεριά έχουμε την επίδραση του κοινωνικού περιβάλλοντος που είναι πάρα πολύ δυνατή (δυνατότερη σίγουρα από όσο φανταζόμαστε) και των όποιων ενστίκτων και παρορμήσεων. Από την άλλη είναι η επίδραση μιας δυνατής ιδέας (τα χρήματα) που λειτουργεί ως κίνητρο και ως ρυθμιστής της συμπεριφοράς. Τι από τα δύο θα υπερνικήσει;

Να σου πω, μάλλον τείνω προς την υπόθεση ότι και πάλι θα επικρατήσει η περιβαλλοντική επίδραση (καθώς και οι ενστικτώδεις παρορμήσεις), εφόσον στο Πείραμα ήταν τόσο ισχυρή και αποκλειστική, χωρίς να αφήνει διεξόδους. Ούτως ή άλλως, κατά κάποιον τρόπο είμαστε "κοινωνικά αυτόματα" και η μόνιμη εξατομίκευση των ανθρώπινων χαρακτηριστικών μέσα μας είναι μια δύσκολα επιτεύξιμη διαδικασία. Νομίζω ότι λίγοι άνθρωποι το καταφέρνουν αυτό σε ικανοποιητικό βαθμό. Να ξεπεράσουν δηλαδή τον κοινωνικό αυτοματισμό. Αυτό είναι και το πρόβλημα που τίθεται στο Πείραμα, κατά τη γνώμη μου. Βέβαια, εάν κάποιοι καταφέρουν να μην επηρεαστούν, μπορούν να μεταβάλλουν τους κανόνες του παιχνιδιού (όλα ένα "παιχνίδι" είναι) και να αλλάξει το αποτέλεσμα.
Δε νομίζω όμως ότι τα χρήματα είναι αρκετά ισχυρά για να ξεφύγει κανείς από το παιχνίδι.

Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις για παράδειγμα, ότι ακόμα και όταν πρόκειται να κερδίσουμε από το τίποτα ένα αξιοσέβαστο ποσό, θα προτιμήσουυμε να μην το κερδίσουμε παρά να αδικηθούμε. Οι ενδείξεις αυτές βασίζονται σε ένα παιχνίδι που ανήκει στην κατηγορία της Θεωρίας Παιγνίων. Πρόκειται για το λεγόμενο "Ultimatum Game" στο οποίο τίθεται ένα δίλημμα και αν οι παίχτες συνεργαστούν κερδίζουν, αν όχι χάνουν:

Σκέψου λοιπόν το εξής... Κάποιος μου δίνει ένα εκατομμύριο ευρώ και μπορώ να τα πάρω μονάχα αν τα μοιραστώ μαζί σου σε μια μοιρασιά που θα συμφωνήσουμε και οι δύο. Αν δε συμφωνήσεις στην προσφορά μου (που θα είναι μια άπαξ) δε θα πάρει κανείς τίποτε. Τώρα, θα πρέπει να καταθέσω εγώ μια πρόταση μοιρασιάς που να με συμφέρει όσο το δυνατόν περισσότερο, αλλά να υποθέσω ότι κι εσύ θα τη δεχτείς, αλλιώς θα χάσουμε και οι δύο. Ας πούμε ότι η πρότασή μου είναι να πάρεις εσύ εκατό χιλιάδες κι εγώ ενιακόσιες χιλιάδες ή να μοιράσω σε ποσοστό 80% εγώ και 20% εσύ. Το πιθανότερο είναι ότι εσύ δε θα δεχτείς αυτήν την καταφανώς άδικη μοιρασιά κι έτσι στο παιχνίδι θα χάσουμε και οι δυο: κανείς δε θα πάρει ευρώ. Αν και επρόκειτο να κερδίσεις εκατό ή διακόσιες χιλιάδες ευρώ από το πουθενά, η αίσθηση της αδικίας πιθανότατα θα σε κάνει να αρνηθείς την προσφορά.

Οπότε, πιστεύω ότι το οικονομικό κέρδος μπορεί να μην απέτρεπε τα άσχημα που συνέβησαν στο Πείραμα αν υπήρχε κάποιος άλλος ισχυρότερος παράγοντας που θα έκανε τους φυλακισμένους και τους φύλακες να αντιδράσουν εκτός ορίων. Όπως για παράδειγμα η αδικία. Θα μου πεις βέβαια, ότι από την αρχή αν σκέφτονταν όλοι τα χρήματα κανείς δε θα ξεκινούσε τη διαμάχη. Αλλά όπως φαίνεται και στην ταινία, κάποια μικρά παραστρατήματα στην αρχή είναι ικανά να κορυφώσουν ραγδαία όλη την κατάσταση.


Μετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας

   
 Νέο Θέμα  Απάντηση στο Θέμα
 Εκτυπώσιμη Μορφή
Μετάβαση Σε:

ESOTERICA.gr Forums !

© 2010-11 ESOTERICA.gr

Μετάβαση Στην Κορυφή Της Σελίδας
0.109375
Maintained by Digital Alchemy