Συγγραφέας |
Θέμα |
|
psyche
Νέο Μέλος
21 Μηνύματα |
Απεστάλη: 21/05/2016, 15:31:26
Καλησπέρα ! Θα ήθελα να ρωτήσω εάν οι αρχαίοι τελετουργικοί χοροί στον ελλαδικό χώρο σχετίζονταν με την κίνηση των πλανητών καθώς και αν υπάρχουν σχετικές μελέτες/βιβλιογραφικές αναφορές σχετικά με το θέμα. Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων |
Sesostris
ΜΕΛΟΣ "Forums ESOTERICA"
Greece
4907 Μηνύματα |
Απεστάλη: 21/05/2016, 22:33:48
quote: psyche Καλησπέρα ! Θα ήθελα να ρωτήσω εάν οι αρχαίοι τελετουργικοί χοροί στον ελλαδικό χώρο σχετίζονταν με την κίνηση των πλανητών καθώς και αν υπάρχουν σχετικές μελέτες/βιβλιογραφικές αναφορές σχετικά με το θέμα. Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων
Φίλε/η psyche καλώς ήλθες στο esoterica, και καλή παραμονή. Ο χορός σαν μέσο έκφρασης αλλά και σαν μέρος τελετής, είναι συνυφασμένος με τον άνθρωπο, από την εποχή των σπηλαίων. Εδώ υπάρχει ένα πολύ κατατοπιστικό άρθρο, σχετικά με τον εσωτερικό Συμβολισμό του Αρχαίου Ελληνικού Χορού, και εδώ, ένα video από την εκπαιδευτική τηλεόραση, πάνω σ' αυτό το θέμα που όπως πιστεύω θα σε καλύψουν. Καλή περιήγηση.* |
psyche
Νέο Μέλος
21 Μηνύματα |
Απεστάλη: 22/05/2016, 19:06:49
Σας ευχαριστώ πολύ, άκρως κατατοπιστικό το μήνυμά σας. Καμιά ακόμα ιδέα για την προέλευση του Πυρρίχιου Χορού;
|
AitheroVamon
Διαχειριστής
Greece
3627 Μηνύματα |
Απεστάλη: 22/05/2016, 19:24:53
Ο Πυρρίχιος άρχισε να χορεύεται από τον 7ο π.Χ. αιώνα στην Σπάρτη, με πλήρη στρατιωτική εξάρτηση.Περισσότερες πληροφορίες μπορείς να βρεις στην Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου
|
kost
Απενεργοποιημένος Λογαριασμός
3194 Μηνύματα |
Απεστάλη: 25/05/2016, 00:29:33
psyche, βρήκα κάποιες πιο θεωρητικές αναφορές στο θέμα που σε ενδιαφέρει. Ο Πλάτωνας στον Τίμαιο περιγράφει τη 'χορεία των πλανητών' (κυκλικός χορός με περιστροφή), και γενικώς αναπαράγει Πυθαγόρειες απόψεις περί της κυκλικής περιστροφής του κόσμου, της ρυθμικής του κίνησης και της 'μουσικής' των σφαιρών. Αποκαλεί τη μουσική και την αστρονομία 'δίδυμες επιστήμες' -η μία προορισμένη για τα αυτιά και η άλλη για τα μάτια- που τελούν σε άρρηκτη σύνδεση μεταξύ τους. Ο Πλίνιος και άλλοι είχαν επίσης συσχετίσει τους μουσικούς τρόπους (δωρικός, φρυγικός κτλ.) με τους πλανήτες, ενώ και οι επτά νότες είχαν συσχετιστεί με τους πλανήτες. Μπορείς επίσης να ψάξεις και σε άλλους πολιτισμούς, οι εκστατικοί χοροί των σούφι και των περιστρεφόμενων δερβίσηδων έχουν ερμηνευτεί από μελετητές ότι συμβολίζουν την περιστροφή των ουράνιων σωμάτων, και αντίστοιχα 'ουράνια' τελετουργικά ανευρίσκονται στην αρχαία Ινδία προς τιμήν του Κρίσνα και αλλού.
Ακόμα και στα Χριστιανικά κείμενα, πχ. στις 'Πράξεις του Ιωάννη' (κατατάσσεται στα 'απόκρυφα' αλλά εκεί είναι που βρίσκεται η πεμπτουσία του Χριστιανισμού), καλεί ο Ιησούς τους μαθητές να σχηματίσουν κύκλο γύρω του για ύμνους και χορό λίγο πριν τη σύλληψη και θυσία του. Λέει κάπου μεταξύ άλλων 'η Ογδοάδα τραγουδάει μαζί μας (η τέλεια (διαπασών) αρμονία των κόσμου), ο Δωδέκατος αριθμός χορεύει ψηλά, όλο το σύμπαν συμμετέχει στο χορό, αυτός που δεν χορεύει δεν γνωρίζει τι γίνεται...". Γενικώς το μοτίβο του συμβολικού κυκλικού χορού ανευρίσκεται σε όλες τις παραδόσεις, μυθολογίες και θρησκείες. Για τον πυρρίχιο δεν ξέρω πολλά να σου πω, αξίζει όμως να διαβάσεις την χορευτική σκηνή του Ζορμπά του Καζαντζάκη (γενικώς όλο το βιβλίο είναι εκπληκτικό, η κάθε του σελίδα, όχι μόνο εκεί). Αυτές οι πολύ γρήγορες κινήσεις του Ζορμπά και τα νευρικά ανακαθίσματα ίσως να λειτουργούν ως αναφορές στον πυρρίχιο, που κατά τον μύθο καθιέρωσαν οι Κουρήτες στην Κρήτη.
Αν και ο αρχαίος χορός μάλλον ήταν μονότονος, ενώ του Ζορμπά είναι ξέφρενος χωρίς μέτρο και τάξη . Έχει σηκώσει διάφορες ερμηνείες από μελετητές του Καζαντζάκη ανά τον κόσμο η σκηνή αυτή στην κρητική ακροθαλασσιά όπου ο ήρωας σηκώνει αντάρτικο απέναντι στο δημιουργό, την ύλη και τη βαρύτητα...και έχει πολύ από Ζαρατούστρα εδώ το πράγμα, ο Κρητίκαρος που πηδάει και πάλλεται είναι ένα πλάσμα αρχέγονο που με το χορό ξαποστέλνει όλες τις έγνοιες, τα βάρη και τα όρια του συμπιεσμένου ατόμου
|
kost
Απενεργοποιημένος Λογαριασμός
3194 Μηνύματα |
Απεστάλη: 25/05/2016, 00:34:00
βασικά Κρητίκαρος ήταν ο Καπετάν-Μιχάλης...ο άλλος Βαλκάνιος βέρος |
DSM
ΜΕΛΟΣ "Forums ESOTERICA"
Greece
5140 Μηνύματα |
Απεστάλη: 25/05/2016, 00:39:03
Ωραίος, Κώστα.There is no Dark Side of the Moon really. In fact it is all Dark. |
DSM
ΜΕΛΟΣ "Forums ESOTERICA"
Greece
5140 Μηνύματα |
Απεστάλη: 25/05/2016, 00:54:27
Και δυο παραπομπές σχετικές με το Ζεϊμπέκικο, το οποίο είναι πολύ πιο παλιός χορός (και πιθανέστατα αρχαίος θρακικός), από ό,τι συνήθως πιστεύεται:Από klmk.gr Από olympia.gr There is no Dark Side of the Moon really. In fact it is all Dark.
|
psyche
Νέο Μέλος
21 Μηνύματα |
Απεστάλη: 17/06/2016, 23:00:42
quote:
psyche, βρήκα κάποιες πιο θεωρητικές αναφορές στο θέμα που σε ενδιαφέρει. Ο Πλάτωνας στον Τίμαιο περιγράφει τη 'χορεία των πλανητών' (κυκλικός χορός με περιστροφή), και γενικώς αναπαράγει Πυθαγόρειες απόψεις περί της κυκλικής περιστροφής του κόσμου, της ρυθμικής του κίνησης και της 'μουσικής' των σφαιρών. Αποκαλεί τη μουσική και την αστρονομία 'δίδυμες επιστήμες' -η μία προορισμένη για τα αυτιά και η άλλη για τα μάτια- που τελούν σε άρρηκτη σύνδεση μεταξύ τους. Ο Πλίνιος και άλλοι είχαν επίσης συσχετίσει τους μουσικούς τρόπους (δωρικός, φρυγικός κτλ.) με τους πλανήτες, ενώ και οι επτά νότες είχαν συσχετιστεί με τους πλανήτες. Μπορείς επίσης να ψάξεις και σε άλλους πολιτισμούς, οι εκστατικοί χοροί των σούφι και των περιστρεφόμενων δερβίσηδων έχουν ερμηνευτεί από μελετητές ότι συμβολίζουν την περιστροφή των ουράνιων σωμάτων, και αντίστοιχα 'ουράνια' τελετουργικά ανευρίσκονται στην αρχαία Ινδία προς τιμήν του Κρίσνα και αλλού.
Ακόμα και στα Χριστιανικά κείμενα, πχ. στις 'Πράξεις του Ιωάννη' (κατατάσσεται στα 'απόκρυφα' αλλά εκεί είναι που βρίσκεται η πεμπτουσία του Χριστιανισμού), καλεί ο Ιησούς τους μαθητές να σχηματίσουν κύκλο γύρω του για ύμνους και χορό λίγο πριν τη σύλληψη και θυσία του. Λέει κάπου μεταξύ άλλων 'η Ογδοάδα τραγουδάει μαζί μας (η τέλεια (διαπασών) αρμονία των κόσμου), ο Δωδέκατος αριθμός χορεύει ψηλά, όλο το σύμπαν συμμετέχει στο χορό, αυτός που δεν χορεύει δεν γνωρίζει τι γίνεται...". Γενικώς το μοτίβο του συμβολικού κυκλικού χορού ανευρίσκεται σε όλες τις παραδόσεις, μυθολογίες και θρησκείες. Για τον πυρρίχιο δεν ξέρω πολλά να σου πω, αξίζει όμως να διαβάσεις την χορευτική σκηνή του Ζορμπά του Καζαντζάκη (γενικώς όλο το βιβλίο είναι εκπληκτικό, η κάθε του σελίδα, όχι μόνο εκεί). Αυτές οι πολύ γρήγορες κινήσεις του Ζορμπά και τα νευρικά ανακαθίσματα ίσως να λειτουργούν ως αναφορές στον πυρρίχιο, που κατά τον μύθο καθιέρωσαν οι Κουρήτες στην Κρήτη.
Αν και ο αρχαίος χορός μάλλον ήταν μονότονος, ενώ του Ζορμπά είναι ξέφρενος χωρίς μέτρο και τάξη . Έχει σηκώσει διάφορες ερμηνείες από μελετητές του Καζαντζάκη ανά τον κόσμο η σκηνή αυτή στην κρητική ακροθαλασσιά όπου ο ήρωας σηκώνει αντάρτικο απέναντι στο δημιουργό, την ύλη και τη βαρύτητα...και έχει πολύ από Ζαρατούστρα εδώ το πράγμα, ο Κρητίκαρος που πηδάει και πάλλεται είναι ένα πλάσμα αρχέγονο που με το χορό ξαποστέλνει όλες τις έγνοιες, τα βάρη και τα όρια του συμπιεσμένου ατόμου Σε ευχαριστώ πολύ. Εξυπακούεται ότι έχω διαβάσει το σχετικό χωρίο του Καζαντζάκη και έχω νιώσει με τη σειρά μου να δονούμαι. Είχα διαβάσει επίσης για τελετουργικούς χορούς που σχετίζονταν με τη γονιμότητα (λχ μια συγκεκριμένη θέση πλανητών προοιωνίζεται την έλευση της άνοιξης και τη γονιμότητα. Οι χοροί μιμούνται ακριβώς αυτή την κυκλικη κίνηση των πλανητών και το κάλεσμα για τη γονιμοποίηση της γης)
|
psyche
Νέο Μέλος
21 Μηνύματα |
Απεστάλη: 17/06/2016, 23:08:21
quote:
Και δυο παραπομπές σχετικές με το Ζεϊμπέκικο, το οποίο είναι πολύ πιο παλιός χορός (και πιθανέστατα αρχαίος θρακικός), από ό,τι συνήθως πιστεύεται:Από klmk.gr Από olympia.gr There is no Dark Side of the Moon really. In fact it is all Dark.
Παρόλο που δεν μου αρέσει ο ζειμπέκικος χορός ως άκουσμα, εντούτοις τον βρίσκω άκρως σαγηνευτικό όταν χορεύεται "αληθινά", δηλ. έχει ένταση, πένθιμη διάθεση, είναι μοναχικός και δεν επιζητεί βλέμματα και χειροκροτήματα
|
DSM
ΜΕΛΟΣ "Forums ESOTERICA"
Greece
5140 Μηνύματα |
Απεστάλη: 18/06/2016, 01:17:39
Ο Ζεϊμπέκικος δεν είναι πένθιμος χορός. Είναι χορός ζωής, προσπάθειας και παρουσίας. Όχι απουσίας κι αποσύνθεσης.Τα βαριά βήματα δηλώνουν την επαφή με τη γη και το άχθος της, αλλά και την ανάγκη για ελαφρύ πέταγμα. Σαν τους Καλύμνικους χορούς των σφουγγαράδων. Τα χέρια σηκώνονται σαν φτερά, το κεφάλι που κοιτάει τη γη ανασηκώνεται, τα μάτια κλείνουν και το σώμα φεύγει προς τα πάνω. Κι όλα περιστρέφονται. Προς τα πάνω. Όταν το κεφάλι γύρει πίσω, ο καλός χορευτής ανοίγει τα μάτια, για να δει ουρανό. Και κλείνει τα χέρια στο σώμα. Γιατί πετάει ήδη. https://www.youtube.com/watch?v=wKZx0uZCAi8 There is no Dark Side of the Moon really. In fact it is all Dark. |
|
|
ESOTERICA.gr Forums !
|
© 2010-11 ESOTERICA.gr
|
|
|
|