ESOTERICA.gr Forums !

ESOTERICA.gr Forums !
Κεντρική Σελίδα | Προφίλ | Εγγραφή | Ενεργά Θέματα | Μέλη | Αναζήτηση | FAQ
Όνομα Μέλους:
Password:
Επιλογή Γλώσσας
Φύλαξη Password
Ξεχάσατε τον Κωδικό;
 
 Όλα τα Forums
 .-= ΜΥΘΟΣ & ΘΡΗΣΚΕΙΑ =-.
 ∆ΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΙΝ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ΤΟΥ ∆ΩΔΕΚΑΘΕΟΥ
 Νέο Θέμα  Topic Locked
 Εκτυπώσιμη Μορφή
 
Συγγραφέας Προηγούμενο Θέμα Θέμα Επόμενο Θέμα  
ZOIROS
Μέλος 1ης Βαθμίδας

Greece
88 Μηνύματα
Απεστάλη: 11/12/2004, 13:08:05  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους ZOIROS
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ∆ΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΕΘΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΙΑ ΤΑ ∆ΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ Ηροδότου 1, 106 74 Αθήνα Τηλ: 210 3385 537, fax: 210 7254 050, e-mail: info@nchr.gr ΓΝΩΜΑΤΕΥΣΗ-ΑΠΟΦΑΣΗ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑΣ ΕΕ∆Α ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΕ∆Α ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΤΗΣ «ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ∆ΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΙΝ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ΤΟΥ ∆Ω∆ΕΚΑΘΕΟΥ» ΓΙΑ ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ∆ΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ Γνω΅άτευση-Απόφαση της Ολο΅έλειας της Εθνικής Επιτροπής της 25/9/2003 επί του 4ου θέ΅ατος της η΅ερήσιας διάταξης : Αίτηση από την Επιτροπή του ∆ωδεκάθεου για παραβίαση των ∆ικαιω΅άτων του Ανθρώπου Θέ΅α 4ο η΅ερήσιας διάταξης Η ολο΅έλεια αφού άκουσε την προφορική ανάπτυξη της Εισήγησης του Επιστη΅ονικού Συνεργάτη της κ. Γιάννη Κτιστάκι, η οποία είχε αποσταλεί ταχυδρο΅ικώς προ της συζήτησης σε όλα τα ΅έλη της Επιτροπής, προχώρησε στη συζήτηση επ’αυτής. (Στην παρούσα επισυνάπτεται αντίγραφο της εισήγησης που αποτελεί ΅έρος της παρούσας). Στη συνεδρίαση κλήθηκαν να παραστούν δύο αντιπρόσωποι της Επιτροπής του ∆ωδεκάθεου, προσήλθαν δε οι κκ. Παναγιώτης Μαρίνης και ’γις Μαρίνης (πατέρας και γιος). Τον λόγο έλαβε ο πατέρας, ο οποίος αναφέρθηκε στη γραπτή δια΅αρτυρία της Επιτροπής του και επισή΅ανε κυρίως τη ΅η απάντηση εκ ΅έρους του Υπουργείου
2
Εθνικής Παιδείας και Θρησκευ΅άτων σε αίτη΅ά τους για ίδρυση ευκτήριου Οίκου για τις λατρευτικές εκδηλώσεις της ‘Θρησκείας’ του ∆ωδεκάθεου. Στο κύριο ΅έρος της ανάπτυξής του αναφέρθηκε στη νο΅ολογία του Ε∆∆Α κατά της Ελλάδας για θέ΅ατα θρησκευτικής ελευθερίας και απείλησε για νέα καταδίκη της. Στη συνέχεια απήντησε σε ερωτήσεις ΅ελών της Επιτροπής, όπως προκύπτει από τα πρακτικά της Συνεδρίασης. Μετά την αποχώρηση των κ.κ. Μαρίνη άρχισε η συζήτηση. Τα ανακύψαντα θέ΅ατα ήταν κυρίως δύο : Το πρώτο, αν η ΕΕ∆Α θα έπρεπε να προβεί στην επισή΅ανση της υποχρέωσης της Πολιτείας να δώσει απάντηση στους προσφεύγοντες. Το δεύτερο, αν θα έπρεπε να εισέλθει και στην ουσία του θέ΅ατος και να εκφράσει απόψεις. Επί του πρώτου. Οι λάβοντες τον λόγο υποστήριξαν ότι η Πολιτεία οφείλει να απαντήσει χωρίς άλλη βραδύτητα. Αντίθετες απόψεις δεν προβλήθηκαν επ’αυτού. Επί του δεύτερου. Το θέ΅α έθεσαν τα ΅έλη της ΕΕ∆Α κκ. Γ. Γουσέτης, Ι. Ιωαννίδης, Κ. Παπαϊωάννου, Α. Τάκης, Α. Θεοδωρίδης, που υποστήριξαν τη ΅η είσοδο στην ουσία του αιτή΅ατος των παραπονού΅ενων. ∆ιαφώνησε η Πρόεδρος η οποία υπενθύ΅ισε ότι ως τώρα η ΕΕ∆Α εκφράζει στις γνω΅ατεύσεις και προτάσεις της θέσεις επί της ουσίας του κάθε θέ΅ατος. Στην προκει΅ένη περίπτωση, αν εισέλθου΅ε στην ουσία, θα πρέπει να αποφανθού΅ε αν ευσταθούν οι αντιλήψεις των παραπονου΅ένων περί ∆ωδεκάθεου σαν σύγχρονης γνωστής θρησκείας καθώς και το συναφές αίτη΅α των αιτούντων για ίδρυση Ευκτήριου Οίκου.
3
Κατά τη συζήτηση πολλά ΅έλη υποστήριξαν την αποφυγή έκφρασης οιασδήποτε άποψης επί της ουσίας και τον περιορισ΅ό ΅ας σε έντονη σύσταση προς την Πολιτεία να απαντήσει το ταχύτερον στους αιτούντες. Μετά σχετική πρόταση, ΅άλιστα, του εκπροσώπου του Συνηγόρου του Πολίτη κ. Α. Τάκη, της εκπροσώπου του ΠΑΣΟΚ Επίκ. Καθηγήτριας Λ. ∆ιβάνη και της εκπροσώπου του Ελληνικού Συ΅βουλίου για τους Πρόσφυγες Κας Α. Αργυροπούλου-Χρυσοχοϊδου, που ζήτησαν να απαλειφθούν κάποιες εκφράσεις της Εισήγησης του κ. Κτιστάκι ως ‘απαξιωτικές’ για τη ‘θρησκεία’ των αιτούντων, αποφασίσθηκε, ΅ετά πρόταση της Καθηγ. Ξ. Πετρινιώτη, να τροποποιηθεί η διατύπωση της παρ.4, σελ.2 της Εισήγησης του κ. Κτιστάκι ως εξής: «Στο συ΅πέρασ΅α αυτό καταλήγει η ΕΕ∆Α χωρίς να υπεισέλθει στο ερώτη΅α αν η εν λόγω συσσω΅άτωση ιδεών συνιστά είτε «γνωστή θρησκεία», υπό το φως του άρθρου 13 του ελληνικού Συντάγ΅ατος, είτε θρησκευτική ή φιλοσοφική πεποίθηση, υπό το φως του άρθρου 9 της Ευρωπαϊκής Σύ΅βασης ∆ικαιω΅άτων του Ανθρώπου και 18 του ∆ιεθνούς Συ΅φώνου για τα Ατο΅ικά και Πολιτικά ∆ικαιώ΅ατα.» ∆ιαφωνίες διατύπωσαν για τις παραπάνω θέσεις ο κ. Πράσινος και ο κ. Κονιδάρης ως εκπρόσωποι Υπουργείων, ο πρώτος του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, ο δε δεύτερος του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευ΅άτων. ∆ιαφώνησαν, επίσης, η Πρόεδρος και ο Καθηγητής κ. Κλα΅αρής, εκπρόσωπος της Ν.∆. Ο κ. Πράσινος διατύπωσε και εγγράφως την άποψή του ως εξής: Μόνη η επίκληση και κατ’ακριβολογία η οικειοποίηση από ο΅άδα προσώπων ορισ΅ένης νεκρής από αιώνων θρησκείας, όπως είναι σύ΅φωνα ΅ε τα ιστορικοεπιστη΅ονικά δεδο΅ένα η αρχαιοελληνική θρησκεία του ∆ωδεκάθεου, δεν είναι ικανή να προσδώσει ζωή και να επιφέρει ανάσταση στη νεκρή θρησκεία. Ούτε επίσης η συσσω΅άτωση σε ΅ια τέτοια προσπάθεια ΅υθολογικών, ιστορικών και άλλων αναζητήσεων συνεπάγεται αναβίωση της πάλαι ποτέ υπαρξάσης θρησκείας.
4
Ως εκ τούτου, ελλείψει δε άλλων στοιχείων, από τα οποία να δύναται να στοιχειοθετηθεί κρίση περί του αντιθέτου, στην προκει΅ένη περίπτωση δεν συντρέχει το στοιχείο της ύπαρξης θρησκείας, το οποίο αποτελεί προϋπόθεση για την εφαρ΅ογή του άρθρου 13 του Συντάγ΅ατος και του συναφούς άρθρου 9 της Ευρωπαϊκής Σύ΅βασης ∆ικαιω΅άτων του Ανθρώπου. Περαιτέρω, ανεξαρτήτως δε των ανωτέρω, από την ΅η ρητή απάντηση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευ΅άτων στην αίτηση της ως άνω Επιτροπής για χορήγηση σ’αυτήν άδειας ίδρυσης ευκτήριου οίκου, ουδόλως παραβλέπεται το εκ του άρθρου 13 του Συντάγ΅ατος δικαίω΅α της αιτούσας Επιτροπής, να προσφύγει δικαστικώς κατά της σιωπηράς άρνησης της ∆ιοίκησης και να επιτύχει την ικανοποίηση του δικαιώ΅ατός της, εφόσον φυσικά κριθεί τούτο βάσι΅ο. Μάλιστα δε ΅ια τέτοια ικανοποίηση έχει το πλεονέκτη΅α ότι γίνεται κατά τρόπον οριστικό και α΅ετάκλητο, ενόψει της Συνταγ΅ατικής διάταξης η οποία υποχρεώνει τη ∆ιοίκηση σε συ΅΅όρφωση προς τις δικαστικές αποφάσεις. Τέλος, είναι κατ’αρχήν ορθή η άποψη ότι η ευχέρεια του ενδιαφερο΅ένου να προσφύγει δικαστικά κατά της σιωπηρής άρνησης της ∆ιοίκησης δεν επιτρέπει στην τελευταία να οδηγηθεί στην πλάνη ότι απαλλάσσεται από την υποχρέωση απάντησης σε συγκεκρι΅ένο αίτη΅α. Ό΅ως, η υποχρέωση αυτή δεν επιτρέπει τη συναγωγή της επίσης πεπλανη΅ένης αντιλήψεως ότι η εσπευσ΅ένη ή υπό πίεση απάντηση της ∆ιοίκησης επί συνθέτων και λεπτών ζητη΅άτων ΅ε πολλαπλές και πολυεπίπεδες συνέπειες αποτελεί την προσήκουσα διέξοδο. Ο κ. Κονιδάρης είπε τα εξής: Η αίτηση για χορήγηση άδειας ίδρυσης ευκτήριου οίκου της «Επιτροπής για την αναγνώριση του ∆ωδεκάθεου», είναι η ΅όνη αίτηση που εκκρε΅εί αυτή τη στιγ΅ή στο ΥΠΕΠΘ --όλες οι υπόλοιπες έχουν ικανοποιηθεί-- και η καθυστέρηση αυτή έγκειται στη σοβαρότητα του ζητή΅ατος και στις συνέπειες που θα επιφέρει η αναγνώριση του ∆ωδεκάθεου ως «θρησκείας» σε ΅ια ολόκληρη ο΅άδα έννο΅ων σχέσεων, όπως η τέλεση γά΅ου, η στράτευση, η εκπαίδευση κ.λ. Η άποψη της Προέδρου, την οποία κατέθεσε και γραπτώς, και του Καθηγητή κ. Κλα΅αρή έχει ως εξής: Η «θρησκεία του ∆ωδεκάθεου» έχει παύσει από πολλών αιώνων να θεωρείται θρησκεία. Ήδη από την αρχαία ελληνική εποχή ση΅αντικές εξέχουσες προσωπικότητες αναζητούσαν άλλες θρησκευτικο-΅εταφυσικές αντιλήψεις. Αρκεί ο ουσιαστικά ΅ονοθεϊστικός ορισ΅ός του ∆ία από τον Αισχύλο: «Ζεύς αιθήρ, Ζεύς Γη, Ζεύς Ουρανός, Ζεύς τα πάντα χι’ότι τωνδε υπέρτερον». Ο δε Σωκράτης καταδικάστηκε γιατί εισήγε νέους θεούς («καινά δαι΅όνια»). Σή΅ερα το αρχαίο ελληνικό ∆ωδεκάθεο έχει περάσει στη σφαίρα της ΅υθολογίας-ιστορίας, αποτελεί δε φαινό΅ενο αξιοπερίεργο ότι σύγχρονοι άνθρωποι --
5
και ΅όνο τα ΅έλη της αιτούσας Επιτροπής στην Ελλάδα-- ισχυρίζονται ότι το ∆ωδεκάθεο αποτελεί σή΅ερα «θρησκεία» και δη «γνωστή». Υπογρα΅΅ίζω ΅ερικά ση΅εία της προφορικής επαφής και του διαλόγου ΅ε τους εκπροσώπους του ∆ωδεκάθεου κατά τη ση΅ερινή συζήτηση. Καταρχήν βεβαίωσαν ότι πρόκειται για «θρησκεία πολυθεϊστική». Όταν τους ερώτησα πως κρίνουν τη συ΅περιφορά του ∆ία, που για να επετύχει συνεύρεση ΅ε κάποια γυναίκα, συχνά την εξαπατούσε προσλα΅βάνοντας διάφορες ΅ορφές (ταύρος για την Ευρώπη, κύκνος για τη Λήδα, χρυσή βροχή για τη ∆ανάη κ.λ.), απήντησαν ότι συχνά έγγα΅οι άνδρες έχουν ερω΅ένες και όταν ρώτησα αν αυτά ταιριάζουν σε έναν θεό και ΅άλιστα διαπραττό΅ενα κατά τρόπο απατηλό, ΅ου απάντησαν ότι είναι ΅υθολογία. Όταν ρώτησα πως χαρακτηρίζουν ηθικά τη συ΅περιφορά του Απόλλωνα, που φέρεται ότι ξεπέτσιασε ζωντανό τον Μαρσύα από ζήλια επειδή έπαιξε αυλό καλύτερα από τον ίδιο, απάντησαν ότι αυτοί δεν ενδιαφέρονται για την ηθική, δεν ανα΅ιγνύουν ηθικά θέ΅ατα. Ουσιαστικά ίδια ήταν η θέση τους και για την παραπάνω συ΅περιφορά του ∆ία. Εντελώς αόριστη, κατά τη γνώ΅η ΅ου, ήταν η απάντησή τους για το ακριβές περιεχό΅ενο των βασικών αρχών της «θρησκείας» τους, για τις οποίες επί΅ονα ρώτησα. Όσο για τις θρησκευτικές τελετές τους, ΅ας πληροφόρησαν ότι αυτοί ιερουργούν δη΅όσια σε αρχαίους ναούς ανά την Ελλάδα. Στην ερώτησή ΅ου τι τους χρησι΅εύει λοιπόν ο ευκτήριος οίκος, δήλωσαν ότι τον ζητούν «για να ΅πουν στη λίστα των γνωστών θρησκειών». Στην ερώτησή ΅ου, αυτή η τελετουργία --αντίστοιχη ΅ε τη χριστιανική «λειτουργία»-- τι περιλα΅βάνει, η απάντηση ήταν ΅άλλον αόριστη. Από τα ανωτέρω συνάγω ότι οι οπαδοί του ∆ωδεκάθεου δεν αντιπροσωπεύουν θρησκεία και δη γνωστή. Και ΅όνη η έλλειψη και άρνηση ηθικής διδασκαλίας αποκλείει την έννοια της θρησκείας. Κεντρικό ση΅είο κάθε θρησκείας αποτελεί η ηθική διδασκαλία της --καλή ή κακή κατά την κρίση του καθενός-- στην οποία στηρίζει τις αντα΅οιβές ή ποινές των ανθρώπων από το θεό στη ΅έλλουσα ζωή (για ΅ερικές θρησκείες και στην παρούσα ζωή). Εξάλλου το κενό και η αοριστία που προέκυψαν για τις αρχές και τις ηθικές βάσεις της δήθεν «θρησκείας», οι οποίες πρέπει να είναι σαφώς καθορισ΅ένες, αποκλείει τον χαρακτηρισ΅ό της ως γνωστής. Το ΅όνο που ήξεραν επακριβώς οι εκπρόσωποι της Επιτροπής του ∆ωδεκάθεου, ήταν οι περί θρησκευτικής ελευθερίας αποφάσεις του Ε∆∆Α τις οποίες επαναλά΅βαναν κατά κόρον σε συνδυασ΅ό ΅ε απειλές για νέα καταδίκη της Ελλάδας. Συ΅πέρασ΅α: Η θεωρία την οποία πρεσβεύει η «Επιτροπή του ∆ωδεκάθεου» δεν αποτελεί «γνωστή θρησκεία», ο δε ευκτήριος οίκος που ζητούν δεν χρειάζεται ουσιαστικά για την εκπλήρωση των λατρευτικών εκδηλώσεων των οπαδών της. Γενο΅ένης, τέλος, ψηφοφορίας, αποφασίσθηκε :
6
1. πα΅ψηφεί, η σύσταση προς το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευ΅άτων να απαντήσει χωρίς άλλη αναβολή στην αίτηση της Επιτροπής του ∆εδεκάθεου για την ίδρυση Ευκτήριου Οίκου. 2. ΅ε ψήφους 16 υπέρ και 2 κατά, η αποφυγή κρίσεων ή οποιωνδήποτε απόψεων επί της ουσίας του αιτή΅ατός της παραπονού΅ενης Επιτροπής του ∆ωδεκάθεου. (οι διαφωνήσαντες εκπρόσωποι των δυο παραπάνω Υπουργείων δεν έχουν, κατά το νό΅ο, δικαίω΅α ψήφου). Αθήνα, 4 Νοε΅βρίου 2003 Η Πρόεδρος Η Γρα΅΅ατέας Α. Γιωτοπούλου-Μαραγκοπούλου Κ. Πάντου Συν.: 1. Εισήγηση κ. Ι. Κτιστάκι 2.Απόσπασ΅α πρακτικών της συνεδρίασης της ΕΕ∆Α της 30.10.2003
7
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ∆ΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΕΘΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΙΑ ΤΑ ∆ΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ _____________________________________________________________________Ηροδότου 1, 106 74 Αθήνα Τηλ: 210 3385 537, fax: 210 7254 050, e-mail: info@nchr.gr ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΕ∆Α ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΤΗΣ «ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ∆ΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΙΝ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ΤΟΥ ∆Ω∆ΕΚΑΘΕΟΥ» ΓΙΑ ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ∆ΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ∗ 1. Η αιτούσα «Επιτροπή διά την αναγνώρισιν της ελληνικής θρησκείας του ∆ωδεκάθεου» απέστειλε τετρασέλιδη καταγγελία στην ΕΕ∆Α (αρ.πρωτ. 270/3.12.02) ΅ε την οποία ζητά από την τελευταία «να ενεργήσει πάραυτα ώστε (α) να καταστή η πατρίδα ΅ας χώρα που θα αποδίδεται πλήρες εις τους πολίτας το ∆ικαίω΅α της Θρησκευτικής Ελευθερίας και (β) να αποδοθή εις η΅άς [ση΅. την Επιτροπή διά την αναγνώρισιν της ελληνικής θρησκείας του ∆ωδεκάθεου] ΅έρος του έστω του Ανθρωπίνου ∆ικαιώ΅ατός ΅ας της Θρησκευτικής Ελευθερίας εγκρινό΅ενης της αιτήσεώς ΅ας χορηγήσεως αδείας ιδρύσεως Ευκτηρίου Οίκου και αναγραφο΅ένης της Ελληνικής Θρησκείας του ∆ωδεκάθεου εις τους εν χρήσει υπό των Ληξιαρχείων καταλόγους του Υπουργείου Εσωτερικών ως Θρησκείας “γνωστής” και “ανεκτής”». 2. Όσον αφορά το πρώτο, γενικής φύσεως, αίτη΅α [περίπτωση (α)], η ΕΕ∆Α παραπέ΅πει στην Απόφασή της ΅ε τίτλο «Προτάσεις της για θέ΅ατα θρησκευτικής ελευθερίας» που εγκρίθηκαν ο΅όφωνα στην Ολο΅έλεια της 1ης Μαρτίου 2001 (βλ. Ετήσια Έκθεση ΕΕ∆Α 2001). Σχετικές είναι και οι Αποφάσεις της ΕΕ∆Α για την αναγραφή του θρησκεύ΅ατος στις ταυτότητες (13.7.2000, βλ. Ετήσια Έκθεση ΕΕ∆Α 2000) και για την αποτέφρωση των νεκρών (7.12.2000, βλ. Ετήσια Έκθεση ΕΕ∆Α 2001). 3. Όσον αφορά τα υπόλοιπα δύο ειδικά αιτή΅ατα [περίπτωση (β)], επιση΅αίνεται ότι η αιτούσα Επιτροπή έχει ήδη υποβάλει σχετικές αναφορές στον Συνήγορο του Πολίτη (αρ. πρωτ. 13143/99/2.2, 9653/00/2.1, 5099/01/2.1 και 1155/30.5.2002). Ο Συνήγορος του Πολίτη τις εξέτασε και απέστειλε σε όλες τις περιπτώσεις τις απαντήσεις του. Σε ΅ία ΅όνο περίπτωση ο Συνήγορος έκρινε σκόπι΅ο, σύ΅φωνα ΅ε το άρθρο 4 παρ. 6 του ιδρυτικού του νό΅ου 2477/97, να απευθύνει Πόρισ΅α στον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευ΅άτων. Πρόκειται για την εκκρε΅ή ΅έχρι σή΅ερα (υποβλήθηκε την 28η Ιουνίου 2001) αίτηση για χορήγηση άδειας ίδρυσης ευκτηρίου οίκου του ∆ωδεκάθεου. Στο σχετικό Πόρισ΅α (αρ. πρωτ. 11155.02.2.3 της 20ης Νοε΅βρίου 2002), ο Συνήγορος του Πολίτη επιση΅αίνει ότι η καθυστέρηση οριστικής απάντησης του Υπουργείου ή η ΅η εξειδίκευση των λόγων καθυστέρησης ∗ Συντάκτης: Γιάννης Κτιστάκις, ∆Ν, Επιστη΅ονικός Συνεργάτης της ΕΕ∆Α.
8
αντιβαίνει στην κεί΅ενη νο΅οθεσία. Μάλιστα, προκει΅ένου να αιτιολογήσει επαρκώς το Πόρισ΅ά του, ο Συνήγορος του Πολίτη παραπέ΅πει, ΅εταξύ άλλων, στην από 1η Μαρτίου 2001 σχετική Απόφαση της ΕΕ∆Α (βλ. ανωτέρω), της οποίας άλλωστε αποτελεί ΅έλος. 4. Αναφορικά ΅ε το ειδικό ζήτη΅α του ευκτήριου οίκου, η ΕΕ∆Α επιση΅αίνει ότι η διετής και πλέον καθυστέρηση οριστικής απάντησης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευ΅άτων στην αίτηση χορήγησης άδειας ίδρυσης ευκτηρίου οίκου της «Επιτροπής διά την αναγνώρισιν της ελληνικής θρησκείας του ∆ωδεκάθεου» πλήττει την αρχή του κράτους δικαίου. Στο συ΅πέρασ΅α αυτό καταλήγει η ΕΕ∆Α χωρίς να είναι καθόλου βέβαιη –το αντίθετο ΅άλιστα– ότι η εν λόγω συσσω΅άτωση γύρω από ΅υθολογικές, ιστορικές και άλλες αναζητήσεις (όπως αυτές περιγράφονται κατά τρόπο γλαφυρό στην από 5η ∆εκε΅βρίου 2002 επιστολή της προς την ΕΕ∆Α) συνιστά είτε «γνωστή» θρησκεία, υπό το φως του άρθρου 13 του ελληνικού Συντάγ΅ατος, είτε θρησκευτική ή φιλοσοφική πεποίθηση, υπό το φως του άρθρου 9 της Ευρωπαϊκής Σύ΅βασης ∆ικαιω΅άτων του Ανθρώπου και 18 του ∆ιεθνούς Συ΅φώνου για τα Ατο΅ικά και Πολιτικά ∆ικαιώ΅ατα. Όπως ό΅ως έχει νο΅ολογηθεί από το Ευρωπαϊκό ∆ικαστήριο ∆ικαιω΅άτων του Ανθρώπου1, το δικαίω΅α στην εκδήλωση των πεποιθήσεων ΅έσα σε ΅ία δη΅οκρατική κοινωνία περιλα΅βάνει, εκτός των άλλων, τον σεβασ΅ό της αρχής του κράτους δικαίου: η διοίκηση οφείλει να ΅ην σιωπά επί ΅ακρόν σε αίτηση του διοικού΅ενου εκ της οποίας δύναται να εξαρτηθεί η απρόσκοπτη άσκηση του δικαιώ΅ατος στην εκδήλωση των πεποιθήσεων2. Βεβαίως, θα ΅πορούσε να αντιτάξει κανείς το επιχείρη΅α ότι η «Επιτροπή διά την αναγνώρισιν της ελληνικής θρησκείας του ∆ωδεκάθεου» είχε το δικαίω΅α εκ του νό΅ου και εντός νό΅ι΅ης προσθεσ΅ίας να στραφεί δικαστικώς εναντίον της σιωπηρής άρνησης της διοίκησης. Ούτως ή άλλως ό΅ως το επιχείρη΅α αυτό δεν επιτρέπει στη διοίκηση την πλάνη ότι απαλάσσεται από την υποχρέωση απάντησης. Η ΕΕ∆Α επαναλα΅βάνει την από 1η Μαρτίου 2001 επισή΅ανσή της ότι η ελληνική δικαστική προστασία επί του συγκεκρι΅ένου ζητή΅ατος δεν κρίνεται, ΅έχρι νεωτέρας, επαρκής από το Ευρωπαϊκό ∆ικαστήριο ∆ικαιω΅άτων του Ανθρώπου3. Σ’αυτό, ΅άλιστα, έχει ήδη δια΅ορφωθεί δυσ΅ενής για την Ελλάδα ατ΅όσφαιρα ΅ετά την Απόφαση Μανουσάκης και λοιποί δεδο΅ένου ότι, έξι και πλέον χρόνια ΅ετά την έκδοσή της, δεν ακό΅η εκτελεστεί από την Ελλάδα4. 5. Αναφορικά τώρα ΅ε το θέ΅α του ληξιαρχείου, η ΕΕ∆Α ση΅ειώνει ότι από το κεί΅ενο της επιστολής δεν συνάγεται ποιο ακριβώς είναι το ζήτη΅α. Αν λάβει πάντως υπόψη της την υπ’ αρ. πρωτ. 5099/01/2.1 αναφορά του ίδιου επιστολογράφου προς τον 1 Βλ. Ευρ∆∆Α, Απόφαση Hassan et Tchaouch, Tchaouch, 26.10.2000, http://www.echr.coe.int. 2 Στην ίδια παρατήρηση προέβη ειδικά προς την Ελληνική Κυβέρνηση η ∆ιεύθυνση ∆ικαιω΅άτων του Ανθρώπου του Συ΅βουλίου της Ευρώπης στο από 14 Μαΐου 1998 Υπό΅νη΅ά της για το ζήτη΅α της εκτέλεσης της Απόφασης Μανουσάκης και λοιποί του Ευρωπαϊκού ∆ικαστηρίου ∆ικαιω΅άτων του Ανθρώπου (΅νη΅ονεύεται αναλυτικά στην από 1 Μαρτίου 2001 Απόφαση της ΕΕ∆Α). 3 Βλ. Ευρ∆∆Α, Απόφαση Μανουσάκης και λοιποί, 26.9.1996, Recueil 1996-ΙV. 4 Βλ. αναλυτικά την από 1η Μαρτίου 2001 Απόφαση της ΕΕ∆Α.
9
Συνήγορο του Πολίτη, προκύπτει ότι το παράπονο συνίσταται στο ΅η ικανοποιηθέν από το Ληξιαρχείο Αθηνών αίτη΅α για ΅εταβολή του κυρίου ονό΅ατος «πιστών της θρησκείας του ∆ωδεκάθεου». Αν όντως έτσι έχουν τα πράγ΅ατα, τότε η ΕΕ∆Α παρατηρεί κατ’αρχήν ότι, λόγω της κρισι΅ότητας για την ασφάλεια των συναλλαγών, για την αλλαγή του κυρίου ονό΅ατος φυσικού προσώπου ορθώς ο νό΅ος δεν αρκείται σε ΅ία απλή σχετική δήλωση του ενδιαφερό΅ενου˙ απαιτείται σχετική δικαστική απόφαση5. Τούτο ισχύει ακό΅η κι αν ο ενδιαφερό΅ενος επικαλείται οποιουσδήποτε λόγους θρησκευτικής συνείδησης. Η ΕΕ∆Α υπενθυ΅ίζει σχετικά ότι προς τούτο είναι σύ΅φωνη η νο΅ολογία της Ευρωπαϊκής Σύ΅βασης ∆ικαιω΅άτων του Ανθρώπου6 και του ∆ιεθνούς Συ΅φώνου ∆ικαιω΅άτων του Ανθρώπου7. 6. Συνεπώς, η ΕΕ∆Α α) Συ΅βουλεύει το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευ΅άτων να απαντήσει ά΅εσα και κατά τρόπο οριστικό στην αίτηση χορήγησης άδειας ίδρυσης ευκτηρίου οίκου της «Επιτροπής διά την αναγνώρισιν της ελληνικής θρησκείας του ∆ωδεκάθεου», β) Συ΅βουλεύει το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευ΅άτων να επαναξετάσει το αναχρονιστικό αλλά ακό΅α ισχύον νο΅ικό πλαίσιο για τη λειτουργία των ναών και ευκτηρίων οίκων, υπό το φως των Προτάσεων που του έχει ήδη από την 1η Μαρτίου 2001 υποβάλει η ΕΕ∆Α, γ) Απαντά στην αιτούσα «Επιτροπή διά την αναγνώρισιν της ελληνικής θρησκείας του ∆ωδεκάθεου» ότι, βάσει του ιδρυτικού της νό΅ου, η ΕΕ∆Α δεν παρέχει έννο΅η προστασία. Επο΅ένως, η εν λόγω Επιτροπή οφείλει να ακολουθεί, όπου δει, τις κεί΅ενες διατάξεις και να στρέφεται στην ελληνική ή/και στην ευρωπαϊκή δικαιοσύνη όταν θεωρεί ότι προσβάλλονται τα δικαιώ΅ατά της. Αθήνα, 15 Σεπτε΅βρίου 2003 5 Νό΅ος 344/1976, άρθρα 13 και 14. Βλ. και αποφάσεις 5008/1996 και 3361/1998 του Συ΅βουλίου της Επικρατείας. 6 ΕυρΕ∆Α, Υπόθεση A. R. Coeriel and M. A. R. Aurik κατά Ολλανδίας, αρ. προσφυγής 18050/91, http://www.echr.coe.int (Απόφαση επί του παραδεκτού, 2.7.1992). 7 Ε∆Α, Υπόθεση A. R. Coeriel and M. A. R. Aurik κατά Ολλανδίας, αρ. αναφοράς 453/1991 (CCPR/C/52/D/453/1991), http://www.unhchr.ch (Απόφαση της 9.12.1994). Πάντως, όπως έχει κριθεί στην ανωτέρω αναφορά, υπό το φως του δικαιώ΅ατος στην ιδιωτική ζωή (και όχι εκείνου στη θρησκευτική ελευθερία), είναι δυνατόν η άρνηση αλλαγής του επωνύ΅ου, αν δεν είναι εύλογη, να προσβάλλει το εν λόγω δικαίω΅α.
10
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΣΥΝΕ∆ΡΙΑΣΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ∆ΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ 25ης Σεπτε΅βρίου 2003 Η Εθνική Επιτροπή ∆ικαιω΅άτων του Ανθρώπου συνήλθε την 25η Σεπτε΅βρίου 2003, η΅έρα Πέ΅πτη και ώρα 18.30 στο Υπουργείο Εξωτερικών, αίθουσα Σοφιανόπουλου [Βασ. Σοφίας 1 (πρώην Αστέρας), Υπόγειο]. Παρούσες και παρόντες ήταν οι κυρίες και κύριοι Α. Γιωτοπούλου-Μαραγκοπούλου (Πρόεδρος), Ν. Φραγκάκης (Α΄Αντιπρόεδρος), Φ. Ιωαννίδης, Κ. Παπαϊωάννου, Α. Αργυροπούλου-Χρυσοχοϊδου, Λ. ∆ιβάνη, Ν. Κλα΅αρής, Γ. Γουσέτης, Ι. Αυδή-Καλκάνη, Γ. Μανιάτης, Α. Μανίτη, Σ. Περράκης, Ι. Κονιδάρης, Χ. ∆ίπλα, Ξ. Πετρινιώτη, Χ. Λά΅πρου (τακτικά ΅έλη), Ε. Βαρχαλα΅ά, ∆. Χριστόπουλος, Η. Νικολακοπούλου-Στεφάνου, Α. Θεοδωρίδης, Ι. Πράσινος, Τ. ∆άρας, Ρ. Καρρά, Σ. Κουκούλη-Σπηλιωτοπούλου, Α. Τάκης (αναπληρω΅ατικά ΅έλη), Ν. Σιταρόπουλος, Γ. Κτιστάκις (Επιστη΅ονικοί Συνεργάτες) και Κ. Πάντου (Γρα΅΅ατέας). ∆ιαπιστώθηκε ότι η Επιτροπή βρίσκεται σε απαρτία (παρίστανται 22 από τους 30 φορείς) και προχώρησε στη συζήτηση της η΅ερήσιας διάταξης. (…) Αναφορικά ΅ε το τέταρτο θέ΅α της η΅ερήσιας διάταξης, δηλαδή την καταγγελία της «Επιτροπής για την αναγνώριση του ∆ωδεκάθεου» για παραβίαση των δικαιω΅άτων του ανθρώπου, ο εισηγητής κ. Κτιστάκις παρουσίασε τα πιο βασικά ση΅εία της γραπτής εισήγησής του, που έχει ήδη αποσταλεί στα ΅έλη. Ο κ. Ιωαννίδης δήλωσε ότι συ΅φωνεί ΅ε τις προτάσεις της εισήγησης του κ. Κτιστάκι και επισή΅ανε ότι το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευ΅άτων (ΥΠΕΠΘ) οφείλει να απαντήσει στην αίτηση της «Επιτροπής για την αναγνώριση του ∆ωδεκάθεου». O κ. Κονιδάρης, Γενικός Γρα΅΅ατέας Θρησκευ΅άτων του ΥΠΕΠΘ, επισή΅ανε ότι η αίτηση για χορήγηση άδειας ίδρυσης ευκτήριου οίκου της «Επιτροπής για την αναγνώριση του ∆ωδεκάθεου», είναι η ΅όνη αίτηση που εκκρε΅εί αυτή τη στιγ΅ή στο ΥΠΕΠΘ --όλες οι υπόλοιπες έχουν ικανοποιηθεί-- και η καθυστέρηση αυτή έγκειται στη σοβαρότητα του ζητή΅ατος και στις συνέπειες που θα επιφέρει η αναγνώριση του ∆ωδεκάθεου ως «θρησκείας» σε ΅ια ολόκληρη ο΅άδα έννο΅ων σχέσεων, όπως η τέλεση γά΅ου, η στράτευση, η εκπαίδευση κ.λ. O κ. Περράκης ανέφερε ότι συ΅φωνεί γενικά ΅ε την εισήγηση του κ. Κτιστάκι, πρότεινε ό΅ως να απαλειφθούν κάποιοι αρνητικοί χαρακτηρισ΅οί της εισήγησης
11
διότι αφορά ΅ια υπόθεση η οποία θα πρέπει να αντι΅ετωπίζεται ΅ε τη δέουσα σοβαρότητα. Ο κ. Κτιστάκις επισή΅ανε ότι το ΅είζον θέ΅α που προκύπτει από την εν λόγω υπόθεση είναι ότι στην Ελλάδα δεν εκτελούνται οι αποφάσεις του Ευρωπαϊκού ∆ικαστηρίου ∆ικαιω΅άτων του Ανθρώπου επί του συγκεκρι΅ένου ζητή΅ατος. Η ελληνική δικαστική προστασία δεν κρίνεται επαρκής από το ∆ικαστήριο. Πρότεινε την επανεξέταση του ισχύοντος νο΅ικού πλαισίου για τη λειτουργία των ναών και ευκτήριων οίκων και υπενθύ΅ισε την απόφαση της ΕΕ∆Α της 1ης Μαρτίου 2001 η οποία προτείνει να θεσπιστεί ως ΅όνη προϋπόθεση για τη λειτουργία ναών και ευκτήριων οίκων η πολεοδο΅ική άδεια, εφ’όσον πρόκειται για γνωστή θρησκεία. Ο κ. Τάκης δήλωσε ότι η ΕΕ∆Α οφείλει απλώς να αποφανθεί επί της διαδικασίας, δηλαδή επί της καθυστέρησης οριστικής απάντησης από το ΥΠΕΠΘ, και να ΅ην υπεισέλθει στο ζήτη΅α αν το ∆ωδεκάθεο συνιστά «θρησκεία». Ο κ. Γουσέτης συ΅φώνησε ΅ε την άποψη του κ. Τάκη και δήλωσε ότι πρόκειται για ένα απλό ζήτη΅α και η διοίκηση οφείλει πλέον να απαντήσει. Μόνον επ’αυτού οφείλει να λάβει θέση η ΕΕ∆Α και όχι ως προς το περιεχό΅ενο της έννοιας της θρησκείας. Η Πρόεδρος απάντησε ότι ο ρόλος της ΕΕ∆Α, πέραν του να ασκεί κριτική όπου αυτή επιβάλλεται, έχει και ουσιαστικό γνω΅οδοτικό χαρακτήρα και προβαίνει και σε προτάσεις. Έτσι όχι ΅όνο οφείλει να συστήσει στο αρ΅όδιο Υπουργείο να απαντήσει στον αιτούντα, αλλά και να διευκολύνει τη λήψη σωστής θέσης από τις Αρχές, χαράσσοντας τη σωστή κατεύθυνση. ’λλωστε, συ΅πλήρωσε, αυτό έχου΅ε κάνει έως τώρα στις διάφορες γνω΅ατεύσεις-προτάσεις ΅ας. Στο ση΅είο αυτό, εισήλθαν στην αίθουσα της συνεδρίασης, κατόπιν πρόσκλησης της Προέδρου, δύο εκπρόσωποι της «Επιτροπής για την αναγνώριση του ∆ωδεκάθεου», οι κκ. Παναγιώτης Μαρίνης και ’γις Μαρίνης, πατέρας και γιος. Η Πρόεδρος καλωσόρισε τους εκπροσώπους της «Επιτροπής για την αναγνώριση του ∆ωδεκάθεου» και στη συνέχεια τους έδωσε το λόγο για να εκφράσουν τις απόψεις τους. Ο κ. Π. Μαρίνης κατέθεσε αρχικά το ΅νη΅όνιο της «Επιτροπής για την αναγνώριση του ∆ωδεκάθεου» καθώς και διάφορα άλλα σχετικά έγγραφα. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην επιστολή δια΅αρτυρίας τους αναφορικά ΅ε την καθυστέρηση απάντησης της διοίκησης στην αίτηση ίδρυσης ευκτήριου οίκου καθώς και στην ΅η αναγνώριση του ∆ωδεκάθεου ως «θρησκεία». Ως προς το θέ΅α της αναγνώρισης της «θρησκείας» τους, ο κ. Π. Μαρίνης διευκρίνισε ότι συγκεντρώθηκαν 1500 υπογραφές πιστών προκει΅ένου να συ΅περιληφθεί και η δική τους «θρησκεία» στον κατάλογο των επίση΅ων θρησκειών του ΥΠΕΠΘ, αλλά έλαβαν την απάντηση από το εν λόγω Υπουργείο, ότι δεν υφίσταται τέτοιος κατάλογος και ότι πρόκειται για non-paper. Αναφορικά ΅ε το ζήτη΅α της άδειας ίδρυσης ευκτήριου οίκου, ανέφερε ότι πληροφορήθηκαν από την αρ΅όδια διεύθυνση του ΥΠΕΠΘ ότι είναι στην διακριτική ευχέρεια του Υπουργού να αποφασίσει
12
επ’αυτού. Χαρακτήρισε επίσης απαράδεκτη την καθυστέρηση απάντησης της διοίκησης στο αίτη΅ά τους και τόνισε πως στην χώρα ΅ας δεν τηρούνται οι δη΅οκρατικές αρχές και τα δικαιώ΅ατα του ανθρώπου και πρόσθεσε ότι δεν εκτελούνται οι αποφάσεις του Ευρωπαϊκού ∆ικαστηρίου για τα ∆ικαιώ΅ατα του Ανθρώπου στα θέ΅ατα της θρησκευτικής ελευθερίας. Τέλος κατέκρινε τις ισχύουσες ρυθ΅ίσεις των Ν.1363/38 και Ν.1369/38 και ΅ίλησε για «δεσποτική δη΅όσια διοίκηση» στην χώρα ΅ας. Η Πρόεδρος ευχαρίστησε τον κ. Π. Μαρίνη για τις διευκρινίσεις του και στη συνέχεια προέβη σε ΅ια σειρά ερωτήσεων ως προς τις βασικές αρχές τις οποίες πρεσβεύει η «Επιτροπή για την αναγνώριση του ∆ωδεκάθεου», τις ηθικές αξίες, τις τελετουργίες τους κ.λ. Ο κ. Π. Μαρίνης απαρίθ΅ησε ΅ια σειρά «αξιών» διαβάζοντας το σχετικό ΅νη΅όνιο της «Επιτροπής για την αναγνώριση του ∆ωδεκάθεου», στη συνέχεια ανέπτυξε τις βασικές θέσεις της Επιτροπής του και ενη΅έρωσε για τον τρόπο και την πρακτική των δη΅όσιων τελετουργιών τους που γίνονται δη΅όσια σε αρχαίους ναούς. Ο κ. Κ. Παπαϊωάννου εξέφρασε την άποψη ότι η ΕΕ∆Α είναι αναρ΅όδια να αποφανθεί σχετικά ΅ε το αν το ∆ωδεκάθεο συνιστά «θρησκεία» και ζήτησε να τοποθετηθούν τα ΅έλη επί της διαδικασίας της συζήτησης. Η Πρόεδρος απάντησε ότι διαφωνεί ΅ε την άποψη του κ. Κ. Παπαϊωάννου και επανέλαβε ότι η ΕΕ∆Α έχει υποχρέωση να εκφράζει τις κρίσεις της όταν αυτό κρίνεται σκόπι΅ο και ειδικά στις περιπτώσεις που διακυβεύεται το δη΅όσιο συ΅φέρον. Τόνισε ακό΅η, ότι απώτερος σκοπός της «Επιτροπής για την αναγνώριση του ∆ωδεκάθεου» είναι η αναγνώριση της «θρησκείας» τους, ΅έσω της αίτησής τους για άδεια ίδρυσης ευκτήριου οίκου, όπως οι ίδιοι δήλωσαν. Ο κ. Πράσινος απηύθυνε ερώτη΅α στους εκπροσώπους της «Επιτροπής για την αναγνώριση του ∆ωδεκάθεου» σχετικά ΅ε αν επιθυ΅ούν να ιερουργούν σε αρχαίους ναούς ανά την Ελλάδα και ο κ. Π. Μαρίνης απάντησε ότι το ΅όνο που ζητούν είναι να τους δοθεί η δυνατότητα να ιερουργούν σε κάποιο ΅ικρό και ΅η τουριστικό αρχαίο ναό ΅ία φορά το έτος και ΅όνο για πέντε λεπτά. Ο κ. Ιωαννίδης συνεχάρη αρχικά τον κ. Π. Μαρίνη για τα άψογα ελληνικά του, παρατήρησε ό΅ως πως η άποψη του κ. Π. Μαρίνη ότι στην Ελλάδα δεν τηρούνται τα δικαιώ΅ατα του ανθρώπου, είναι υπερβολική αλλά και προσβλητική για την χώρα ΅ας. Πρόσθεσε ακό΅α ότι συ΅φωνεί ΅ε την εισήγηση του κ. Κτιστάκι, κυρίως ως προς την υποχρέωση της ∆ιοίκησης να απαντήσει. Ο κ. Λά΅πρου ανέφερε ότι κάθε θρησκεία έχει ΅ια δική της δυνα΅ική που ξεπερνά τα σύνορα ΅ιας χώρας και εκ τούτου ρώτησε τον κ. Π. Μαρίνη αν η πίστη στις αρχές του ∆ωδεκάθεου επεκτείνεται και σε άλλες χώρες. Ο κ. Π. Μαρίνης απάντησε ότι η στάση της ελληνικής Πολιτείας τους ε΅ποδίζει να επεκταθούν και σε άλλες χώρες. Η κα ∆ιβάνη ρώτησε ποιος είναι ο αριθ΅ός των πιστών της «θρησκείας» του ∆ωδεκάθεου στην Ελλάδα και η απάντηση που έλαβε από τους εκπροσώπους της
13
«Επιτροπής για την αναγνώριση του ∆ωδεκάθεου» ήταν ότι, εξαιτίας των δισταγ΅ών των πιστών για δη΅όσια ο΅ολογία, δεν γνωρίζουν τον ακριβή αριθ΅ό αλλά πάντως ο αριθ΅ός των πιστών ξεπερνά τα 40.000 άτο΅α. Η Πρόεδρος, αφού τους ευχαρίστησε και συνεχάρη για το θάρρος της γνώ΅ης τους, διάβασε ένα σχετικό χωρίο του Αισχύλου για τον ορισ΅ό του ∆ία. Ουσιαστικά ήδη ο Αισχύλος είχε υπερβεί τον πολυθεϊσ΅ό. Στο ση΅είο αυτό αποχώρησαν από την συνεδρίαση οι εκπρόσωποι της «Επιτροπής για την αναγνώριση του ∆ωδεκάθεου». Ο κ. Κονιδάρης έλαβε το λόγο προκει΅ένου να τοποθετηθεί επί των όσων ειπώθηκαν από τον κ. Π. Μαρίνη και δήλωσε ότι καταρχήν δεν αποδέχεται το χαρακτηρισ΅ό του τελευταίου περί «δεσποτικής δη΅όσιας διοίκησης». Όσον αφορά τον «κατάλογο των επισή΅ων θρησκειών» του ΥΠΕΠΘ, ο κ. Κονιδάρης εξήγησε ότι ο εν λόγω κατάλογος δεν αποτελεί επίση΅ο έγγραφο αλλά ΅ία απλή λίστα την οποία συνέταξαν οι υπάλληλοι του ΥΠΕΠΘ, προκει΅ένου να διευκολυνθούν στο αυστηρά περιορισ΅ένο έργο τους, εκείνο δηλαδή της χορήγησης άδειας λειτουργίας ναού ή ευκτήριου οίκου. ∆ιαβεβαίωσε επίσης την Επιτροπή ότι ουδέποτε χαρακτήρισε αυτόν τον κατάλογο non paper. Επανέλαβε ότι η καθυστέρηση απάντησης του ΥΠΕΠΘ έγκειται στην σοβαρότητα του ζητή΅ατος που σχετίζεται ΅ε τις επιπτώσεις που θα επιφέρει στο πεδίο του δη΅οσίου και ιδιωτικού δικαίου τυχόν αναγνώριση του ∆ωδεκάθεου ως θρησκείας. Ο κ. Πράσινος δήλωσε ότι δεν έχει κα΅ία α΅φιβολία ότι το ΥΠΕΠΘ κάνει σωστά τη δουλειά του και ότι, δια της σιωπής του, έχει ουσιαστικά απαντήσει αρνητικά στο αίτη΅α της Επιτροπής του ∆ωδεκάθεου. Ό΅ως, όπως ο νό΅ος ορίζει, το ΥΠΕΠΘ οφείλει να δώσει ΅ια απάντηση, είτε θετική είτε αρνητική είναι αυτή. ∆ήλωσε επίσης ότι αντιλα΅βάνεται πως δεν πρόκειται για απλή υπόθεση και συ΅΅ερίζεται τους φόβους του ΥΠΕΠΘ αναφορικά ΅ε τους σκοπούς της αιτούσας Επιτροπής. Τέλος συ΅πλήρωσε ότι συ΅φωνεί ΅ε την εισήγηση του κ. Κτιστάκι. Ο κ. Ιωαννίδης επισή΅ανε ότι είναι πολύ δύσκολο να εκφέρει γνώ΅η η ΕΕ∆Α ως προς το ζήτη΅α της αναγνώρισης της θρησκείας, οφείλει ό΅ως η ΕΕ∆Α να επιση΅άνει στο ΥΠΕΠΘ την υποχρέωση ά΅εσης απάντησης. Η κα Στεφάνου συ΅φώνησε ΅ε τον κ. Ιωαννίδη. Ο κ. Θεοδωρίδης εξέφρασε την άποψη ότι η ΕΕ∆Α οφείλει να αφήσει κατά ΅έρος το τυπολατρικό της υπόθεσης και να λάβει ΅ια απόφαση η οποία θα καλεί το ΥΠΕΠΘ να απαντήσει κατά τρόπο θετικό. Πρότεινε επιπλέον να είναι γενικά θετικές οι απαντήσεις της διοίκησης σε παρό΅οιες αιτήσεις εκτός και αν συντρέχουν σοβαροί λόγοι δη΅οσίου συ΅φέροντος. Ο κ. Περράκης πρότεινε να αντι΅ετωπίσει η ΕΕ∆Α την «Επιτροπή για την αναγνώριση του ∆ωδεκάθεου» ΅ε λιγότερη καχυποψία καθώς και να α΅βλυνθούν οι έντονοι χαρακτηρισ΅οί της εισήγησης.
14
Η κα ∆ίπλα συ΅φώνησε ΅ε την πρόταση του κ. Περράκη για την απάλειψη των έντονων χαρακτηρισ΅ών της εισήγησης και δήλωσε ότι πρέπει το ΥΠΕΠΘ να προβεί σε ά΅εση και οριστική απάντηση. Ο κ. Τάκης τόνισε ότι θεωρεί αναγκαίο να ΅ην εισέλθει η ΕΕ∆Α στο ζήτη΅α της αναγνώρισης της «θρησκείας» του ∆ωδεκάθεου και πρότεινε να διαγραφεί η δεύτερη πρόταση της παραγράφου αρ. 4 της εισήγησης (σελ. 2) [«Στο συ΅πέρασ΅α αυτό καταλήγει η ΕΕ∆Α χωρίς να είναι καθόλου βέβαιη –το αντίθετο ΅άλιστα– ότι η εν λόγω συσσω΅άτωση γύρω από ΅υθολογικές, ιστορικές και άλλες αναζητήσεις (όπως αυτές περιγράφονται κατά τρόπο γλαφυρό στην από 5η ∆εκε΅βρίου 2002 επιστολή της προς την ΕΕ∆Α) συνιστά είτε «γνωστή» θρησκεία, υπό το φως του άρθρου 13 του ελληνικού Συντάγ΅ατος, είτε θρησκευτική ή φιλοσοφική πεποίθηση, υπό το φως του άρθρου 9 της Ευρωπαϊκής Σύ΅βασης ∆ικαιω΅άτων του Ανθρώπου και 18 του ∆ιεθνούς Συ΅φώνου για τα Ατο΅ικά και Πολιτικά ∆ικαιώ΅ατα»]. Ο κ. Κτιστάκις, αφού ερωτήθηκε από την κα Πετρινιώτη, συ΅φώνησε να διαγραφεί ΅όνον η φράση «(όπως αυτές περιγράφονται κατά τρόπο γλαφυρό στην από 5η ∆εκε΅βρίου 2002 επιστολή της προς την ΕΕ∆Α)» και δήλωσε ότι ε΅΅ένει ως προς το υπόλοιπο κεί΅ενο της εισήγησής του. Ο κ. Περράκης ζήτησε και αυτός να διαγραφεί ολόκληρη η δεύτερη πρόταση της παραγράφου αρ. 4 διότι διαφορετικά είναι σαν να υπαγορεύεται στο ΥΠΕΠΘ να απαντήσει κατά τρόπο αρνητικό. Η κα Πετρινιώτη πρότεινε την τροποποίηση της δεύτερης πρότασης της παραγράφου αρ. 4 ως ακολούθως: «Στο συ΅πέρασ΅α αυτό καταλήγει η ΕΕ∆Α χωρίς να υπεισέλθει στο ερώτη΅α αν η εν λόγω συσσω΅άτωση συνιστά είτε «γνωστή» θρησκεία, υπό το φως του άρθρου 13 του ελληνικού Συντάγ΅ατος, είτε θρησκευτική ή φιλοσοφική πεποίθηση, υπό το φως του άρθρου 9 της Ευρωπαϊκής Σύ΅βασης ∆ικαιω΅άτων του Ανθρώπου και 18 του ∆ιεθνούς Συ΅φώνου για τα Ατο΅ικά και Πολιτικά ∆ικαιώ΅ατα». Τα ΅έλη συ΅φώνησαν ΅ε την πρόταση της κας Πετρινώτη. Η Πρόεδρος δήλωσε ότι διαφωνεί ΅ε την ανωτέρω τροποποίηση της δεύτερης πρότασης της παραγράφου αρ. 4 της εισήγησης και δήλωσε ότι ε΅΅ένει στο αρχικό κεί΅ενο της εισήγησης του κ. Κτιστάκι. Την ίδια άποψη εξέφρασε και ο κ. Πράσινος. Ως εκ τούτων τα ΅έλη ενέκριναν κατά πλειοψηφία την εισήγηση του κ. Κτιστάκι ΅ε την ανωτέρω προτεινό΅ενη τροποποίηση της κας Πετρινιώτη, ενώ η Πρόεδρος ΅ειοψήφησε. Η ΅ειοψηφία της Προέδρου έχει ως εξής: Η «θρησκεία του ∆ωδεκάθεου» έχει παύσει από πολλών αιώνων να θεωρείται θρησκεία. Ήδη από την αρχαία ελληνική εποχή ση΅αντικές εξέχουσες προσωπικότητες αναζητούσαν άλλες θρησκευτικο-΅εταφυσικές αντιλήψεις. Αρκεί ο ορισ΅ός του ∆ία από τον Αισχύλο: «Ζεύς αιθήρ, Ζεύς Γη, Ζεύς Ουρανός, Ζεύς τα πάντα χι’ότι τωνδε υπέρτερον». Ο δε Σωκράτης καταδικάστηκε γιατί εισήγε νέους θεούς («καινά δαι΅όνια»). Σή΅ερα το αρχαίο ελληνικό ∆ωδεκάθεο έχει περάσει στη σφαίρα της ΅υθολογίας-ιστορίας, αποτελεί δε φαινό΅ενο αξιοπερίεργο ότι σύγχρονοι άνθρωποι --και ΅όνο τα ΅έλη της αιτούσας Επιτροπής στην Ελλάδα-- ισχυρίζονται ότι το ∆ωδεκάθεο αποτελεί σή΅ερα «θρησκεία» και δη «γνωστή».
15
Υπογρα΅΅ίζω ΅ερικά ση΅εία της προφορικής επαφής και του διαλόγου ΅ε τους εκπροσώπους του ∆ωδεκάθεου κατά τη ση΅ερινή συζήτηση. Καταρχήν βεβαίωσαν ότι πρόκειται για «θρησκεία πολυθεϊστική». Όταν τους ερώτησα πως κρίνουν τη συ΅περιφορά του ∆ία, που για να συνευρεθεί ΅ε κάποια γυναίκα, συχνά την εξαπατούσε προσλα΅βάνοντας διάφορες ΅ορφές (ταύρος για την Ευρώπη, κύκνος για τη Λήδα, χρυσή βροχή για τη ∆ανάη κ.λ.), απήντησαν ότι συχνά έγγα΅οι άνδρες έχουν ερω΅ένες και όταν ρώτησα αν αυτά ταιριάζουν σε έναν θεό και ΅άλιστα διαπραττό΅ενα κατά τρόπο απατηλό, ΅ου απάντησαν ότι είναι ΅υθολογία. Όταν ρώτησα πως χαρακτηρίζουν ηθικά τη συ΅περιφορά του Απόλλωνα, που φέρεται ότι ξεπέτσιασε ζωντανό τον Μαρσύα από ζήλια επειδή έπαιξε αυλό καλύτερα από τον ίδιο, απάντησαν ότι αυτοί δεν ενδιαφέρονται για την ηθική, δεν ανα΅ιγνύουν ηθικά θέ΅ατα. Ουσιαστικά ίδια ήταν η θέση τους και για την παραπάνω συ΅περιφορά του ∆ία. Εντελώς αόριστη, κατά τη γνώ΅η ΅ου, ήταν η απάντησή τους για το ακριβές περιεχό΅ενο των βασικών αρχών της «θρησκείας» τους, για τις οποίες επί΅ονα ρώτησα. Όσο για τις θρησκευτικές τελετές τους, ΅ας πληροφόρησαν ότι αυτοί ιερουργούν δη΅όσια σε αρχαίους ναούς ανά την Ελλάδα. Στην ερώτησή ΅ου τι τους χρησι΅εύει λοιπόν ο ευκτήριος οίκος, δήλωσαν ότι τον ζητούν για να ΅πουν στη λίστα των γνωστών θρησκειών. Στην ερώτησή ΅ου, η τελετουργία τους --αντίστοιχη ΅ε τη χριστιανική «λειτουργία»-- τι περιλα΅βάνει, η απάντηση ήταν αόριστη. Από τα ανωτέρω συνάγω ότι οι οπαδοί του ∆ωδεκάθεου δεν αντιπροσωπεύουν θρησκεία και δη γνωστή. Και ΅όνη η έλλειψη και άρνηση ηθικής διδασκαλίας αποκλείει την έννοια της θρησκείας. Κεντρικό ση΅είο κάθε θρησκείας αποτελεί η ηθική διδασκαλία της --καλή ή κακή κατά την κρίση του καθενός-- στην οποία στηρίζει τις αντα΅οιβές ή ποινές των ανθρώπων από το θεό στη ΅έλλουσα ζωή (για ΅ερικές θρησκείες και στην παρούσα ζωή). Εξάλλου το κενό και η αοριστία που προέκυψαν για τις αρχές και τις ηθικές βάσεις της δήθεν «θρησκείας», οι οποίες πρέπει να είναι σαφώς καθορισ΅ένες, αποκλείει τον χαρακτηρισ΅ό της ως γνωστής. Το ΅όνο που ήξεραν επακριβώς οι εκπρόσωποι της Επιτροπής του ∆ωδεκάθεου, ήταν οι περί θρησκευτικής ελευθερίας αποφάσεις του Ε∆∆Α τις οποίες επαναλά΅βαναν κατά κόρον σε συνδυασ΅ό ΅ε απειλές για νέα καταδίκη της Ελλάδας. Συ΅πέρασ΅α: Η θεωρία την οποία πρεσβεύει η «Επιτροπή του ∆ωδεκάθεου» δεν αποτελεί «γνωστή θρησκεία», ο δε ευκτήριος οίκος που ζητούν δεν χρειάζεται ουσιαστικά για την εκπλήρωση των λατρευτικών εκδηλώσεων των οπαδών της. Ο Καθηγητής κ. Κλα΅αρής συνετάχθη ΅ε την παραπάνω άποψη της Προέδρου, επο΅ένως συντάσσεται ΅ε την ΅ειοψηφία. Ο κ. Πράσινος δήλωσε και κατέθεσε για τα πρακτικά, τα παρακάτω: «Μόνη η επίκληση και κατ’ακριβολογία η οικειοποίηση από ο΅άδα προσώπων ορισ΅ένης νεκρής από αιώνων θρησκείας, όπως είναι σύ΅φωνα ΅ε τα ιστορικοεπιστη΅ονικά δεδο΅ένα η αρχαιοελληνική θρησκεία του ∆ωδεκάθεου, δεν είναι ικανή να προσδώσει
16
ζωή και να επιφέρει ανάσταση στη νεκρή θρησκεία. Ούτε επίσης η συσσω΅άτωση σε ΅ια τέτοια προσπάθεια ΅υθολογικών, ιστορικών και άλλων αναζητήσεων συνεπάγεται αναβίωση της πάλαι ποτέ υπαρξάσης θρησκείας. Ως εκ τούτου, ελλείψει δε άλλων στοιχείων, από τα οποία να δύναται να στοιχειοθετηθεί κρίση περί του αντιθέτου, στην προκει΅ένη περίπτωση δεν συντρέχει το στοιχείο της ύπαρξης θρησκείας, το οποίο αποτελεί προϋπόθεση για την εφαρ΅ογή του άρθρου 13 του Συντάγ΅ατος και του συναφούς άρθρου 6 της Ευρωπαϊκής Σύ΅βασης ∆ικαιω΅άτων του Ανθρώπου. Περαιτέρω, ανεξαρτήτως δε των ανωτέρω, από την ΅η ρητή απάντηση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευ΅άτων στην αίτηση της ως άνω Επιτροπής για χορήγηση σ’αυτήν άδειας ίδρυσης ευκτήριου οίκου, ουδόλως παραβλέπεται το εκ του άρθρου 13 του Συντάγ΅ατος δικαίω΅α της αιτούσας Επιτροπής, να προσφύγει δικαστικώς κατά της σιωπηράς άρνησης της ∆ιοίκησης και να επιτύχει την ικανοποίηση του δικαιώ΅ατός της, εφόσον φυσικά κριθεί τούτο βάσι΅ο. Μάλιστα δε ΅ια τέτοια ικανοποίηση έχει το πλεονέκτη΅α ότι γίνεται κατά τρόπον οριστικό και α΅ετάκλητο, ενόψει της Συνταγ΅ατικής διάταξης η οποία υποχρεώνει τη ∆ιοίκηση σε συ΅΅όρφωση προς τις δικαστικές αποφάσεις. Τέλος, είναι κατ’αρχήν ορθή η άποψη ότι η ευχέρεια του ενδιαφερο΅ένου να προσφύγει δικαστικά κατά της σιωπηρής άρνησης της ∆ιοίκησης δεν επιτρέπει στην τελευταία να οδηγηθεί στην πλάνη ότι απαλλάσσεται από την υποχρέωση απάντησης σε συγκεκρι΅ένο αίτη΅α. Ό΅ως, η υποχρέωση αυτή δεν επιτρέπει τη συναγωγή της επίσης πεπλανη΅ένης αντιλήψεως ότι η εσπευσ΅ένη ή υπό πίεση απάντηση της ∆ιοίκησης επί συνθέτων και λεπτών ζητη΅άτων ΅ε πολλαπλές και πολυεπίπεδες συνέπειες αποτελεί την προσήκουσα διέξοδο». (…) Η Πρόεδρος Η Γρα΅΅ατέας Καθηγ. Α. Γιωτοπούλου Κ. Πάντου -Μαραγκοπούλου Πρόεδρος της Επιτροπής Γρα΅΅ατέας

EGV

amalia
Διαχειριστής

Greece
10782 Μηνύματα
Απεστάλη: 11/12/2004, 14:37:38  Εμφάνιση Προφίλ  Επισκεφθείτε την Προσωπική Σελίδα του Μέλους amalia
ZOIROS, δεν είναι η πρώτη, ούτε καν η δεύτερη φορά που κάποιο θέμα σου απενεργοποιείται για τους ίδιους λόγους:

  • Η παράθεση ολόκληρου κειμένου (copy - paste) χωρίς καν κάποιον δικό σου σχολιασμό ως αρχική τοποθέτηση.
  • Η δημιουργία θέματος με αφορμή ενός κειμένου, που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί απλά σαν αναφορά σε απάντησή σου σε άλλο παρεμφερές θέμα.

Πρέπει να καταλάβεις, πως κάθε σχετική απενεργοποίηση θεμάτων που ανοίγεις, έχει σαν σκοπό την καλύτερη λειτουργία των συζητήσεων.
Το κείμενο που μας παρέθεσες εδώ, είναι ενδιαφέρον για όσους ασχολούνται με το θέμα του Δωδεκάθεου στην Ελλάδα.
Δεν θα ήταν καλύτερα να το χρησιμοποιούσες ως αναφορά σε κάποιο σχετικό θέμα (παράλληλα με τη δική σου τοποθέτηση);

(Σε προσκαλώ ως εκ τούτου στο θέμα που έχεις ανοίξει:
ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ, εάν θέλεις να συζητήσουμε οτιδήποτε σχετικό με την απενεργοποίηση αυτή, αλλά και με τον τρόπο που συχνά ανοίγεις κάποιες νέες συζητήσεις)

κάνε κλικ!
Ποτέ μην παραδεχτείς τα όρια του ανθρώπου. Να σπας τα σύνορα. Να αρνιέσαι ότι θωρούν τα μάτια σου. Να πεθαίνεις και να λες: ΘΑΝΑΤΟΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ!
Μετάβαση στην Κορυφή της Σελίδας

   
 Νέο Θέμα  Topic Locked
 Εκτυπώσιμη Μορφή
Μετάβαση Σε:

ESOTERICA.gr Forums !

© 2010-11 ESOTERICA.gr

Μετάβαση Στην Κορυφή Της Σελίδας
0.1875
Maintained by Digital Alchemy